
67

4. The Empire Strikes Back: 
Mainstream media still matters

Wayne Errington

With so much attention being paid to the new forms of media transforming the 
public sphere, we can forget that most Australians follow election campaigns 
the old-fashioned way. According to the Australian Election Study (AES), those 
electors reporting that they follow election campaigns in the traditional media ‘a 
good deal’ are well down from the highs of the 1960s but they still dwarf those 
relying on the internet. In the 2013 election those who followed the election ‘a 
good deal’ on television amounted to 30 per cent, 15 per cent for radio and 17 
per cent for newspapers. Close interest in all traditional media at election time 
has fallen consistently since 2007. While those claiming to have followed the 
election ‘a good deal’ has risen steadily, that group only reached 14 per cent in 
2013 (McAllister and Cameron 2014). In an otherwise lacklustre 2013 campaign, 
the power and appropriate role of television, radio and newspapers became one 
of the major talking points. The News Corporation Australia (henceforth News 
Corp) press, in particular, was determined to show that old media still mattered, 
featuring partisan advocacy reminiscent of the 1975 post-Dismissal campaign 
against Labor. This chapter first reflects on the changing nature of media power, 
especially efforts by parties and commentators to set the campaign agenda, and 
then discusses the quality of the mass media coverage and the influence of the 
News Corp outlets in particular.

For those who love their politics, the 2013 election provided a cornucopia of 
media sources to take in every policy announcement, every debate or community 
forum, and every baby kissed. Political junkies could admire the professionalism 
of the likes of David Spears on Sky News; listen as the ABC bent over backwards 
to be fair to all points of view; watch (and read) Richo (Graham Richardson) 
indulge his dislike of Julia Gillard; or read (and watch) Andrew Bolt indulge 
his dislike of just about everybody. All this whilst monitoring our Twitter feeds 
and checking in on the many new forums for reporting and analysis online. On 
the 24-hour news channels, we witnessed the entirety of the press conference 
where journalists complained about having to quiz political leaders on policy 
documents they had been given only moments before. Later on the six o’clock 
commercial television news—watched, according to OzTams ratings, by more 
than ten times the audience of the 24-hour news channels—we received only a 
brief précis of the same policy announcement, followed by a quick analysis of 
the politics surrounding it, not the policy itself.



Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election 

68

Despite the rise of the internet and social media, television remains important 
enough to dominate the rhythms of an election campaign. Policy announcements, 
photo opportunities, speeches and fundraisers are timed for the desired 
coverage (or lack thereof) by the nightly television news. Digital technology 
has made news a relatively cheap way for television networks to fill their quotas 
for domestically produced content. Thus, we see early morning, breakfast, late 
morning, afternoon and late news able to cover breaking election stories, though 
rarely in any depth. However, it is the three million strong audiences on free-
to-air evening television that provide the greatest exposure. The dominance 
of television amongst an increasingly diverse media provides the campaigns 
with both tactical and financial challenges. The parties need to engage voters 
for whom social media is the primary source of information, while attracting 
the attention of mainstream media consumers, inevitably through expensive 
television advertising. One audience expects a conversation about politics; the 
other would prefer to eat their dinner in peace. The result of the 2010 election 
was a reminder that Australian elections are sometimes decided by the slimmest 
of margins, so every vote counts and little is left to chance even by a party that 
finds itself streets ahead in the published opinion polls.

The 2013 federal election was the first election campaign in which the major 
Australian newspapers published not only printed editions but also operated 
news websites behind various kinds of paywall. This development represented 
a further polarisation of media consumption between the political news 
‘haves’ and ‘have-nots’. If you are reading this, you probably fall into the 
former category. You may hear about Alan Jones’s indiscretions because they 
are reported on Media Watch, not because you find his 2GB breakfast show 
compelling. Arguably, the transformation of the media with its more refracted 
technologies and outlets, with different old and new platforms and divided 
between the ‘haves’ and ‘have-nots’, has encouraged the parties to change the 
ways they campaign and the messages they disseminate. Into this space we are 
also witnessing the arrival of much more partisan commentators, strident in 
their opinions and taking every opportunity to convince undecided voters of 
the merits of their preferred team or candidate.

