Zusammenfassung
In dieser Übersicht sollen diagnostische Kriterien für die verschiedenen Demenzen und die leichte kognitive Störung dargestellt werden. Es zeigt sich, dass bei den derzeitigen therapeutischen Möglichkeiten bei degenerativen Demenzen nach Ausschluss einer symptomatischen Demenz ein kontrollierter Behandlungsversuch mit Cholinesterasehemmern oder Memantine aufwändiger Diagnostik überlegen ist. Dies wird sich ändern, wenn für die verschiedenen degenerativen Demenzen und für die zerebrale Mikroangiopathie wirksamere Medikamente zur Verfügung stehen. Die klinischen Bilder der verschiedenen Demenzsyndrome werden kurz dargestellt.
Summary
This review presents diagnostic criteria for the different dementia syndromes and mild cognitive impairment. It is being claimed that in view of the current pharmacological interventions and after exclusion of symptomatic dementia, a controlled trial with cholinesterase inhibitors or memantine is more efficient than elaborate diagnostics. Efficiency of differential diagnosis will increase when drugs are available that specifically improve the different degenerative dementias and vascular dementia. Clinical pictures of the various dementia syndromes are briefly described.
Literatur
Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft (2004) Empfehlungen zur Therapie der Demenz. Arzneiverord Praxis 31, Sonderheft 4: 4–28
Bartels C (2005) Demenz bei degenerativen Systemerkrankungen. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart S 195–209
Bickel H (2005) Epidemiologie und Gesundheitsökonomie. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 1–15
Desmond DW, Erkinjuntti T, Sano M et al. (1999) The cognitive syndrome of vascular dementia: implications for clinical trials. Alzheimer Dis Assoc Disord 13: S21–29
Dubois B, Albert ML (2004) Amnestic MCI or prodromal Alzheimer’s disease? Lancet Neurol 3: 246–248
Dudas RB, Berrios GE, Hodges JR (2005) The Addenbrooke’s cognitive examination (ACE) in the differential diagnosis of early dementias versus affective disorder. Am J Geriatr Psychiatry 13: 218–226
Galton CJ, Erzinclioglu S, Sahakian BJ et al. (2005) A comparison of the Addenbrooke’s Cognitive Examination ACE), conventional neuropsychological assessment, and simple MRI-based medial temporal lobe evaluation in the eraly diagnosis of Alzheimer’s disease. Cogn Behav Neurol 18: 144–150
Grossman M, Farmer J, Leight S et al. (2005) Cerebrospinal fluid profile in frontotemporal dementia and Alzheimer’s disease. Ann Neurol 57: 721–729
Haberl RL, Schreiber AK (2005) Vaskuläre Demenzen. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 221–229
Hamann GF, Böhm M, Busse O et al. (2005) Vaskuläre Demenzen. In Diener: HC, Putzki N, Berlit P et al. (Hrsg.) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie, 3. überarbeitete Auflage. Thieme, Stuttgart, S 284–290
Hansson O, Zetterberg H, Buchhave P et al. (2006) Association between CSF biomarkers and incipient Alzheimer’s disease in patients with mild cognitive impairment: a follow-up study. Lancet Neurol 5: 228–234
Heimann B, Wallesch CW (2005) Diagnose und Differentialdiagnose der leichten kognitiven Beeinträchtigung. Akt Neurol 32: 423–429
Hodges JR, Erzinclioglu S, Patterson K (2006) Evolution of cognitive deficits and conversion to dementia in patients with mild cognitive impairment: avery-long-term follow-up study. Dement Geriatr Cogn Disord 21: 380–391
Ibach B (2005) Frontotemporale Demenzen (mit ALS-Demenz-Komplex). In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg): Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 180–195
Jorm AF, Scott R, Jacomb PA (1989) Assessment of cognitive decline decline by informant questionnaire. Int J Geriat Psychiatry 4: 85–89
Knopman DS, DeKosky ST, Cummings JL et al. (2001) Practice parameter: diagnosis of dementia (an evidence based review). Neurology 56: 1143–1153
