Abstract
Background
Knowledge about the quality of end-of-life care in the elderly patient in Europe is fragmented. The European Union Geriatric Medicine Society (EUGMS) Geriatric Palliative Medicine (GPM) Interest Group set as one of its goals to better characterize geriatric palliative care in Europe.
Objective
The goal of the current study was to map the existing palliative care structures for geriatric patients, the available policies, legislation, and associations in geriatric palliative medicine in different countries of Europe.
Methods
A questionnaire was sent to Geriatric and Palliative Medicine Societies of European countries through contact persons. The areas of interest were (1) availability of services for the management of geriatric patients by using vignette patients (advanced cancer, severe cardiac disease, and severe dementia), (2) policies, legislation of palliative care, and (3) associations involved in geriatric palliative medicine.
Results
Out of 21 countries contacted, 19 participated. Palliative care units and home care palliative consultation teams are available in most countries. In contrast, palliative care in long-term care facilities and in geriatric wards is less developed.
A disparity was found between the available services and those most appropriate to take care of the three cases described in the vignettes, especially for the patient dying from non-malignant diseases. The survey also demonstrated that caregivers are not well prepared to care for the elderly palliative patient at home or in nursing homes.
Conclusion
One of the challenges for the years to come will be to develop palliative care structures adapted to the needs of the elderly in Europe, but also to improve the education of health professionals in this field.
Zusammenfassung
Hintergrund
Der verfügbare Kenntnisstand zur europaweiten Qualität der Versorgung von Patienten in der Phase des Lebensendes ist fragmentarisch. Die Arbeitsgemeinschaft Geriatric Palliative Medicine (GPM) der European Union Geriatric Medicine Society (EUGMS) hat sich zum Ziel gesetzt, die Situation der palliativen Versorgung geriatrischer Patienten in Europa adäquater abzubilden.
Ziel
Ziel der Untersuchung war, bestehende Strukturen in der palliativen Versorgung geriatrischer Patienten zu kartieren, außerdem einen aktuellen Stand der Strategien und rechtlichen Rahmenbedingungen sowie der an geriatrischer Palliativmedizin beteiligten Fachgesellschaften in den verschiedenen europäischen Ländern abzubilden.
Methode
Medizinischen Fachgesellschaften in den Bereichen Geriatrie und Palliativmedizin in Europa wurde ein Fragenkatalog übermittelt. Interessenschwerpunkte waren (1) Verfügbarkeit von Diensten für das Management geriatrischer Patienten (dafür waren Fallvignetten − fortgeschrittenen Krebserkrankung, schwere Herzkrankheit, ausgeprägte Demenz – entwickelt worden), (2) Strategien und gesetzliche Rahmenbedingungen sowie (3) an geriatrischer Palliativmedizin beteiligte Fachgesellschaften.
Ergebnisse
Neunzehn der 21 kontaktierten Länder nahmen an der Studie teil. Palliativmedizinische Einheiten und Teams, die für die palliativmedizinische Betreuung zu Hause beraten, gibt es in den meisten Ländern. Im Gegensatz dazu ist die Palliativversorgung in Langzeiteinrichtungen und in geriatrischen Stationen weniger entwickelt.
Es zeigte sich eine Disparität zwischen den zur Verfügung stehenden Diensten und den am ehesten zuständigen Diensten für die in den Fallvignetten skizzierten Patienten. Dies galt vor allem für die Patienten, die an nichtmalignen Erkrankungen versterben. Die Umfrage zeigte weiterhin, dass die Versorgenden auf die Betreuung älterer Palliativpatienten zu Hause oder in einem Pflegeheim nicht gut vorbereitet sind.
Schlussfolgerungen
Zu den Herausforderungen, denen wir in Europa in den nächsten Jahren gegenüberstehen, zählt die Entwicklung von Versorgungsstrukturen, die den Bedürfnissen älterer Patienten entsprechen, und eine Optimierung der Ausbildung von im Gesundheitswesen Tätigen in diesem Bereich.
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References
Murray CJ, Lopez AD (1997) Mortality by cause for eight regions of the world: Global Burden of Disease Study. Lancet 349:1269–1276
Davies E, Higginson IJ (eds) (2004) Better palliative care for older people. Higginson, World Health Organization,Geneva
Lancet Oncol (2004) An ageing problem. Lancet Oncol 5:459
Pautex S, Curiale V, Pfisterer M et al (2010) A common definition of geriatric palliative medicine. J Am Geriatr Soc 58:790–791
Michel JP, Huber P, Cruz-Jentoft AJ (2008) Europe-wide survey of teaching in geriatric medicine. J Am Geriatr Soc 56:1536–1542
Centeno C et al (2007) Facts and indicators on palliative care development in 52 countries of the WHO European region: results of an EAPC Task Force. Palliat Med 21:463–471
Field D, Addington-Hall J (1999) Extending specialist palliative care to all? Soc Sci Med 48:1271–1280
Grande GE, McKerral A, Todd CJ (2002) Which cancer patients are referred to hospital at home for palliative care? Palliat Med 16:115–123
Wittenberg-Lyles EM, Sanchez-Reilly S (2008) Palliative care for elderly patients with advanced cancer: a long-term intervention for end-of-life care. Patient Educ Couns 71:351–355
Lunney JR, Lynn J, Hogan C (2002) Profiles of older medicare decedents. J Am Geriatr Soc 50:1108–1112
Miccinesi G et al (2005) Physicians’ attitudes towards end-of-life decisions: a comparison between seven countries. Soc Sci Med 60:1961–1974
Wunsch H et al (2009) Use of intensive care services during terminal hospitalizations in England and the United States. Am J Respir Crit Care Med 180:875–880
Van den Block L et al (2007) Transitions between care settings at the end of life in Belgium. JAMA 298:1638–1639
Hamric AB, Blackhall LJ (2007) Nurse-physician perspectives on the care of dying patients in intensive care units: collaboration, moral distress, and ethical climate. Crit Care Med 35:422–429
De Gendt C et al (2009) End-of-life decision-making and terminal sedation among very old patients. Gerontology 55:99–105
Kapo J, Morrison LJ, Liao S (2007) Palliative care for the older adult. J Palliat Med 10:185–209
Arnold RM, Jaffe E (2007) Why palliative care needs geriatrics. J Palliat Med 10:182–183
Muir JC, Arnold RM (2002) Palliative care and the hospitalist: an opportunity for cross-fertilization. Dis Mon 48:207–216
Acknowledgments
We are extremely grateful to the designated participants from all countries.
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The corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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Piers, R., Pautex, S., Curale, V. et al. Palliative care for the geriatric patient in Europe. Z Gerontol Geriat 43, 381–385 (2010). https://doi.org/10.1007/s00391-010-0149-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-010-0149-y