Assessing the power of the media

The nature of the media’s power remains elusive in spite of thousands of studies 
across a range of academic disciplines.1 Short-term media effects of most interest 
during an election campaign depend on the characteristics of the audience and 

1  See Valkenberg and Peter (2013) for a recent review of media effects research, and Bennett and Iyengar 
(2010) for a taste of the debate. 



4. The Empire Strikes Back

69

the context of the message or image. Education, partisanship, psychology and 
perceptions of the source of the message all influence the way voters process 
information (Scheufele and Tewksbury 2007: 16). Even so, journalism is one of 
the few professions ranking as low in public trust as politics. Yet, just as voters 
can distrust politicians in general but like a particular leader, most voters rely on 
a trusted media source for information about politics. Much of the partisanship 
in election coverage, particularly in the so-called ‘quality press’, is directed at 
audiences already committed to voting a particular way. Thus, The Australian 
and the Australian Financial Review have a disproportionately Liberal-voting 
audience, while the Sydney Morning Herald and Melbourne’s Age now cater 
more to Labor and Green voters (Young 2011: 93). More problematic for the 
parties, and for understanding media effects on election results, are the tastes 
and attitudes of apathetic or swinging voters, many of whom do not closely 
follow the campaign.

Agenda-setting and agenda-priming

An increasingly media-savvy public is aware of the role of the media in setting 
and framing the agenda. Agenda-setting, though, is a complex process. It is not 
the exclusive domain of the gatekeepers inside media organisations, as political 
leaders, interest groups, voters and other actors also attempt to influence media 
content. Journalists enjoy revealing the attempts of political parties at media 
management but often have little choice but to succumb to that management 
when they are continually under pressure to break stories. Election campaigns 
are a combination of intense micro-management and inevitable unpredictability. 
The 2013 campaign provided a good example of the latter when New South 
Wales Premier Barry O’Farrell unexpectedly confronted Kevin Rudd on the 
Sydney Harbour foreshore over a hastily announced policy to move military 
establishments from Sydney to Brisbane.

Less well known than agenda-setting is agenda-priming, where voter preferences 
may depend on which issue (or issues) saturates the media during the campaign 
(Iyengar and Simon 2000: 157). The 2001 Australian federal election won by 
John Howard provides a good illustration of agenda-priming, when immigration, 
border control and national security issues which favoured the Coalition played 
a disproportionate role in the campaign. The extent to which late-deciding 
voters were affected by this coverage is difficult to discern exactly (Denemark et 
al. 2007: 94–5). In 2013, only 14 per cent of voters chose asylum seekers among 
the three issues most important to them in an Essential poll dominated by the 
economy, taxation and education. We can infer much about what private party 
polling in marginal seats reveals about swinging voters from the way leaders 
have responded to the asylum seeker issues in recent elections. With agenda-
priming in mind, even widely ridiculed policies such as buying up Indonesian 



Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election 

70

fishing boats and comments from the candidate for Lindsay that refugees were 
causing traffic problems in western Sydney would have done the Coalition little 
harm. In 2013, the media, while usually indulging the agenda-setting tactics of 
the major party leaders, tended to return swiftly to some of the issues identified 
by voters as more important.

The out-going Labor Government responded to its precarious position in the 
published opinion polls by continually shifting emphasis, their supposed ill-
discipline becoming a familiar campaign narrative. Rudd warned voters about 
the effect on the price of Vegemite that would be caused by the Coalition’s 
failure to rule out changes to the GST. With little preparation or forethought, he 
launched policies promoting the development of northern Australia that senior 
Labor figures had ridiculed earlier in the year when the Coalition foreshadowed 
similar measures. There was no sustained argument from the Government 
about its achievements, and little sense of building on its television advertising 
accusing the Coalition of planning all manner of cuts to public services.

