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Tropfanästhesie versus Peribulbäranästhesie bei Kataraktoperationen via „Clear-Corneal-Incisions“

  • Conference paper
8. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation

Zusammenfassung

72 Kataraktoperationen via temporalem „clear-cornea“-Zugang von 36 Patienten wurden im Rahmen einer prospektiven Vergleichsstudie erfaßt. Nach Zufallszuteilung wurde je ein Auge eines Patienten in Tropfanästhesie, das andere Auge in Peribulbäranästhesie operiert. Das sujektive Schmerzempfinden wurde mit einer visuell analogen Skala (VAS), die Motilitätssituation mit einer Punkteskala erhoben. Bei der Bewertung des Schmerzempfindens fanden sich in den Gruppen Tropf- und Peribulbäranästhesie keine signifikanten Unterschiede. Die fehlende Motilitätseinschränkung in Tropfanästhesie wurde von den Operateuren als nicht störend beurteilt, vielmehr stellte die Möglichkeit der aktiven Mitarbeit des Patienten einen wichtigen, positiven Faktor dar. In mehr als 90% aller Patienten lassen sich Kataraktoperation via temporaler „Clear-Corneal-Inzision“ in Tropfanästhesie durchführen. Die Nachinjektionsrate betrug 5,6%. Für diese Art der Kataraktoperation stellt die Tropfanästhesie eine sichere und effektive Alternative zur Peribulbäranästhesie dar.

Summary

Our prospective comparative study includes 72 cataract operations in 36 patients. Patients were randomized into two sections: in the first section the first eye was operated in topical anesthesia and the second eye was done in peribulbar anesthesia. In the second section the procedure was reversed. Subjective pain was assessed by a visual analogue pain scale (VAS), the motility situation was assigned a rank scale. Concerning the subjective pain, we found no statistically significant difference between both groups topical and peribulbar anesthesia. Regarding the motility results, the patients’ possibility of active cooperation cooperation in the topical group was a beneficial factor. Topical anesthesia offers the same pain elleviation as the peribulbar technique and is adequate to more than 90% of all cataract surgery done via temporal clear-corneal approach. In the topical group, the incidence of an additional peribulbar block was 5.6%. For this type of cataract surgery, topical 4% lidocaine is a safe and effective alternative to a one-site peribulbar injection.

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© 1994 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Zehetmayer, M. et al. (1994). Tropfanästhesie versus Peribulbäranästhesie bei Kataraktoperationen via „Clear-Corneal-Incisions“. In: Pham, D.T., Wollensak, J., Rochels, R., Hartmann, C. (eds) 8. Kongreß der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen Implantation. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-50185-2_44

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-50185-2_44

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-50186-9

  • Online ISBN: 978-3-642-50185-2

  • eBook Packages: Springer Book Archive

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