Skip to main content

Advertisement

Log in

Positive Effekte des Mindestlohns auf Arbeitsplatzqualität und Arbeitszufriedenheit

Positive Effects of the German Minimum Wage on Job Quality and Employee Job Satisfaction

  • Analysen und Berichte
  • Arbeitsmarkt
  • Published:
Wirtschaftsdienst

Zusammenfassung

Über den Zusammenhang zwischen Mindestlöhnen und Änderungen bei der Arbeitsplatzqualität ist bisher wenig bekannt. Nach der Mindestlohneinführung in Deutschland stieg die Arbeitsplatzzufriedenheit insgesamt. Neben höheren Stunden- und Bruttolöhnen und verringerten Arbeitszeiten gibt es als möglichen Grund auch eine arbeitsorganisatorische Aufwertung der Arbeitsplätze. Bei bestehenden Beschäftigungsverhältnissen konnten Hinweise auf Verbesserungen beim Betriebsklima und einer mehr auf Mitarbeitermotivation setzenden Personalführung festgestellt werden. Zusammen mit der verbesserten Vereinbarkeit der Arbeit mit dem Privatleben sind diese Aspekte für die gestiegene Zufriedenheit bedeutender als die (ebenfalls höhere) Lohnzufriedenheit.

Abstract

Little is known regarding the effects of minimum wage adjustments on job quality and job satisfaction. Our investigation found that for minimum wage workers in continuing employment relationships, work satisfaction unequivocally increased relative to a control group following the introduction of the minimum wage in Germany. Possible reasons include improvements in objective jobs quality such as higher hourly and gross wages, and shorter work hours. However, changes in the organisation of work also appear to have played a role. We find indications for more motivation oriented personnel management and improved work atmosphere in existing minimum wage jobs. Combined with a better work life balance these aspects play a larger role in explaining increased job satisfaction than mere wage satisfaction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Toralf Pusch.

Additional information

Der Beitrag basiert auf einem umfangreicheren Artikel für das im Herbst 2017 erscheinende Schwerpunktheft „Mindestlöhne in Deutschland — Erfahrungen und Analysen“ der WSI-Mitteilungen, Nr. 7/2017.

Dr. Toralf Pusch ist Leiter des Referats Arbeitsmarktanalyse am Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Institut (WSI) in der Hans-Böckler-Stiftung in Düsseldorf.

Dr. Miriam Rehm ist Referentin für Makroökonomie und Verteilung in der Abteilung Wirtschaftswissenschaft und Statistik der Kammer für Arbeiter und Angestellte Wien (AK Wien).

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Pusch, T., Rehm, M. Positive Effekte des Mindestlohns auf Arbeitsplatzqualität und Arbeitszufriedenheit. Wirtschaftsdienst 97, 409–414 (2017). https://doi.org/10.1007/s10273-017-2152-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10273-017-2152-z

JEL Classification

Navigation