Zusammenfassung
Hintergrund
Aus Deutschland liegen keine Daten aus repräsentativen Stichproben der Gesamtbevölkerung zu Prädiktoren von Schmerzen in mehreren Körperregionen (WP) und des Fibromyalgiesyndroms (FMS) vor.
Methodik
Personen ≥14 Jahre aus einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Gesamtbevölkerung wurden im Rahmen einer Querschnittsstudie mit standardisierten Fragebögen untersucht. Schmerzorte, das Vorliegen eines WP und FMS wurden mit der Regionalen Schmerzskala RPS, körperliche Symptombelastung bzw. Depressivität mit den Modulen des Fragebogens zum Gesundheitszustand PHQ 15 bzw. PHQ 9 und der subjektive Gesundheitszustand mit der Kurzform des Fragebogens zum Gesundheitszustand SF-12 erfasst.
Ergebnisse
Die Studie beendeten 2524/4064 (62,1%) der kontaktierten Personen. Die Prävalenz des CWP war 8,6%, des FMS 3,8%. Das Geschlechtsverhältnis Frauen zu Männer war bei WP und FMS 1:1; 52,4% der Varianz der Zahl der Schmerzorte wurden durch höheres Alter, niedrigen sozialen Schichtindex, hohe körperliche Symptombelastung, geringe Depressivität und subjektiv niedrigen körperlichen Gesundheitszustand prädiziert (p<0,001). Höheres Lebensalter (OR 2,0, 95%-KI 1,71; 2,36; p<0,001), niedrige soziale Schicht (OR 0,64; 95%-KI 0,46; 0,91; p=0,01) und mögliches somatoformes Syndrom (OR 3,0; 95%-KI 1,27; 7,15; p<0,001) prädizierten mit einer 94,4% Wahrscheinlichkeit einen WP. Höheres Lebensalter (OR 1,39, 95%-KI 1,19; 1,62, p<0,001), niedrige soziale Schicht (OR 0,61, 95%-KI 0,40, 0,93; p=0,02) und mögliches somatoformes Syndrom (OR 19,42; 95%-KI 10,31; 36,61; p<0,001) prädizierten mit einer 97,7% Wahrscheinlichkeit ein FMS.
Schlussfolgerung
WP und FMS sind Bestandteile eines Komplexes von vermehrter körperlicher Symptombelastung, höherem Alter und niedriger sozialer Schicht.
Abstract
Background
There are no data available from representative samples of the general German population on predictors of widespread pain (WP) and fibromyalgia syndrome (FMS).
Methods
A cross-sectional survey of a representative sample of the German general population with persons over 14 years old was conducted based on face-to-face contact using standardised questionnaires. The number of pain sites and the presence of WP and FMS were assessed by the regional pain scale (RPS), somatic symptom intensity was measured by the Patient Health Questionnaire (PHQ-15), depressed mood by PHQ 9 and health-related quality of life (HRQOL) by the Short Form Health Survey (SF-12).
Results
Out of 4064 persons contacted, 2524 (62.1%) completed the study. The prevalence of CWP was 8.6% and of FMS 3.8%. The sex ratio for WP and FMS was 1:1. The variance of the number of pain sites was explained by older age, low social class index, high somatic symptom intensity, low depressed mood in 52.4% (p<0.001). Older age (OR 2.0, 95% CI 1.71; 2.36; <0.001), low social class index (OR 0.64; 95% CI 0.46; 0.91; p=0.01) and potential somatoform syndrome (OR 3.0; 95% CI 1.27; 7.15; p<0.001) predicted WP with a probability 94.4%. Older age (OR 1.39, 95% CI 1.19; 1.62, p <0.001), low social class index (OR 0.61, 95% CI .40, 0.93; p=0.02) and potential somatoform syndrome (OR 19.42; 95% CI 10.31; 36.61; p<0.001) predicted FMS with a probability 97.7%.
Conclusion
WP and FMS are components of a complex of high somatic symptom intensity, low social class index and older age.
Literatur
Allison TR, Symmons DP, Brammah T et al (2002) Musculoskeletal pain is more generalised among people from ethnic minorities than among white people in Greater Manchester. Ann Rheum Dis 61:151–156
Bannwarth B, Blotman F, Roué-Le Lay K et al (2009) Fibromyalgia syndrome in the general population of France: a prevalence study. Joint Bone Spine 76:184–187
Branco JC, Bannwarth B, Failde I et al (2009) Prevalence of fibromyalgia: a survey in five European countries. Semin Arthritis Rheum (Feb 26, epub)
Bullinger M, Kirchberger I (1998) Der SF-36 Fragebogen zum Gesundheitszustand – Handbuch für die deutschsprachige Fragebogen-Version. SF-12. Kurzversion des SF-36. Hogrefe, Göttingen
Cöster L, Kendall S, Gerdle B et al (2008) Chronic widespread musculoskeletal pain – a comparison of those who meet criteria for fibromyalgia and those who do not. Eur J Pain 12:600–610
Creed F, Barsky A (2004) A systematic review of the epidemiology of somatisation disorder and hypochondriasis. J Psychosom Res 56:391–408
Deck E, Röckelein E (1999) Zur Erhebung soziodemographischer und sozialmedizinischer Indikatoren in den rehabilitationswissenschaftlichen Forschungsverbünden. In: Verband Deutscher Rentenversicherungen. Förderschwerpunkt Rehabilitationswissenschaften. Empfehlungen der Arbeitsgruppe „Generische Methoden“, „Routinedaten“ und „Rehaökonomie“. Central Druck Trost GmbH & Co, Frankfurt/Main, S 85–102
Eich W, Häuser W, Friedel E et al (2008) Definition, Klassifikation und Diagnose des Fibromyalgiesyndroms. Schmerz 22:255–266
Forseth KO, Husby G, Gran JT, Førre O (1999) Prognostic factors for the development of fibromyalgia in women with self-reported musculoskeletal pain. A prospective study. J Rheumatol 26:2458–2467
Gräfe K, Zipfel S, Herzog W, Löwe B (2004) Screening psychischer Störungen mit. dem Gesundheitsfragebogen für Patienten PHQ-D. Ergebnisse der deutschen Validierungsstudie. Diagnostica 50:171–181
Gran JT (2003) The epidemiology of chronic generalized musculoskeletal pain. Best Pract Res Clin Rheumatol 17:547–561
Gupta A, Silman AJ, Ray D et al (2007) The role of psychosocial factors in predicting the onset of chronic widespread pain: results from a prospective population-based study. Rheumatology (Oxford) 46:666–671
Gureje O, Von Korff M, Kola L et al (2008) The relation between multiple pains and mental disorders: results from the World Mental Health Surveys. Pain 135:82–91
Hampel P, Mörgel MF (2009) Schmerzchronifizierung bei Rückenschmerzpatienten in der stationären Rehabilitation. Schmerz 23:154–165
Hüppe A, Brockow T, Raspe H (2004) Chronische ausgebreitete Schmerzen und Tender Points bei Rückenschmerzen in der Bevölkerung. Z Rheumatol 63:76–83
Jacobi F, Wittchen HU, Holting C et al (2004) Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS). Psychol Med 34:597–611
Kamaleri Y, Natvig B, Ihlebaek CM, Bruusgaard D (2008) Localized or widespread musculoskeletal pain: does it matter? Pain 138:41–46
Kamaleri Y, Natvig B, Ihlebaek CM et al (2008) Number of pain sites is associated with demographic, lifestyle and health-related factors in the general population. Eur J Pain 12:742–748
Katz RS, Wolfe F, Michaud K (2006) Fibromyalgia diagnosis: a comparison of clinical, survey and American College of Rheumatology criteria. Arthritis Rheum 54:169–176
Kroenke K, Spitzer RL, Williams JB (2001) The PHQ-9: validity of a brief depression severity measure. J Gen Intern Med 16:606–613
Kroenke K, Spitzer L, Janet BW, Williams W (2002) The PHQ-15: validity of a new measure for evaluating the severity of somatic symptoms. Psychosom Med 64:258–266
Macfarlane GJ, Morris S, Hunt IM et al (1999) Chronic widespread pain in the community: the influence of psychological symptoms and mental disorder on healthcare seeking behavior. J Rheumatol 26:413–419