Economic management was the mainstay of the campaign (see Wanna’s chapter). 
Journalists were determined to question the Opposition about the release of 
policy costings but were unable to divert the Coalition from their plans to detail 
their budget late in the campaign. By contrast, education and health were not 
covered by the mainstream media to the extent that polling indicated public 
interest in those issues. While bipartisanship on school education would be 
exposed as a mirage after the election, the parliamentary Labor Party had chosen 
to remove the leader who could speak with most credibility on education.

Effect of declining media resources

A further dimension of the power of the media during an election is the relative 
resources of the political parties, interest groups and media outlets. The financial 
problems of media companies have caused a decline in specialist reporters 
on issues such as defence, science and health, as well as the retrenchment of 
experienced journalists. This specialisation was historically the strength of 
quality newspapers. The campaign environment intensifies this problem with 
journalists expected to digest policy announcements at a moment’s notice to 
file for news channels or websites. In response to declining revenue caused by 
online competition for both readers and advertisers, Australian newspapers 
have made hundreds of editorial positions redundant. While the role of News 
Corp during the campaign prompted discussion of that company’s newspaper 
circulation (reaching two-thirds of the metropolitan population nationwide), 
the more important statistic was the 10 per cent decline in circulation across 
the board in the year to June 2013 (Audit Bureau of Circulation 2013). Radio 
and television have not been immune to these confronting forces but the unique 



4. The Empire Strikes Back

71

role of newspapers in setting the agenda for electronic media gives the decline 
of newspapers greater political salience. It was not that long ago that scholars 
highlighted the great advantages that the ‘PR State’ (governments heavily 
investing in public relations, accumulating media advisors, setting up public 
sector media units and exploiting the use of government advertising), provides 
to governments compared to opposition parties and the fourth estate (see, for 
example, Ward 2007; Errington and van Onselen 2007). A neutral observer of 
the plights of the Rudd and Gillard Governments may have been unaware of this 
phenomenon. In both 2010 and 2013, the Labor caucus chose to give away the 
advantage of incumbency by electing new (and recycled) leaders.

After his resurrection in June 2013, Kevin Rudd made some rapid fire policy 
announcements about carbon pricing and the fringe benefits tax. Journalists 
were quick to point out that such announcements from a newly installed 
prime minister with no intention of recalling parliament prior to polling day 
had the authority of election promises more so than settled policy. In contrast, 
sending asylum seekers to Papua New Guinea could be achieved within existing 
legislation. One particularly cynical use of incumbency was the $30 million 
government advertising campaign to promote the new policy (Lewis 2013). 
Notionally aimed at asylum seekers with the message ‘If you come here by boat 
without a visa YOU WON’T BE SETTLED IN AUSTRALIA’ (but initially carried 
only in English), the placement of the advertisements in domestic newspapers 
was met with well-deserved ridicule. A government that seemed to have learned 
from the experience of the Howard Government—that spending millions on 
government advertising only makes voters angry—unlearned the lesson just 
weeks before the 2013 election.

The televised debates in the 2013 campaign

Leader debates during the election campaign provide the two major parties 
with a more equal media footing than they otherwise have during the balance of 
the parliamentary term. The first leaders’ debate in 2013 was almost universally 
derided for shallow, predictable questions from journalists and scripted 
responses from the leaders. As the headline on Sid Maher’s (2013) analysis for  
The Australian put it, ‘a night of waffle, scare campaigns and cost evasion’. 
Channel Nine’s Laurie Oakes chimed in with some horse-race commentary, 
declaring Abbott the winner because his ‘three-word slogans’ amounted 
to ‘sharper, clearer messages’ even though he thought Rudd won on policy 
substance. The debate format chosen prevented sustained questioning of the 
leaders. Part of the waffle from both leaders came in their anodyne responses 
to a question on aged care that exposed the gap between the parties’ policy 
ambitions and Treasury’s lack of revenue. There was little follow-up on this 



Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election 

72

issue in the rest of the campaign. Combined with the widespread view that a 
defeat for the Government seemed inevitable, the number of Australian Election 
Study respondents claiming to have watched a leaders’ debate in 2013 was near 
an historic low at 32 per cent (McAllister and Cameron 2014). 

