Summary
In polytraumatized patients blood clotting is influenced mainly by the intensity of shock. Increased intravascular coagulation can lead to a consumption coagulopathy, and occasionally to reactive hyperfibrinolysis. Disseminated microthrombosis, which is not found so often as in septic shock is more dangerous than a hemorrhagic diathesis. Furthermore, factor-building disturbances (liver) and therapeutically induced coagulopathies (thrombocytes) are also found in some cases.
Zusammenfassung
Die Reaktion der Blutgerinnung auf ein Mehrfachtrauma wird durch den Schweregrad des Schocks bestimmt. Es kommt zur vermehrten intravasalen Gerinnung mit dem klinischen Bild der Verbrauchskoagulopathie, seltener der reaktiven Hyperfibrinolyse. Die disseminierte Mikrothrombosierung, die beim traumatisch-hämorrhagischen Schock zwar seltener ist als beim septischen, ist für den Verlauf bedrohlicher als die seltene hämorrhagische Diathese. Darüber hinaus treten Bildungsstörungen (Leber) und therapeutisch bedingte Defektcoagulopathien auf.
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Encke, A. (1974). Pathophysiologie der Mehrfachverletzungen — Störungen der Blutgerinnung. In: Junghanns, H. (eds) Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-38063-5_27
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