Skip to main content

Schilddrüsentherapeutika

  • Chapter
Arzneiverordnungs-Report 2017

Zusammenfassung

Schilddrüsentherapeutika werden eingesetzt, um eine Unterfunktion zu substituieren bzw. eine Kropfprophylaxe zu betreiben oder eine Überfunktion der Schilddrüse zu behandeln. Dementsprechend werden innerhalb dieser Indikationsgruppe drei Arzneimittelgruppen unterschieden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 49.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 64.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Alexander EK, Marquesee E, Lawrence J, Jarolim P, Fischer GA, Larsen PR (2004): Timing and magnitude of increases in levothyroxine requirements during pregnancy in women with hypothyroidism N Engl J Med 351: 241–249

    Google Scholar 

  • American Academy of Pediatrics (2014): Iodine deficiency, pollutant chemicals, and the thyroid: new information on an old problem. Pediatrics 133: 1163–1166

    Google Scholar 

  • Burman K, Hennessey J, McDermott M, Wartofsky L, Emerson C (2008): The FDA revises requirements for levothyroxine products. Thyroid 18: 487–490

    Google Scholar 

  • Centanni M, Garganol L, Canettieri G, Viceconti N, Franchi A, Delle Fave G, Annibale B (2006): Thyroxine in goiter, helicobacter pylori infection, and chronic gastritis. N Engl J Med 354: 1787–1795

    Google Scholar 

  • Cerqueira C, Knudsen N, Ovesen L, Perrild H, Rasmussen LB, Laurberg P, Jørgensen T (2009): Association of iodine fortification with incident use of antithyroid medication – a Danish Nationwide Study. J Clin Endocrinol Metab 94: 2400–2405

    Google Scholar 

  • Gärtner R, Reincke M (2008): Substitution von Schilddrüsenhormonen. Internist 49: 538–544

    Google Scholar 

  • Grozinsky-Glasberg S, Fraser A, Nashoni E, Weizman A, Leibovici L (2006): Thyroxine-triiodothyronine combination therapy versus thyroxine monotherapy for clinical hypothyroidism: Meta-analysis of randomized controlled trials. J Clin Endocrinol Metab 91: 2692–2699

    Google Scholar 

  • Grussendorf M, Reiners C, Paschke R, Wegscheider K; LISA Investigators (2011): Reduction of thyroid nodule volume by levothyroxine and iodine alone and in combination: a randomized, placebo-controlled trial. J Clin Endocrinol Metab 96: 2786–2795

    Google Scholar 

  • Johner SA, Thamm M, Nöthlings U, Remer T (2013): Iodine status in preschool children and evaluation of major dietary iodine sources: a German experience. Eur J Nutr 52: 1711–1719

    Google Scholar 

  • Johner SA, Thamm M, Schmitz R, Remer T (2016): Examination of iodine status in the German population: an example for methodological pitfalls of the current approach of iodine status assessment. Eur J Nutr 55: 1275–1282

    Google Scholar 

  • Jonklaas J, Davidson B, Bhagat S, Soldin SJ (2008): Triiodothyronine levels in athyreotic individuals during levothyroxine therapy. JAMA 299: 769–777

    Google Scholar 

  • Saravanan P, Siddique H, Simmons DJ, Greenwood R, Dayan CM (2007): Twenty-four hour hormone profiles of TSH, free T3 and free T4 in hypothyroid patients on combined T3/T4 therapy. Exp Clin Endocrinol Diabetes 115: 261–267

    Google Scholar 

  • Saam T, Hess T, Kasperk C, Kauffmann GW, Düx M (2005): Prävalenz der latenten und manifesten Hyperthyreose in einem Jodmangelgebiet: Erhebung an einem nichtselektionierten Patientenkollektiv vor Durchführung einer Computertomographie mit jodhaltigem Kontrastmittel. Rofo 177: 1250–1254

    Google Scholar 

  • Schumm-Dräger PM, Feldkamp J (2007): Schilddrüsenkrankheiten in Deutschland – Ausmaß, Entwicklung, Auswirkungen auf das Gesundheitswesen und Präventionsfolge. Präv Gesundheitsf 2: 153–158

    Google Scholar 

  • Schumm-Dräger PM, Grünwald F (2003): Aspekte der Kombinationstherapie. Dtsch Ärztebl 100: C427–C428

    Google Scholar 

  • Scriba PC, Heseker H, Fischer A (2007): Jodmangel und Jodversorgung in Deutschland – Erfolgreiche Verbraucherbildung und Prävention am Beispiel von jodiertem Speisesalz. Präv Gesundheitsf 2:143–148

    Google Scholar 

  • Thamm M, Ellert U, Thierfelder W, Liesenkötter KP, Völzke H (2007): Jodversorgung in Deutschland – Ergebnisse des Jodmonitorings im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 50: 744–749

    Google Scholar 

  • Völzke H, Schwahn C, Kohlmann T, Kramer A, Robinson DM, John U, Meng W (2005): Risk factors for goiter in a previously iodine-deficient region. Exp Clin Endocrinol Diabetes 113: 507–515

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christian Kasperk .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2017 Springer-Verlag GmbH Germany

About this chapter

Cite this chapter

Ziegler, R., Kasperk, C. (2017). Schilddrüsentherapeutika. In: Schwabe, U., Paffrath, D., Ludwig, WD., Klauber, J. (eds) Arzneiverordnungs-Report 2017. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-54630-7_43

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-54630-7_43

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-54629-1

  • Online ISBN: 978-3-662-54630-7

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics