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Efficacy of antitachycardia pacing confirmed by stored electrograms A retrospective analysis of 613 stored electrograms in implantable defibrillators

A retrospective analysis of 613 stored electrograms in implantable defibrillators

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Zusammenfassung

Implantierbare Defibrillatoren (ICD) stellen eine Therapieform zur Verhinderung des plötzlichen Herztodes durch Defibrillation von Kammerflimmern dar. Ventrikuläre Tachykardien (VT) können häufig durch antitachykarde Stimulationssequenzen (ATP) des ICD beendet werden (Erfolgsrate 83 bis 98%). Der Erfolg der antitachykarden Stimulation wird üblicherweise lediglich durch die automatische Analyse des ICD beurteilt. Ziel dieser Untersuchung war daher die Überprüfung der Effektivität des ATP durch Auswertung der gespeicherten Elektrogramme.    Hierzu wurden 613 ventrikuläre Tachykardien von 44 Patienten aus dem deutschen Ventritex MD-Register anhand der Elektrogrammspeicher retrospektiv analysiert. Die VT-Zykluslänge lag zwischen 265 und 560 ms. Die Erfolgsrate lag bei 89,3% der Episoden, 2,3% wurden durch ATP in Kammerflimmern akzeleriert. Ein Einfluss der linksventrikulären Funktion auf den Erfolg bestand nicht, hingegen zeigten sich signifikant schlechtere Ergebnisse bei schnellen VT >200/min (Erfolg 63,9%). Bei VT <150/min fand sich keine Einschränkung der ATP-Effektivität. 72,9% der Episoden wurden bereits mit dem 1. ATP-Burst terminiert. 58 ventrikuläre Tachykardien (9,5%) mussten mit einem Schock terminiert werden, in nur einem Fall waren 2 Schockabgaben notwendig. Ein individueller Therapieerfolg >90% konnte bei 80% der Patienten mit mehr als 10 Episoden im Register erreicht werden.    Die hohe Erfolgsquote des ersten ATP-Versuches kann durch eine empirische Programmierung erreicht werden, und konnte für ventrikuläre Tachykardien anhand der gespeicherten Elektrogramme bestätigt werden.

Summary

The implantable defibrillator (ICD) is an established therapy in the prevention of sudden cardiac death by defibrillation of ventricular fibrillation. Another specific feature of the ICDs is antitachycardia pacing (ATP) of ventricular tachycardia. Several studies report success rates of ATP in 83 to 98% of cases. In clinical practice the success of terminating ventricular tachycardia is estimated only by automatic device analysis. Therefore the objective of this study was to confirm the efficacy of ATP based on the evaluation of stored electrograms.    From the German Ventritex MD-register stored electrograms of 613 monomorphic ventricular tachycardias in 44 patients were analyzed retrospectively. The cycle length of the ventricular tachycardias was between 265 and 560 ms. The success rate of ATP-induced termination of the episodes reached 89.3%; another 2.3% of the ventricular tachycardias were accelerated by antitachycardia pacing into ventricular fibrillation. Left ventricular function did not influence the success rate, but the success rate was lower for fast ventricular tachycardias >200/min (63.9%). For ventricular tachycardias <150 bpm there was no restriction of ATP effectiveness. Of the episodes 72.9% were terminated by the first ATP burst. In these cases the duration of tachycardia was very short (11.9±2.8 s). Fifty-eight ventricular tachycardias (9.5%) had to be terminated by means of a shock, and only one case required 2 shocks. In patients with more than 10 episodes an individual therapy success >90% was recorded for 80% of them.    The very high success rate of the first ATP attempt in ICD therapy can be achieved with uniform programming, and is confirmed for ventricular tachycardias analyzed on the basis of stored electrograms.

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Received: 25 July 2001 Accepted: 28 September 2001

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Große-Meininghaus, D., Siebels, J., Wolpert, C. et al. Efficacy of antitachycardia pacing confirmed by stored electrograms A retrospective analysis of 613 stored electrograms in implantable defibrillators. Z Kardiol 91, 396–403 (2002). https://doi.org/10.1007/s00392-002-0780-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-002-0780-8

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