Two subsequent debates—which have been rare in recent elections because 
incumbent prime ministers usually wish to minimise opportunities for their 
opponent to share a platform—were hosted by Sky News from RSL/Leagues 
mega clubs in Brisbane and Sydney. These were in format and content much 
livelier affairs. Questions from the general public, notionally swinging voters 
but inevitably featuring some partisans, were often pointed and some left the 
leaders floundering as they circled one another on the stage. In such a forum 
a leader cannot be seen to ignore a question from a voter and revert to talking 
points. They have to empathise with this audience in a way they need not with 
a panel of journalists. In one exchange, by refusing to join an audience member 
in condemning foreign investment in Australian farmland, Abbott looked prime 
ministerial compared to Rudd’s populist posturing. This audience-centred 
format, which has been part of American presidential debates for decades, is 
likely to be used more often in Australian campaigns in the future. After the staid 
first debate, however, the main television networks had generally lost interest 
in what the leaders had to say—relegating the debates to their secondary digital 
channels, with about a quarter of the audience viewing them.

The news emerging from all the debates was predictably trivial—raising 
such items as whether Rudd flouted the rules by referring to speaking notes 
or whether Abbott was wise to tell the prime minister to shut up. In the way 
these things are usually appraised, Rudd’s failure to deliver a ‘knock-out blow’ 
ensured that Abbott was considered the main beneficiary. Given the complete 
absence of wit among contemporary Australian political leaders—incapable of 
delivering a line like Ronald Reagan’s 1984 promise not to use his opponent’s 
youth and inexperience against him—just what a knock-out blow would look 
like in these debates is unclear. It was not only the debates, though, where 
reporting on the campaign showed a predilection towards the trivial.

The trivial pursuits of reporters

Julia Gillard hoped that nominating a September 2013 election date as early as 
January of that year would allow her Government to turn the nation’s attention 
to government strengths and opposition weaknesses in policy. She was sorely 
disappointed, though, by her own party’s capacity to make a spectacle of itself 
and by the press gallery’s capacity to find alternatives to policy debate. There 
was some reflection among journalists, most notably ABC TV’s Chris Uhlmann, 



4. The Empire Strikes Back

73

about their own role in promoting leadership instability. Kerry-Anne Walsh 
(2013) indicted the entire press gallery for their role in ‘stalking’ Gillard. Former 
Minister for Finance and Deregulation Lindsay Tanner complained after the 
2010 election that ‘the media are retreating into an entertainment frame that 
has little tolerance for complex social and economic issues’ (2011: 1). The trend 
towards trivialisation is clear enough, although the role that political leaders 
have played in enabling it bears some analysis.

Since those who avidly consume political media are less likely to change their 
vote than those who do their best to ignore coverage of politics, even much 
of the supposedly serious political programing can be more like entertainment 
than public affairs. Horse-race style coverage was common in the quality 
media in 2013, with every new poll making headline news. The traditional 
squabbling over Senate preference deals gained, in hindsight, greater than usual 
importance. Yet, as blogger and author Greg Jericho pointed out, for those who 
were interested, Election 2013 was ‘policy heaven’ yet ‘fewer were consuming 
this detailed coverage’ (2013). Substantial differences between the parties on 
broadband, taxation and parental leave were probed by journalists at press 
conferences with the party leaders. One effect of digital media is to create hours 
of extra air time that forces parties to offer up a wider range of spokespeople 
than during past campaigns which focused exclusively on the leaders. Journalist 
for The Australian and Sky News presenter, Peter van Onselen, complained via 
Twitter that an analysis piece of his comparing party policies received less 
feedback than anything he wrote about polling or party strategy during the 
campaign (van Onselen 2013).

Similarly, while the leaders of the two major parties dominated radio and 
television air time, the minor party candidates and independents also received a 
good deal of coverage. Some of this attention derived from the celebrity status of 
Clive Palmer and Julian Assange, whose profile on 60 Minutes did not outweigh 
the fractiousness of his Wikileaks Party. Journalists were enticed by free travel 
aboard Palmer’s private jet although his business dealings generally received 
more attention than his policy platform.

