Aktuelle Neurologie 2010; 37(1): 18-24
DOI: 10.1055/s-0029-1223423
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Auswirkung der Einführung eines Topiramat-Generikums auf die Kosten des Gesundheitssystems in Deutschland

Risks and Cost of Generic Substitution of Topiramate for the German Health-Care SystemC.  E.  Elger1 , M.  Gaudig2
  • 1Klinik für Epileptologie, Universität Bonn
  • 2Health Economics & Pricing, Janssen-Cilag GmbH, Neuss
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 January 2010 (online)

Zusammenfassung

Die vorliegende Studie untersucht, wie sich die Gesamtkosten für das deutsche Gesundheitssystem ändern würden, wenn Patienten mit Epilepsie vom Originalpräparat Topamax® auf ein entsprechendes Topiramat-Generikum umgestellt werden. Hierfür wurden zunächst Daten einer Kohorte kanadischer Epilepsiepatienten ausgewertet, die auf generisches Topiramat umgestellt wurden. 1164 Patienten (Durchschnittsalter: 39,8 Jahre, 61,7 % weiblich) wurden durchschnittlich über einen Zeitraum von 2,6 Jahren auf Basis der RAMQ-Datenbank (Régie de l'assurance-maladie du Québec) beobachtet. Anschließend wurden die gewonnenen Kostendaten auf das deutsche Gesundheitswesen hochgerechnet. Berücksichtigt wurden u. a. die unterschiedliche Inanspruchnahme von Leistungen, Kosten für Arzneimittel, politische Rahmenbedingungen und die Struktur des Gesundheitssystems. Ergänzt wurden die bisherigen Erfahrungen mit bereits verfügbaren generischen Antiepileptika (Oxcarbazepin, Lamotrigin, Gabapentin) sowie mit Risperidon-Generika, die in die Analyse mit einbezogen wurden. Außerdem wurden IMS-Health-Daten zu den Entwicklungen im Pharmamarkt in Deutschland und Kanada (1998–2008) verwendet. Nach dieser Analyse wird ein Jahr nach Einführung von Topiramat-Generika in Deutschland insgesamt mit einem Anstieg der Gesamtkosten für das deutsche Gesundheitssystem um ca. 23 % gerechnet, wenn alle Patienten von Topamax® auf Topiramat-Generika umgestellt werden würden. Einsparungen durch geringere Arzneimittelkosten des Generikums würden durch höhere Ausgaben für erforderlich werdende Komedikationen und der Inanspruchnahme zusätzlicher ärztlicher Leistungen wie z. B. Krankenhausaufenthalte deutlich kompensiert. Die Annahme, dass durch die Substitution von Antikonvulsiva im Allgemeinen und von Topamax® im Besonderen durch ein Generikum Kosten gespart werden, kann aufgrund dieser Analyse demnach nicht bestätigt werden.

Abstract

The purpose of the study was to forecast the economic impact of the introduction of a generic analogue of the antiepileptic drug (AED) topiramate in Germany. First, health care costs for a cohort of Canadian epilepsy patients were calculated during brand versus generic use of topiramate. Over a period of 2.6 years on average, 1164 patients (mean age: 39.8 years, 61.7 % female) were observed. Subsequently, the results were reanalysed, taking into account the present situation in Germany. Several policy mechanisms were enacted, essentially consisting of various forms of price, volume and / or profit controls. Data were adjusted to the varying use of services, patient characteristics, medication costs, policy framework and structure of the health-car system. The forecast was based also on generic data available from 3 other AEDs (gabapentin, lamotrigine, oxcarbazepine) and one oral antipsychotic for which a generic (risperidone) recently became available. Health data on sales between 1998 and 2008 were used. With complete generic substitution, system-wide costs for topiramate users would rise by 23.2 % one year after generic introduction. Specifically, increases in non-topiramate health-care costs would more than offset the savings for topiramate costs, due to other AED or non-AED prescriptions and greater utilisation of health-care services. Moreover, based on past experience, introducing a generic product results in an increase in the overall market and therefore the costs continue to rise. The use of generic lamotrigine in Canada was associated with increased overall medical costs compared to brand use, thus contradicting the conventional assumption that generic substitution always provides cost savings.

