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Cytostatic treatment of meningeal blastoses

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Summary

Intrathecal treatment with MTX was attempted in patients with diffuse meningeal blastoses. As a rule, symptoms and clinical findings improved rapidly. As objective parameters, the differential cell pictures of the CSF showed dissimilar results during therapy (25 mg MTX weekly i.t.). In leukoses (n=10) and malignant lymphomas (n=12), the CSF could be cleared with three exceptions which concerned differentiated tumors. The success was similarly good with meningeal dissemination of a seminoma. Meningeal carcinoses with mammary carcinoma (n=7) and melanomas (n=2) showed dissimilar results. No alteration of the cytograms of four bronchial carcinomas and one colon carcinoma was demonstrable.

Besides the growth form, the degree of differentiation appears to be decisive for the success of therapy. The labeling index appears to be a useful indicator.

Since symptoms and clinical findings often markedly improve even when a success cannot be objectively detected cytologically, an attempt at therapy is always to be recommended.

Zusammenfassung

Die intrathecale Behandlung mit MTX wurde bei Patienten mit diffuser meningealer Blastose versucht. Beschwerden und klinische Befunde besserten sich in der Regel rasch. Die Differentialzellbilder des Liquors als objektive Parameter zeigten während der Therapie (25 mg MTX wöchentlich i.t.) unterschiedliche Ergebnisse. Bei Leukosen (n=10) und malignen Lymphomen (n=12) konnte der Liquor saniert werden mit 3 Ausnahmen, die differenzierte Tumoren betrafen. Ähnlich gut war der Erfolg bei meningealer Aussaat eines Seminoms. Meningealcarcinosen bei Mamma-Carcinom (n=7) und Melanome (n=2) zeigten unterschiedliche Resultate. Bei 4 Bronchialcarcinomen und 1 Coloncarcinom war keine Änderung in den Cytogrammen nachweisbar.

Neben der Wachstumsform scheint der Differenzierungsgrad für den Therapieerfolg entscheidend, der Markierungsindex ein brauchbarer Hinweis zu sein.

Da Beschwerden und klinischer Befund sich auch dann oft deutlich bessern, wenn ein Erfolg nicht cytologisch objektiviert werden kann, ist ein Therapieversuch immer ratsam.

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Engelhardt, P., Lorenz, R. Cytostatic treatment of meningeal blastoses. J. Neurol. 220, 279–289 (1979). https://doi.org/10.1007/BF00314152

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