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Wertigkeit klinischer Untersuchungsmethoden zur Stadieneinteilung beim abdominellen Morbus Hodgkin

Diagnostic value of clinical methods in the staging of abdominal Hodgkin's disease

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Summary

Explorative laparotomies were carried out on 68 patients with Hodgkin's disease in the University Hospital of Marburg from 1969 through 1978. These laparotomies were preceded by clinical examination, abdominal sonography in 27 cases, lymphography in 55 cases, scintigraphy of liver and spleen in 58 cases, and radiographic examinations of the intestinal tract in 18 cases.

Sonography revealed a greater accuracy (90%) for splenic involvement than scintigraphy (74%); the results of sonography and scintigraphy of the liver were comparable. For the detection of para-aortal lymphomas ultrasound and lymphography can be regarded as complementary methods.

Our results are compared with findings in the literature on abdominal sonography (n=50), scintigraphy of liver and spleen (n=185), and lymphography (n=465) carried out before explorative laparotomy for lymphogranulomatosis.

There was a better correlation for the systemic symptoms of the 68 patients with the clinical stage than with the pathologic stage.

The importance of diagnosing prognostic different groups, e.g. in stage III, is stressed.

Zusammenfassung

Von 1969 bis 1978 wurden an den Universitätskliniken in Marburg 68 Laparotomien zur Stadieneinteilung beim M. Hodgkin durchgeführt. Voraus gingen eine klinische Untersuchung, in 27 Fällen eine Lymphographie, in 58 Fällen eine Leber-Milz-Szintigraphie und in 18 Fällen eine Röntgenuntersuchung des Intestinaltraktes.

Die Allgemeinsymptomatik der 68 Patienten korrelierte besser mit dem pathologischen als mit dem klinischen Stadium.

Die Ultraschalluntersuchung ergab für den Milzbefall eine höhere Treffsicherheit (90%) als die Szintigraphie (74%); für den Leberbefall erwiesen sich Sonographie und Leberszintigraphie gleichwertig. Für die Erkrankung paraaortaler Lymphknoten sind Lymphographie und Ultraschalldiagnostik als einander ergänzend anzusehen. Unsere Ergebnisse werden mit den Mitteilungen der Literatur über abdominelle Sonographie (n=50), Leber-Milz-Szintigraphie (n=185) und Lymphographie (n=465) verglichen. Auf die Bedeutung prognostisch unterschiedlicher Gruppen z. B. im Stadium III wird hingewiesen.

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Roth, S.L., Dombrowski, H., Gassel, W.D. et al. Wertigkeit klinischer Untersuchungsmethoden zur Stadieneinteilung beim abdominellen Morbus Hodgkin. Blut 40, 123–135 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01013695

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