Summary
Anastomotic dehiscence has become rarer, but as it still occurs in every patient group, it is vital that it be considered. Factors for anastomotic healing are discussed. The submucosa is the most important layer for a patent anastomosis. Single-layer anstomosis using only the submucosa gives excellent results. If precautionary drainage is desired, there should be no direct contact between anastomosis and drain. For treatment of severe peritonitis serial peritoneal lavage has recently been used at the Wuerzburg University Hospital.
Zusammenfassung
Nahtinsuffizienzen sind zwar seltener geworden, kommen aber in jedem Kollektiv vor; das Wichtigste ist, an ihre Möglichkeit zu denken. Besprochen werden die Faktoren, die eine verbesserte Heilungstendenz erbringen. Die wesentliche Schicht für die Anastomosenheilung ist dieSubmucosa; ihre alleinige Naht erbringt ausgezeichnete Ergebnisse. Sicherheitsdrainagen nach Darmanastomosen sollten, wenn überhaupt, so eingelegt werden, daß sie die Anastomose nicht unmittelbar berühren. Für die Behandlung der schweren Peritonitis hat sich an der Würzburger Klinik in letzter Zeit die programmierte Peritonealspülung bewährt.
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Kern, E. 40. Nahtinsuffizienz von Enteroanastomosen: Übersichtsreferat. Langenbecks Arch Chiv 358, 247–252 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01271792
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01271792