There is a middle ground between the self-styled seriousness of interview 
programs and broadsheet newspapers, and the frippery of FM radio. Given the 
wide media choices available, it is important for politicians to communicate 
with those voters who do not pay much attention to formal news programing. 
Channel Ten’s The Project provides a unique medium, aimed at a young adult 
audience and including plenty of political content, if not a lot of analytical 
depth. Joe Hockey and Kevin Rudd were regulars during the campaign—not so 
Tony Abbott.



Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election 

74

Abbott, like Rudd when he was Opposition Leader, had adopted a strategy of 
rarely engaging in lengthy interviews on ABC television and radio on programs 
such as AM, 7.30, Lateline and Insiders. This was partly a reaction to an interview 
with Kerry O’Brien in 2010 when Abbott questioned his own veracity. It may also 
suggest that Coalition strategists simply do not value these interviews as regular 
fare, preferring AM talkback radio to make their arguments. Nevertheless, 
Abbott handled such interviews perfectly well during the 2013 campaign and 
overall he was quizzed often enough on his policies during the campaign. The 
fact that he was disciplined in his responses, and didn’t sway from his plan not 
to release policy costings until late in the campaign doesn’t mean that the media 
didn’t do its best to hold him to account. However, providing voters with a 
thorough understanding of what was at stake was another matter.

The costings debate raised interesting issues about the assumptions underlying 
budget forecasts and the fairest way to deal with the issue during an election 
campaign, but few outlets took the time to properly analyse the rival claims. 
Browbeaten by partisans into the safety of vacuous reporting of claim and 
counter-claim about the alleged lies of the other side, even ABC Television 
was of little help. For analysis they often turned to Labor and Liberal-leaning 
commentators who agreed the costings debate was in a terrible state. ABC Radio 
current affairs provided much better analysis than either the main ABC TV 
channel or the 24-hour news network through finance reporter Stephen Long.

Interestingly, the 2013 campaign saw the emergence of rival fact-checking 
organisations that were supposedly aimed at keeping the political parties 
and the media commentariat honest. Yet, there was not much evidence that 
these aspirations were achieved. Commentators barracking for one side or the 
other were always unlikely to be cowed by ‘fact-checking’. The fact-checkers 
themselves tended to take an overly literal view of their brief and spend much 
of their time arguing over interpretations of key words. The ABC’s Fact Check 
site wound up its thorough analysis of Labor’s claims about the Coalition’s 
supposed ‘$70 billion black hole’ with this delightfully unreflective line: ‘Only 
when the Coalition releases its spending and taxing plans in full will Labor be 
able to criticise its policies accurately’ (ABC 2013). A greater endorsement of the 
Coalition’s campaign strategy could not have been written. Nevertheless, this 
combination of media platforms signals a promising avenue for greater depth 
of coverage for those interested. ABC television news featured reports on Fact 
Check research. Channel Seven joined with Politifact for regular, if brief, reports 
on the major policy issues, in an effort to get beyond the claim and counter-
claim that has become the staple of television news reporting. 



4. The Empire Strikes Back

75

Editorialising in newspaper reporting

Kevin Rudd’s return to the prime ministership posed an interesting dilemma 
for News Corp. Chairman Rupert Murdoch had signalled his distaste for the 
Gillard Government clearly enough—through his personal Twitter feed and the 
uniformly negative attitude of his Australian newspapers’ editorials. In June, 
he tweeted: ‘Australian public now totally disgusted with Labor Party wrecking 
country with its sordid intrigues. Now for a quick election’ (Murdoch 2013). 
Murdoch dispatched legendary editor Col Allan to Australia from New York just 
before the campaign began. His task was reportedly to add some spark to the 
tabloids, something they didn’t really seem to need.

Any doubts about whether Rudd’s return would lead to a softer line were 
dispelled by the front page of Sydney’s Daily Telegraph the day after Rudd 
announced the election date. The headline read: ‘Finally you have the chance 
to … KICK THIS MOB OUT’ (5 August 2013). The lead-in to the banner in small 
print, implying that the paper was being guided by its readers in calling for a 
change of government, was a deft touch in demagoguery.

The Fairfax newspapers gave unusual prominence to criticism of their rival 
publisher’s approach to the campaign. Their criticism was hard to justify since 
late in her prime ministership, The Age had delivered a similarly presumptuous 
direction to the Labor caucus to dump Gillard. As Walsh (2013) noted, Fairfax’s 
Peter Hartcher played as important a role as any journalist in the destabilisation 
of Gillard. Fairfax’s conservative commentator Paul Sheehan (2013) alleged that 
News Corp’s loss of faith in Labor was motivated by the competitive challenge 
that the National Broadband Network (NBN) threatened to the one profitable 
part of News Corp Australia—Foxtel. While this seems a slim motive for such a 
vociferous campaign, it did go some way to explaining why News Corp appeared 
unconcerned about alienating the hundreds of thousands of loyal Labor voters 
who buy their newspapers. It would appear that many newspapers in the News 
Corp empire, such as The Australian, have been retained for influence rather 
than profit. That principle may now apply to the Australian tabloids as well.

Rudd took up the theme of News Corp’s power on the campaign trail. Labor 
had long bristled at the lack of balance in News Corp’s political coverage, 
culminating in the tabloids’ response to the Government’s 2013 proposals to 
give modest legislative force to newspaper content regulation. Comparisons of 
Communications Minister Stephen Conroy to various odious dictators captured 
the tone of News Corp’s coverage of that issue. Rudd’s indulgence in media 
criticism was emblematic of his total lack of campaign strategy. It also made him 
look like a whinger.



Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election 

76

Whether the tone of News Corp’s editorial position influenced or followed the 
views of their readership over the course of six years of Labor Government 
is difficult to judge. A majority of News Corp papers supported a change of 
government in 2007, with some shifting back to the Coalition in 2010. More 
importantly, in terms of longer-term media effects on politics, the tone of day-
to-day reporting on issues such as the home insulation scheme, school building 
projects and carbon pricing became particularly hostile throughout Gillard’s 
term as prime minister. Roy Morgan Research found that the majority of News 
Corp tabloid readership, with the exception of the Hobart Mercury, supported 
the Coalition parties prior to the campaign (2013). The Australian, with its 
smaller audience but important agenda-setting role, amplified every complaint 
from the business sector into a national crisis.

In spite of the apparently unified senior editorial view, the News Corp tabloids 
varied in tone from city to city: more vociferous in Sydney and Brisbane, less 
so in Adelaide, Perth, Hobart and, at least during the campaign, in Melbourne. 
State-based election results lent weight to the idea that the tabloids had a limited 
effect, with the swings against Labor larger in Tasmania and Victoria than 
in New South Wales and Queensland. Yet those results also reflected the fact 
that the southern states swung towards Labor in 2010, and so contained more 
swinging voters yet to wield their baseball bats. Still, the voters of the Brisbane 
seat of Forde seemed to agree with the front-page banner of the Courier-Mail 
exclaiming: ‘Send in the Clown’, prompted by Kevin Rudd’s announcement that 
Peter Beattie would be the candidate for the Coalition-held seat (Wardill 2013).

Analysis in the News Corp tabloids followed the pattern set by the front page 
editorialising. While we learned some detail about Abbott’s home life in ‘Tough 
guy Tony Abbott’s secret is out’, featuring a photograph of the Opposition 
Leader training with an army regiment in Darwin, the Daily Telegraph also 
agonised over the question of ‘Kevin Rudd: Hero or Psychopath?’ With admirable 
objectivity, the Telegraph concluded that the prime minister’s mental state was 
‘an open-ended question’ (Carswell 2013). Prior to the election, the Telegraph 
featured a series entitled ‘Wreck-it Rudd’, playing on a recent children’s movie 
title, reminding voters of Rudd’s record on asylum seekers, home insulation and 
other policy areas during his first stint as prime minister, as well as his proposed 
changes to the fringe benefits tax. Even The Australian could not keep up the 
pretence of former Coalition staffer Chris Kenny providing objective analysis in 
a column entitled ‘Picking the Spin’. This feature was put on the back-burner 
after the first week of the campaign.

