Summary
4 fatal cases after tracheotomy and 35 cases after endotracheal anaesthesia were examined taking pathomorphological aspects into consideration.
In long-period intubation mucous membrane necroses occurred as of the 4th day. After 6 days' intubation skeletizations of the tracheal rings were established in each case. Infections of the decubital ulcers and errosion haemorrhages from the necrotically altered tracheal wall were frequent complications.
Faulty intubation of the oesophagus and the right bronchus, aspirations and reflex-related circulatory failure during intubation as well as hypoxic damage as a result of the windpipe opening being impaired are discussed from the morphological point of view.
Zusammenfassung
4 Todesfälle nach Tracheotomie und 35 Fälle nach endotrachealer Intubation wurden unter pathomorphologischen Gesichtspunkten untersucht.
Bei der Langzeitintubation traten vom 4. Tage an Schleimhautnekrosen auf. Nach 6-tägiger Intubation wurden in jedem Falle Skelettierungen der Knorpelspangen festgestellt. Infektionen der Dekubitalulzera und Arrosionsblutungen aus der nekrotisch veränderten Trachealwand waren häufige Komplikationen.
Die Fehlintubation des Oesophagus und des rechten Stammbronchus, Aspirationen und reflexbedingtes Kreislaufversagen während der Intubation, hypoxische Schäden infolge einer Verlegung der Tubuslichtung werden aus morphologischer Sicht diskutiert.
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Metter, D. Morphologische Befunde nach Tracheotomie und Intubation. Z Rechtsmed 82, 289–303 (1979). https://doi.org/10.1007/BF02092041
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