Zusammenfassung
Bei 32 hochmyopen Augen von 27 Patienten wurde eine Kataraktoperation mit Implantation einer Intraokularlinse negativer Brechkraft (Minuslinse) durchgefühlt. Die echographisch ermittelte Bulbuslänge lag im Mittel bei 33,54 mm (31,21 mm bis > 35,0 mm). Bei einem Patienten wurde eine extrakapsuläre Kataraktextraktion durchgeführt. Alle übrigen Augen wurden mittels Phakoemulsifikation operiert, in der Regel mit einer selbstschließenden Tunnelinzision, zweimal jedoch in Kombination mit einer Trabekulektomie. Die Brechkraft der implantierten Linsen lag zwischen -1,0 dpt und -8,0 dpt, es handelte sich um einstückige, konvex/konkave PMMA-Linsen mit 6,5 mm Optik- und 13,5 mm Gesamtdurchmesser. Alle Operationen verliefen komplikationslos. Der bisherige Nachbeobachtungszeitraum beträgt im Mittel 11,5 Monate (3–36 Monate). Bei 94% der Patienten wurde eine Visusverbesserung erreicht. Der mittlere bestkorrigierte Visus lag präoperativ unter 0,01 und betrug postoperativ 0,32. Nach zirka 6 Monaten trat bei 43% der Augen ein signifikanter Nachstar auf. Netzhautkomplikationen, insbesondere zystoide Makulaödeme und rhegmatogene Netzhautablösungen, fanden sich in keinem Fall. 69% der Augen lagen 1 dpt innerhalb der Zielrefraktion.
Summary
In 32 eyes of 27 highly myopic patients a cataract extraction with implantation of a negative refractive intraocular lens was performed. All patients showed a significant cataract. The mean length of the eyes, measured by ultrasound, was 33,54 mm (31,21 up to more than 35 mm). We performed one ECCE. All other patients were operated by phacoemulsification, usually with a self sealing frown incision, but twice in combination with trabeculotomy. The IOL power varied from -1,0 to -8,0 diopter. We chose a one piece, convex/concave PMMA model with 6,5 mm optic and 13,5 mm diameter. There were no intraoperative complications. We reached a follow-up of 11,5 months (3 to 36 months). In 94% of the patients (30 of 32) we achieved an improvement of best corrected visual acuity, in the mean from 0,1 to 0,32. A wide spread of postop visual acuity between 0,01 and 1,0 followed by different myopic macular degeneration. The postoperative refraction of 69% of the operated eyes were found within 1 diopter from the predicted power. 43% of the eyes developed posterior capsule fibrosis. There were no retinal complications, like retina ablations or CME. In summary we believe that cataract extraction can be performed in highly myopic eyes if necessary. For reason of postoperative refraction and intraocular stability an IOL should be implanted, even if negative lens power is required.
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Literatur
Apple DJ, Solomon KD, Tetz MR, Assia EI, Holland EY, Legier UFC, Tsai JC, Castaneda VE, Hoggatt JP, Kostick A (1992) Posterior Capsule Opacification. Surv Ophthalmol 37:73–116
Brauweiler HP, Kessler AS, Dühr R (1991) „No Stitch“-Kataraktchirurgie für konventionelle PMMA-Intraokularlinsen. Ophthalmo-Chirurgie 3:75–82
Buratto L (1991) Cataract Surgery in High Myopia. Eur J Implant Ref Surg 3: 271–278
Davison JA (1988) Retinal tears and detachment after extracapsular cataract surgery. J Cataract Refract Surg 14:624–632
Dardenne MU, Gerten GJ, Kokkas K, Kermani O (1989) Retrospective study of retinal detachment following neodymium: YAG laser posterior capsulotomy. J Cataract Refract Surg 15:676–680
Goldberg MF (1987) Clear Lens Extraction for Axial Myopia. Ophthalmology 94 : 571–582
Hoffmann S, Brauweiler HP (1993) Triple procedure bei Glaukom. In: Robert YCA, Gloor B, Hartmann Ch, Rochels R (Hrsg) 7. Kongreß der DGII. Springer, Berlin Heidelberg New York
Kraff MC, Sanders DR (1990) Incidence of retinal detachment following posterior chamber intraocular lens surgery. J Cataract Refract Surg 16:477–480
Kiillenberg C, Hermeking H, Gerke E (1991) Risikofaktoren der Netzhautablösung nach Kataraktextraktion mit Implantation einer Hinterkammerlinse. In: Wenzel M, Reim M, Frey 1er H, Hartmann Ch (Hrsg) 5. Kongreß der DGII. Springer, Berlin Heidelberg New York
Lindstrom RL, Lindquist TD, Huldin J, Rubenstein JB (1988) Retinal Detachment in Axial Myopia Following Extracapsular Cataract Surgery. In: Cataracts, Raven Press, New York
Naeser K, Kobayashi C (1988) Epidemiology of aphakic retinal detachment following intracapsular cataract extraction: A follow-up study with an analysis of risk factors. J. Cataract Refract Surg 14:303–308
Nielsen NE, Naeser K (1993) Epidemiology of retinal detachment following extracapsular cataract extraction: A follow-up study with an analysis of risk factors. J Cataract Refract Surg 19:675–680
Percifal SPB (1986) High myopia: new definitions and the significance of IOL implantation. Eur J Implant Ref Surg 4:137–140
Percifal SPB, Baikoff G (1991) High Myopia. In: A Colour Atlas of Lens Implantation. Wolfe Publishing, Hazell Books, Aylesburry, Bucks, England
Percifal SPB, Setty SS (1993) Sight Threatening Pathology related to High Myopia after Posterior Chamber Lens Implantation. A Prospective Study. Eur J Implant Ref Surg 5:95–98
Praeger DL (1979) Five years’ follow-up in the surgical management of cataract in high myopia treated with the Kelman phacoemulsification technique. Ophthalmology 86:2024–2033
Richards SC, Steen DW (1990) Clinical evaluation of the Holladay and SRK II formulas. J Cataract Refract Surg 16:71–74
Sanders DR, Retzlaff J, Kraff MC (1988) Comparison of the SRK II formula and other second generation formulas. J Cataract Refract Surg 14:22–26
Sanders DR, Retzlaff JA, Kraff MC, Gimbel HV, Raanan MG (1990) Comparison of the SRK/T formula and other theoretical and regression formulas. J Cataract Refract Surg 16:341–346
Wollensak J, Zeisberg B, Pham T (1988) Netzhautablösung nach Implantation einer Hinterkammerlinse. Klin Mbl Augenheilkd 192:1–5
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Kohnen, S., Deutsch, S., Brauweiler, H.P. (1994). Mittelfristige Ergebnisse nach Kataraktoperationen mit Implantation von Minuslinsen bei hochmyopen Patienten. In: Pham, D.T., Wollensak, J., Rochels, R., Hartmann, C. (eds) 8. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-50185-2_52
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-50185-2_52
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