Kevin Rudd was not News Corp’s only target. Having the temerity to start his 
own party in competition with the Coalition put Clive Palmer close to the top of 
The Australian’s ever-growing list of enemies. Hedley Thomas (2013) pointed out 
that billionaire ‘Professor’ Palmer was neither a billionaire nor a professor. The 



4. The Empire Strikes Back

77

change of tone in the paper’s coverage of Palmer after the Queenslander quit the 
Liberal National Party at the end of 2011—including prominent and exhaustive 
coverage of the magnate’s legal battles—was clear enough. When Wayne Swan 
attacked Palmer, along with mining magnate and Australia’s richest woman 
Gina Reinhardt, in 2011 for supporting policies that increase inequality, The 
Australian cried class warfare.

Reflecting the diversity of their readership, the News Corp tabloids stopped 
some way short of blatant one-sidedness. All the News Corp Sunday tabloids 
carried a compassionate feature about a baby lost when a boat carrying asylum 
seekers was struck by a storm in Indonesian waters. Sydney’s Daily Telegraph 
joined in the fun of the hunt for Jaymes Diaz, the Liberal candidate for Greenway 
in Sydney’s west who early in the campaign gained worldwide attention for his 
heroic failure to nominate more than one of the six points of the Coalition’s 
asylum seeker policy in a television interview. He was thereafter hardly spotted 
until polling day, encouraging a competition among media outlets to spot him 
campaigning—one of a number of Coalition candidates under instructions 
from campaign headquarters to refuse interview requests from national media 
outlets. Some of the best policy analysis of the campaign came from the national 
economics correspondent for News Corp, Jessica Irvine, who lashed both major 
parties for their failure to face up to the long-term constraints on fiscal policy. 

Conclusion

Old media showed it still counted in its coverage of the 2013 campaign. These 
traditional media outlets are now successfully integrating with new media and 
social media to provide excellent coverage of election campaigns—both in 
real-time coverage of events and in policy analysis—for that minority of the 
electorate sufficiently interested in intensive coverage. While the power of News 
Corp was a point of interest in the campaign, it is their ongoing reporting over 
the parliamentary cycle, rather than their attention-grabbing headlines, which 
frames and influences the political agenda. Recent changes in media technology 
are further polarising the Australian electorate between those maximising these 
opportunities and those who are exposed only to occasional messages about 
politics, often from a partisan or ephemeral source. In a nation where voting is 
compulsory, these trends are worthy of further reflection. 



Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election 

78

References

Australian Broadcasting Corporation (ABC). 2013. ‘Kevin Rudd’s $70 billion 
black hole claim not credible’. 14 August, viewed 7 January 2014: <www.
abc.net.au/news/2013-08-14/kevin-rudd-70-billion-black-hole-claim-not-
credible/4871852>.

Bennett, W Lance and Iyengar, Shanto. 2010. ‘The Shifting Foundations 
of Political Communication: Responding to a defense of the media effects 
paradigm’. Journal of Communication 60(1): 35–9.

Carswell, Andrew. 2013. ‘Kevin Rudd: hero or psychopath?’ Daily Telegraph, 10 
August, viewed 7 January 2014: <www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/
kevin-rudd-hero-or-psychopath/story-fni0cx12-1226694584192>.

Denemark, David, Ward, Ian and Bean, Clive. 2007. ‘Election Campaigns 
and Television News Coverage: The case of the 2001 Australian election’. 
Australian Journal of Political Science 42(1): 89–109.

Errington, Wayne and van Onselen, Peter. 2007. ‘The Democratic State 
as a Campaign Tool: The permanent campaign in Australia’. Journal of 
Commonwealth and Comparative Politics 45(1): 78–91.