Koeppe RA, Gilman S, Joshi A et al. (2005) 11-DTBZ and 18-FDG PET measures in differentiating dementias. J Nucl Med 46: 936–944
Lang CJG (2005): Symptomatische Demenzen. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg): Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 229–250
Litvan I, Agid Y, Calne D et al. (1996) Clinical research criteria for the diagnosis of progressive supranuclear palsy (Steele-Richardson-Olszweski syndrome): report of the NINDS-SPSP international workshop. Neurology 47: 1–9
McKeith IG, Ballard CG, Perry RH et al. (2000) Prospective validation of consensus criteria for the diagnosis of dementia with Lewy bodies. Neurology 54: 1050–1058
O’Brien JT, Colloby S, Fenwick J et al. (2004) Dopamine transporter loss visualized with FP-CIT SPECT in the differential diagnosis of dementia with Lewy bodies. Arch Neurol 61: 919–925
Neary D, Snowden JS, Gustafson L et al. (1998) Frontotemporal lobar degeneration: a consensus on clinical diagnostic criteria. Neurology 51: 1546–1554
Pasquier F, Leys D (1997) Why are stroke patients prone to develop dementia? J Neurol 244: 135–142
Paulus W, Buchfelder M, Krauss J, Straube A (2005) Normaldruckhydrocephalus. In Diener HC, Putzki N, Berlit P et al. (Hrsg.) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie, 3. überarbeitete Auflage. Thieme, Stuttgart, S 704–711
Peters JM, Hummel T, Kratzsch T et al. (2003) Olfactory function in mild cognitive impairment and Alzheimer’s disease: an investigation using psychophysical and electrophysiological techniques. Am J Psychiatry 160: 1995–2002
Pohjasvaara T, Mantyla R, Salonen O et al. (2000) How complex interactions of ischemic brain infarcts, white matter lesions, and atrophy relate to poststroke dementia. Arch Neurol 57: 1295–1300
Poser S, Mollenhauer B (2005) Demenz bei entzündlichen Erkrankungen und Infektionskrankheiten. In Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 209–221
Perry RJ, Hodges JR (2000) Differentiating frontal and temporal variant frontotemporal dementia from Alzheimer’s disease. Neurology 54: 2227–2284
Procter AW, Qurne M, Francis PT (1999) Neurochemical features of frontotemporal dementia. Dement Geriatr Cogn Disord 10: 80–84
Ratnavalli E, Brayne C, Dawson K, Hodges JR (2002) The prevalence of frontotemporal dementia. Neurology 58: 1615–1621
Rockwood K, Prahad I, Hachinski VC (1994) Diagnosis of vascular dementia: consortium of canadian centers for clinical research consensus statement. Can J Neurol Sci 21: 358–364
Salmon DP, Thomas RG, Pay MM et al. (2002) Alzheimer’s disease can be accurately diagnosed in very mildly impaired individuals. Neurology 59: 1022–1028
Schaub RT, Freyberger HJ (2005) Diagnostik und Klassifikation von Demenzen. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 59–81
Schmidtke K, Förstl H, Herholz K et al. (2005) Diagnostik degenerativer Demenzen. In: Diener HC, Putzki N, Berlit P et al. (Hrsg) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie, 3. überarbeitete Aufl. Thieme, Stuttgart, S 133–141
Schmidtke K, Hüll M (2005) Alzheimer-Demenz. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 152–175
The Italian Longitudinal Study on Aging Working Group (1997) Prevalence of chronic disease in older Italians: comparing self-reported and clinical diagnoses. Int J Epidemiol 13:201–204
Wallesch CW, Förstl H (2005) Demenz mit Lewy-Körperchen. In Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 175–180
Weimer E, Frölich L (2005) Labordiagnostik und Liquormarker. In: Wallesch CW, Förstl H (Hrsg) Demenzen. Thieme, Stuttgart, S 139–151
Interessenkonflikt
Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bartels, C., Wallesch, C. Diagnostik bei chronisch fortschreitenden Demenzen. Nervenarzt 78, 597–607 (2007). https://doi.org/10.1007/s00115-006-2248-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-006-2248-y