Zusammenfassung
Hintergrund
Körperliche Aktivität könnte die gesundheitsbezogene Lebensqualität stationär Pflegebedürftiger erhalten, da eine Verringerung hier insbesondere auf Einbußen der körperlichen Funktionsfähigkeit beruht. Ziel ist die Evaluation der Wirksamkeit von universell präventiven Angeboten zur Förderung von körperlicher Aktivität auf die Durchführbarkeit der Aktivitäten des täglichen Lebens bei Pflegebedürftigen in der stationären Pflege.
Material und Methode
Relevante Literatur wurde über eine systematische Recherche in den Datenbanken MEDLINE, The Cochrane Library, EMBASE, CINAHL, PsycINFO und PEDro identifiziert. Datenextraktion und Prüfung des Verzerrungsrisikos wurden durch 2 Autoren unabhängig voneinander vorgenommen. Die Ergebnissynthesen beruhen auf Metaanalysen mit „Random-effects“-Modellen.
Ergebnisse
Unter Einbezug von 14 Primärstudien weisen stationär Pflegebedürftige nach Teilnahme an körperlichen Aktivitäten im Vergleich zu verschiedenen Kontrollbedingungen eine statistisch signifikant bessere körperliche Funktionsfähigkeit auf (Standardisierte Mittelwertdifferenz [SMD] = 0,48, 95 %-Konfidenzintervall [95 %-KI] 0,26–0,71, p < 0,0001). Subgruppenanalysen lassen vermuten, dass insbesondere stationär Pflegebedürftige mit vermehrten körperlichen und kognitiven Beeinträchtigungen von körperlicher Aktivität profitieren können. Ergebnisse nach einem trainingsfreien Zeitraum begründen die Notwendigkeit einer dauerhaften Implementierung. Aufgrund des insgesamt hohen Verzerrungsrisikos der Studien ist die Aussagekraft der Ergebnisse allerdings limitiert.
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse deuten auf eine Effektivität von körperlicher Aktivität in der stationären Pflege hin. Angesichts einer niedrigen Evidenzgüte sind qualitativ hochwertige Studien für eine Überprüfung der Robustheit der statistischen Ergebnisse notwendig.
Abstract
Background
Among residents of nursing homes, physical activity might be beneficial in maintaining health-related quality of life because impairment is caused in particular by functional decline. The aim is the evaluation of the effectiveness of universal preventive interventions directed at increasing physical activity on activities of daily living in nursing home residents.
Material and methods
Relevant studies were identified through database searching in MEDLINE, the Cochrane library, EMBASE, CINAHL, PsycINFO and PEDro. Two review authors independently selected articles, assessed the risk of bias and extracted data. Results were combined in random effects meta-analyses.
Results
By including 14 primary studies, nursing home residents participating in physical activities showed a statistically significant greater physical functioning compared to controls (standardized mean difference [SMD] = 0.48, 95% confidence interval [95% CI] 0.26–0.71, p < 0.0001). Subgroup analyses suggest that especially nursing home residents with severe physical and cognitive impairment might benefit from participation in physical activities. Results after non-training periods substantiate the necessity of a sustained implementation. Due to the high risk of bias in included studies, the results must be interpreted with caution.
Conclusion
Physical activity for nursing home residents can be effective. Considering the low-quality evidence, performance of high-quality studies is essential in order to verify the statistical results.
Literatur
Álvarez-Barbosa F, del Pozo-Cruz J, del Pozo-Cruz B et al (2014) Effects of supervised whole body vibration exercise on fall risk factors, functional dependence and health-related quality of life in nursing home residents aged 80. Maturitas 79:456–463
Benavent-Caballer V, Rosado-Calatayud P, Segura-Ortí E et al (2014) Effects of three different low-intensity exercise interventions on physical performance, muscle CSA and activities of daily living: A randomized controlled trial. Exp Gerontol 58:159–165
Borenstein M, Hedges LV, Higgins JPT et al (2009) Introduction to Meta-Analysis. John Wiley & Sons, Chichester
Bundesministerium für Gesundheit (2012) Nationales Gesundheitsziel Gesund älter werden. Kooperationsverbund gesundheitsziele.de, Berlin
Crocker T, Forster A, Young J et al (2013) Physical rehabilitation for older people in long-term care. Cochrane Database Syst Rev 2:1–269
Dechamps A, Diolez P, Thiaudière E et al (2010) Effects of exercise programs to prevent decline in health-related quality of life in highly deconditioned institutionalized elderly persons. Arch Intern Med 170:162–169
Deeks JJ, Higgins JPT, Altman DG (2011) Identifying and measuring heterogeneity. In: Higgins JPT, Green S (Hrsg) Cochrane Handbook of Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0. http://handbook.cochrane.org/. Zugegriffen: 4. Apr. 2016
DerSimonian R, Laird N (1986) Meta-analysis in clinical trials. Control Clin Trials 7:177–188
Deutsche Gesellschaft für Neurologie, Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (2016) Demenzen. Entwicklungsstufe: S 3. Aktualisierung 2016. AMWF-Register-Nummer: 038–013