Iyengar, Shanto and Simon, Adam. 2000. ‘New Perspectives and Evidence on 
Political Communication and Campaign Effects’. Annual Review of Psychology 
51: 149–69.

Jericho, Greg. 2013. ‘In (qualified) praise of the press gallery’. The Drum, 11 
September, viewed 11 September 2013: <www.abc.net.au/news/2013-09-11/
jericho-in-qualified-praise-of-the-press-gallery/4948676>.

Lewis, Steve. 2013. ‘Kevin Rudd’s ads promoting PNG deal to cost taxpayers 
$30m’. News.com.au, 11 August, viewed 11 August 2013: <www.news.com.
au/national/kevin-rudd8217s-ads-promoting-png-deal-to-cost-taxpayers-
30m/story-fnho52ip-1226695091761>.

Maher, Sid. 2013. ‘A night of waffle, scare campaigns and cost evasion’. The 
Australian, 12 August, viewed 27 February 2014: <www.theaustralian.com.
au/national-affairs/election-2013/a-night-of-waffle-scare-campaigns-and-
cost-evasion/story-fn9qr68y-1226695199954>.

McAllister, Ian and Cameron, Sarah. 2014. Trends in Australian Political 
Opinion: Results From the Australian Election Study 1987–2013. Canberra: 
The Australian National University.



4. The Empire Strikes Back

79

Murdoch, Rupert. 2013. ‘Australian public now totally disgusted with Labor 
Party wrecking country with its sordid intrigues. Now for a quick election.’ 
27 June, Twitter post: @rupertmurdoch. 

Roy Morgan Research. 2013. ‘The Political Profiles of Newspapers’. Roy Morgan 
Profiles, 28 August.

Scheufele, Dietram and Tewksbury, David. 2007. ‘Framing, Agenda-Setting, and 
Priming: The evolution of three media effects models’. Journal of Political 
Communication (57): 9–20.

Sheehan, Paul. 2013. ‘A 21st century fox playing chicken’. The Sydney Morning 
Herald, 5 August, viewed 5 August 2013: <www.smh.com.au/comment/a-
21st-century-fox-playing-chicken-20130804-2r7ir.html>.

Tanner, Lindsay. 2011. Sideshow: Dumbing down democracy. Melbourne: Scribe.

Thomas, Hedley. 2013. ‘Why we need to worry about the real Clive Palmer’. The 
Australian, 5 September, viewed 5 September 2013: <www.theaustralian.
com.au/news/investigations/why-we-need-to-worry-about-the-real-clive-
palmer/story-fn6tcxar-1226710922127>.

Valkenburg, Patti and Peter, Jochen. 2013. ‘Five Challenges for the Future of 
Media Effects Research’. International Journal of Communication 7: 197–215.

van Onselen, Peter. 2013. ‘For all the complaining the media don't focus on 
policy, my feature (comparing policies) today had less feedback than any 
other I've done!’ 2 September, Twitter post: @vanonselenp. 

Walsh, Kerry-Anne. 2013. The Stalking of Julia Gillard: How the media and Team 
Rudd contrived to bring down the Prime Minister. Sydney: Allen & Unwin.

Ward, Ian. 2007. ‘Mapping the Australian PR State’. In Sally Young (ed.), 
Government Communication in Australia, Melbourne: Cambridge University 
Press.

Wardill, Steven. 2013. ‘Prime Minister Kevin Rudd begs spinner Peter Beattie 
to help rescue Labor’. Courier-Mail, 9 August, viewed 15 January: <www.
couriermail.com.au/news/queensland/prime-minister-kevin-rudd-begs-
spinner-peter-beattie-to-help-rescue-labor/story-fnihsrf2-1226693889409>.

Young, Sally. 2011. How Australia Decides: Election reporting and the media. 
Melbourne: Cambridge University Press.



This text taken from Abbott’s Gambit: The 2013 Australian Federal Election,  
edited by Carol Johnson and John Wanna, published 2015 by  

ANU Press, The Australian National University, Canberra, Australia.