Macfarlane GJ, Pye SR, Finn JD et al (2009) Investigating the determinants of international differences in the prevalence of chronic widespread pain: evidence from the European Male Ageing Study (EMAS). Ann Rheum Dis 68:690–695
Macfarlane GJ, Norrie G, Atherton K et al (2008) The influence of socio-economic status on the reporting of regional and widespread musculoskeletal pain: results from the 1958 British Birth Cohort Study. Ann Rheum Dis (Oct 24, epub)
Martin A, Rief W, Klaiberg A, Braehler E (2006) Validity of the Brief Patient Health Questionnaire Mood Scale (PHQ-9) in the general population. Gen Hosp Psychiatry 28:71–77
Mas AJ, Carmona L, Valverde M, Ribas B (2008) Prevalence and impact of fibromyalgia on function and quality of life in individuals from the general population: results from a nationwide study in Spain. Clin Exp Rheumatol 26:519–526
McBeth J, Macfarlane GJ, Benjamin S, Silman AJ (2001) Features of somatization predict the onset of chronic widespread pain: results of a large population-based study. Arthritis Rheum 44:940–946
Nicholl BI, Macfarlane GJ, Davies KA et al (2009) Premorbid psychosocial factors are associated with poor health-related quality of life in subjects with new onset of chronic widespread pain – results from the EPIFUND study. Pain 141:119–126
Pipam W, Penz H, Janig H et al (2008) Lebensqualität und Schmerz bei stationären geriatrischen Patienten. Schmerz 22:59–66
Rustøen T, Wahl AK, Hanestad BR et al (2004) Prevalence and characteristics of chronic pain in the general Norwegian population. Eur J Pain 8:555–565
Schochat T, Raspe A (2003) Elements of fibromyalgia in an open population. Rheumatology (Oxford) 42:829–835
Schumacher J, Brähler E (1999) Prävalenz von Schmerzen in der deutschen Bevölkerung. Ergebnisse repräsentativer Erhebungen mit dem Gießener Beschwerdebogen. Schmerz 13:375–384
Statistisches Bundesamt Deutschland. Statistisches Jahrbuch 2008. http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/SharedContent/Oeffentlich/AI/IC/Publikationen/Jahrbuch/Bildung,property=file.pdf
Turk DC, Vierck CJ, Scarbrough E et al (2008) Fibromyalgia: combining pharmacological and nonpharmacological approaches to treating the person, not just the pain. J Pain 9:99–104
Verbände der Deutschen Markt- und Sozialforschung. Erklärung für das Gebiet der Bundesrepublik Deutschland zum ICC/ESOMAR Internationalen Kodex für die Markt- und Sozialforschung. http://www.adm-ev.de/pdf/Erklaerung_2008.pdf
White KP, Nielson WR, Harth M et al (2002) Chronic widespread musculoskeletal pain with or without fibromyalgia: psychological distress in a representative community adult sample. J Rheumatol 29:588–594
Wolfe F, Smythe HA, Yunus MB et al (1990) The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of fibromyalgia. Report of the Multicenter Criteria Committee. Arthritis Rheum 33:160–172
Wolfe F (1997) The relation between tender points and fibromyalgia symptom variables: evidence that fibromyalgia is not a discrete disorder in the clinic. Ann Rheum Dis 56:268–271
Wolfe F (2003) Pain extent and diagnosis: development and validation of the regional pain scale in 12.995 patients. J Rheumatol 30:369–378
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin: Dr. Häuser erhielt Vortragshonorare von Eli Lilly, Janssen-Cilag, Mundipharma und Pfizer sowie Unkostenunterstützung von Eli Lilly.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Häuser, W., Schmutzer, G., Glaesmer, H. et al. Prävalenz und Prädiktoren von Schmerzen in mehreren Körperregionen. Schmerz 23, 461–470 (2009). https://doi.org/10.1007/s00482-009-0817-2
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-009-0817-2