Summary
The anatomical relations of the semilunar notch of the ulna were studied in radiographs, taken in a strict lateral view, from 100 patients with elbow dislocations. The results were compared with those from a control group of 150 patients without dislocation or other radiographic pathology. We found that the coronoid process and an angle (a) formed between the axis of the ulna and a line going through the tip of the coronoid process and the tip of the olecranon were significantly smaller than those in the control group (P = 0.02). The central angle of the semilunar notch was significantly larger in the dislocation group than in the control group (P = 0.009). The smaller angle (a) and larger central angle in the dislocation group are a result of a lower coronoid process, but they are also due to the prominent tip of the olecranon. The results suggest that the dislocation mechanism is partly a hyperextension, with the tip of the olecranon as the pivot point.
Zusammenfassung
Die anatomischen Verhältnisse der Incisura semilunaris ulnae wurden im seitlichen Röntgenbild bei 100 Patienten vermessen, die eine traumatische Ellbogenluxation erlitten hatten. Die Meßwerte von 150 Ellbogengelenken ohne vorausgegangene Verletzung dienten als Kontrollgruppe. Die Höhe des Processus coronoideus und der Winkel (a) gebildet von der Ulnaschaftachse und der Verbindungslinie der Spitze des Processus coronoideus und des Ellenhakens waren bei den Gelenken, die eine Ellbogenluxation erlitten hatten, signifikant kleiner (P = 0.02) als in der Kontrollgruppe. Der Zentrumswinkel der Incisura semilunaris war signifikant größer (P = 0.009) als in der Kontrollgruppe. Der kleinere Winkel (a) und der (a) und der größ Zentrumswinkel in der Ellbogenlunxationsgruppe können einerseits durch einen niedrigeren Processus coronoidenus beidignt sein, andereseits aber auch durch einen ausgeprägten Ellenhaken. Diese Ergebnisse lassen an einen Hypertensionsmechanismus beim Luxationsvorgang denken. Hierbei würde eine prominente Olecranonwirken, welche, welche dann über einen relativ kleinen Processus coronoideus gehebelt wird.
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Wadström, J., Kinast, C. & Pfeiffer, K. Anatomical variations of the semilunar notch in elbow dislocations. Arch. Orth. Traum. Surg. 105, 313–315 (1986). https://doi.org/10.1007/BF00449933
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00449933