Dorner T, Kranz A, Zettl-Wiedner K et al (2007) The effect of structured strength and balance training on cognitive function in frail, cognitive impaired elderly long-term care residents. Aging Clin Exp Res 19:400–405
Egger M, Smith GD, Schneider M, Minder C (1997) Bias in meta-analysis detected by a simple, graphical test. BMJ 315:629–634
Gallon D, Rodacki ALF, Hernandez SG et al (2011) The effects of stretching on the flexibility, muscle performance and functionality of institutionalized older women. Braz J Med Biol Res 44:229–235
Gordon RS (1983) An operational classification of disease prevention. Public Health Rep 98:107–109
Hauer K (2000) Körperliche Bewegung und Training im Alter. In: Nikolaus T (Hrsg) Klinische Geriatrie. Springer, Berlin Heidelberg, S 815–823
Higgins JPT, Thompson SG, Deeks JJ et al (2003) Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ 327:557–560
Higgins JPT, Altman DG, Sterne JAC (2011) Assessing the risk of bias in included studies. In: Higgins JPT, Green S (Hrsg) Cochrane Handbook of Systematic Reviews of Interventions. Version 5.1.0. http://handbook.cochrane.org/. Zugegriffen: 4. Apr. 2016
Horn A, Kleina T, Vogt D et al (2013) Bewegungsfördernde Interventionen als Option für Prävention und Gesundheitsförderung in der stationären Langzeitversorgung. Ergebnisse einer Literaturrecherche. IPW, Bielefeld
Kehyayan V, Hirdes JP, Tyas SL et al (2016) Predictors of long-term care facility residents’ self-reported quality of life with individual and facility characteristics in Canada. J Aging Health 28:503–529
Koch B (2012) Trainingslehre. In: Graf C (Hrsg) Lehrbuch Sportmedizin. Basiswissen, präventive, therapeutische und besondere Aspekte. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln, S 105–133
Lazowski DA, Ecclestone NA, Myers AM et al (1999) A randomized outcome evaluation of group exercise programs in long-term care institutions. J Gerontol 54:621–628
Machacova K, Vankova H, Volicer L et al (2015) Dance as a prevention of late life functional decline among nursing home residents. J Appl Gerontol. doi:10.1177/0733464815602111
Mahoney FI, Barthel DW (1965) Functional evaluation: The Barthel Index. Md State Med J 14:56–61
Makita M, Nakadaira H, Yamamoto M (2006) Randomized controlled trial to evaluate effectiveness of exercise therapy (Takizawa Program) for frail elderly. Environ Health Prev Med 11:221–227
Rolland Y, Pillard F, Klapouszczak A et al (2007) Exercise program for nursing home residents with Alzheimer’s disease: a 1-year randomized, controlled trial. J Am Geriatr Soc 55:158–165
Rose G (1985) Sick individuals and sick populations. Int J Epidemiol 14:32–38
Rydwik E, Kerstin F, Akner G (2005) Physical training in institutionalized elderly people with multiple diagnoses-a controlled pilot study. Arch Gerontol Geriatr 40:29–44
Santana-Sosa E, Barriopedro MI, López-Mojares LM et al (2008) Exercise training is beneficial for Alzheimer’s patients. Int J Sports Med 29:845–850
Schaeffer D, Büscher A (2009) Möglichkeiten der Gesundheitsförderung in der Langzeitversorgung. Empirische Befunde und konzeptionelle Überlegungen. Z Gerontol Geriatr 42:441–451
Slaughter SE, Wagg AS, Jones CA et al (2015) Mobility of Vulnerable Elders study: effect of the sit-to-stand activity on mobility, function and quality of life. J Am Med Dir Assoc 16:138–143
Takeuchi R, Hatano Y, Yamasaki M (2011) The influence of different exercise intervention programs on changes in quality of life and activity of daily living levels among geriatric nursing home residents. J Phys Ther Sci 23:133–136
Telenius EW, Engedal K, Bergland A (2015a) Effect of a high-intensity exercise program on physical function and mental health in nursing home residents with dementia: an assessor blinded randomized controlled trial. PLOS ONE 10:1–18
Telenius EW, Engedal K, Bergland A (2015b) Long-term effects of a 12 weeks high-intensity functional exercise program on physical function and mental health in nursing home residents with dementia: a single blinded randomized controlled trial. BMC Geriatr 15:158–169
Venturelli M, Scarsini R, Schena F (2011) Six-month walking program changes cognitive and ADL performance in patients with Alzheimer. Am J Alzheimers Dis Other Demen 26:381–388
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Interessenkonflikt
C. Wöhl, H. Siebert und B. Blättner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
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Studienregistrierung: PROSPERO CRD42016036940
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Wöhl, C., Siebert, H. & Blättner, B. Interventionen zur Förderung der körperlichen Aktivität in Pflegeheimen. Z Gerontol Geriat 50, 475–482 (2017). https://doi.org/10.1007/s00391-016-1158-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-016-1158-2
Schlüsselwörter
- Aktivitäten des täglichen Lebens
- Lebensqualität
- Selbstständigkeit
- Kontrollierte klinische Studien
- Gerontologie