Literatur

  • 1 International Trade Administration .Pharmaceutical Price controls in OECD Countries Implications for U.S. Pricing, Research and Development, and Innovation. US Department of Commerce December 2004
  • 2 Schwabe U, Paffrath D Hrsg. Arzneiverordnungsreport 2008. Berlin, Heidelberg; Springer-Verlag 2008
  • 3 The European Agency for the Evaluation of Medicinal Products (Evaluation of Medicines for Human Use), Committee for Proprietary Medicinal Products (CPMP) .Note for guidance on the Investigation of bioavailability and bioequivalence. London; EMEA 2001 http://www.eudra.org/emea.html
  • 4 Meredith P A. Generic drugs. Therapeutic equivalence.  Drug Safety. 1996;  15 233-242
  • 5 Feely M, Crawford P, Krämer G. et al . Risk management in epilepsy: generic substitution and continuity of supply.  Eur J Hosp Pharm Sci. 2005;  11 83-87
  • 6 Krämer G, Dennig D, Schmidt D. et al . Generika in der Epilepsietherapie: Was ist zu beachten?.  Akt Neurol. 2005;  32 275-278
  • 7 Crawford P, Feely M, Guberman A. et al . Are there potential problems with generic substitution of antiepileptic drugs? A review of issues.  Seizure. 2006;  15 165-176
  • 8 Duh M S, Paradis P E, Latrémouille-Viau D. et al . The risks and costs of multiple-generic substitution of topiramate.  Neurology. 2009;  72 2122-2129
  • 9 Tyrer J H, Eadie M J, Sutherland J M. et al . Outbreak of anticonvulsant intoxication in an Australian city.  BMJ. 1970;  4 271-273
  • 10 Dahl M, Wolf P. Comparative daily profiles of Lamotrigine. Poster #3.019 presented at the 1st Annual North American Regional Epilepsy Congress of the American Epilepsy Society. San Diego, CA; December 2006
  • 11 Labiner D M, Duh M S. et al .Impact of generic substitution of Antiepileptic Drugs on Medical Resource Utilization in the United States. Poster presented at the 62nd Annual Meeting of American Epilepsy Society. Seattle, WA; December 5–9, 2008
  • 12 LeLorier J, Duh M S. et al .The Risks of Multiple-Generic Substitution of Antiepileptic Drugs – The Case of Topiramate. Poster presented at the IXth World Conference on Clinical Pharmacology and Therapeutics,. Québec City, Canada; July 27–August 1. 2008
  • 13 LeLorier J, Duh M S, Paradis P E. et al . Economic impact of generic substitution of lamotrigine: projected costs in the United States using findings in a Canadian setting.  Current Medical Research and Opinion. 2008;  24 1069-1081
  • 14 Andermann F, Duh M S, Gosselin A. et al . Compulsory Generic Switching of Antiepileptic Drugs: High Switchback Rates to Branded Compounds Compared with Other Drug Classes.  Epilepsia. 2007;  48 464-469
  • 15 Wilner A N. Therapeutic equivalency of generic antiepileptic drugs: results of a survey.  Epilepsy Behav. 2004;  5 995-998
  • 16 Haskins L, Tomaszewki K J, Crawford P. Patient and physician reactions to generic antiepileptic substitution in the treatment of epilepsy.  Epilepsy Behav. 1998;  11 98-105
  • 17 Duh M S, Andermann F, Paradis P E. et al . The Economic Consequences of Generic Substitution for Antiepileptic Drugs in a Public Payer Setting: the Case of Lamotrigine.  Disease Management. 2007;  10 216-225
  • 18 Paradis P E, Latrémouille-Viau D. et al .Clinical consequences of generic substitution of Topiramate. Poster presented at the 28th International League Against Epilepsy (ILAE) Congress. Budapest, Hungary; 28th June–02nd July 2009
  • 19 Murray M I, Halpern M T, Leppik I E. Cost of Refractory Epilepsy in Adults in the USA.  Epilepsy Research. 1996;  23 139-148
  • 20 Widmann G, Elger C E. Influence of the „aut idem” drug substitution on plasma levels of LTG and OXC. Vortrag auf der 6. Gemeinsamen Jahrestagung der Deutschen, Österreichischen und Schweizerischen Sektionen der Internationalen Liga gegen Epilepsie, Vortrag V158. Rostock; 20.–23. Mai 2009
  • 21 Paradis P E, Latrémouille-Viau D. et al . Projected economic impact of clinical findings of generic entry of topiramate on G4 European countries.  Current Medical Research and Opinion. 2009;  25 1793-1805
  • 22 Caves R E, Whinston M D, Hurwitz M A. Patent Expiration, Entry, and Competition in the U.S. Pharmaceutical Industry. Brookings Papers on Economic Activity.  Microeconomics. 1991;  1-48
  • 23 LeLorier J, Duh M S, Paradis E P. et al .The clinical and economic outcomes of multiple generic substitution of Topiramate. Poster 1.254 presented at the 62nd Annual American Epilepsy Society Meeting. Seattle, Washington, USA; 5.–9.12.2008
  • 24 Organization for Economic co-operation and Development (OECD), OECD Health Data. 8th edition. 2008, June
  • 25 Patented Medicine Prices Review Board (PMRB), Canada. Non-Patented Prescription Drug Prices Reporting: Canadian and Foreign Price Trends. 2006: 52 ff

Prof. Dr. med. Christian E. Elger

Klinik für Epileptologie, Universität Bonn

Sigmund-Freud-Str. 25

53105 Bonn

Email: christian.elger@ukb.uni-bonn.de

    >