Psychother Psychosom Med Psychol 2009; 59(3/04): 124-131
DOI: 10.1055/s-0029-1202781
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Das Forschungsnetzwerk PANIC-NET – Von einem besseren Verständnis neurobiologischer Mechanismen der Furchtregulation zu effektiverer psychotherapeutischer Behandlung in der Praxis

The Research Network PANIC-NET: Improving the Treatment of Panic Disorder – From a Better Understanding of Fear Circuit Mechanisms to More Effective Psychological Treatment and Routine CareVolker Arolt 1 , Peter Zwanzger 1 , Andreas Ströhle 2 , Alfons Hamm 3 , Alexander Gerlach 4 , Tilo Kircher 5 , Jürgen Deckert 6
  • 1Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Münster
  • 2Klinik für Psychiatrie, Charité-Universitätsmedizin Berlin
  • 3Institut für Psychologie, Ernst-Moritz-Arndt-Universität
  • 4Institut für Klinische Psychologie & Psychotherapie, Westfälische Wilhelms-Universität
  • 5Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Philipps-Universität
  • 6Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Universitätsklinikum Würzburg
Further Information

Publication History

eingereicht 15. Januar 2009

akzeptiert 20. Januar 2009

Publication Date:
06 April 2009 (online)

Zusammenfassung

Die Panikstörung mit Agoraphobie (PD/AG) führt bei den Betroffenen oft zu erheblichem Leiden und sozioökonomischen Folgen. Die kognitive Verhaltenstherapie (KVT) hat sich in einer Vielzahl von Studien in der Behandlung von PD/AG als wirksam erwiesen. Wenig bekannt ist welche spezifischen Wirkmechanismen der Effektivität dieser Therapieform zugrunde liegen. Im PANIC-NET wurde erstmalig in einer Mehrebenen-Untersuchung an 360 Patienten mit PD/AG eine multizentrische, randomisierte, kontrollierte Behandlungsstudie mit KVT angelegt. Es soll gezeigt werden, welche Therapieelemente (Exposition vs. kognitive Intervention) für den Behandlungserfolg verantwortlich sind. Außerdem wurde ein experimentelles Therapieverfahren mit einer zusätzlichen Gabe von D-Cycloserin erprobt. In einem integrativen Ansatz wurden parallel umfangreiche Untersuchungen zur Psychophysiologie, Bildgebung (3T-fMRT) und molekularen Genetik durchgeführt, um den Einfluss auf neurobiologische Mechanismen der Furchregulation zu untersuchen.

Abstract

Panic disorder with agoraphobia (PD/AG) is one of the most costly and disabling anxiety disorders with a large range of secondary mental health problems. According to numerous clinical trials, cognitive-behavioural therapy (CBT) represents the most effective psychotherapeutic intervention for PD/AG. Little is known about the exact mechanisms of CBT and their neurobiological effects on the fear network. Within the PANIC-NET a unique, large multilevel and multicenter reseach project was implemented. By carrying out a randomized controlled clinical trial, different CBT components (exposure vs. cognitive techniques) were investigated in 360 patients in order to identify the core active ingredients of CBT. Furthermore, experimental add-on therapy with D-Cycloserine was tested. In an integrated approach, fear-circuit mechanisms were investigated employing psychophysiological techniques, functional neuro-imaging using 3T-fMRI and molecular genetic approaches.

Literatur

  • 1 Wittchen HU, Jacobi F. Size and burden of mental disorders in Europe: A critical review and appraisal of studies.  Eur Neuropsychopharmacol. 2005;  15 357-376
  • 2 Hariri AR, Bookheimer SY, Mazziotta JC. Modulating emotional responses: effects of a neocortical network on the limbic system.  Neuroreport. 2000;  11 43-48
  • 3 Hariri AR, Mattay VS, Tessitore A. et al . Neocortical modulation of the amygdala response to fearful stimuli.  Biol Psychiatry. 2003;  53 494-501
  • 4 Heinz A, Braus DF, Smolka MN. et al . Amygdala-prefrontal coupling depends on a genetic variation of the serotonin transporter.  Nat Neurosci. 2005;  8 20-21
  • 5 Smolka MN, Schumann G, Wrase J. et al . Catechol-O-methyltransferase val158met genotype affects processing of emotional stimuli in the amygdala and prefrontal cortex.  J Neurosci. 2005;  25 836-842
  • 6 Domschke K, Braun M, Ohrmann P. et al . Association of the functional 1019C/G 5-HT1A polymorphism with prefrontal cortex and amygdala activation measured with 3T fMRI in panic disorder.  Int J Neuropsychopharmacol. 2006;  9 349-355
  • 7 Domschke K, Ohrmann P, Braun M. et al . Influence of the catechol-O-methyltransferase val158met genotype on amygdala and prefrontal cortex emotional processing in panic disorder.  Psychiatry Res. 2008;  63 13-20
  • 8 Bandelow B, Zohar J, Hollander E. et al . World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) guidelines for the pharmacological treatment of anxiety, obsessive-compulsive and post-traumatic stress disorders – first revision.  World J Biol Psychiatry. 2008;  9 248-312
  • 9 Hand I, Wittchen HU. (Eds) Panic and Phobias 2: Treatments and variables affecting course and outcome. Berlin: Springer 1988
  • 10 Ruhmland M, Margraf J. Effektivität psychologischer Therapien von Panik und Agoraphobie: Meta-Analysen auf Störungsebene.  Verhaltenstherapie. 2001;  11 41-53
  • 11 Deacon BJ, Abramowitz JS. Cognitive and behavioral treatments for anxiety disorders: a review of meta-analytic findings.  J Clin Psychol. 2004;  60 429-441
  • 12 Pine DS. Developmental psychobiology and response to threats: relevance to trauma in children and adolescents.  Biol Psychiatry. 2003;  53 796-808
  • 13 McNaughton N, Corr PJ. A two-dimensional neuropsychology of defense: fear/anxiety and defensive distance.  Neurosci Biobehav Rev. 2004;  28 285-305
  • 14 Starcevic V. Treatment of panic disorder: Recent developments and currant status.  Expert Rev Neurother. 2008;  8 1219-1232
  • 15 Goodwin RD, Lieb R, Hoefler M. et al . Panic attack as a risk factor for severe psychopathology.  Am J Psychiatry. 2004;  161 2207-2214
  • 16 Barlow DH. Cognitive-behavioral therapy for panic disorder: Current status.  J Clin Psychiatry. 1997;  58 ((Suppl 2)) 32-36
  • 17 Craske MG, Waters AM. Panic disorder, phobias, and generalized anxiety disorder.  Annu Rev Clin Psychol. 2005;  1 197-225
  • 18 Berkowitz RL, Coplan JD, Reddy DP. et al . The human dimension: How the prefrontal cortex modulates the subcortical fear response.  Rev Neurosci. 2007;  18 191-207
  • 19 Shankman SA, Klein DN. The relation between depression and anxiety: an evaluation of the tripartite, approach-withdrawal and valence-arousal models.  Clin Psychol Rev. 2003;  23 605-637
  • 20 Gorman JM, Kent JM, Sullivan GM. et al . Neuroanatoical hypothesis of Panic disorder, revisited.  Am J Psychiatry. 2000;  157 493-505
  • 21 Charney DS. Neuroanatomical circuits modulating fear and anxiety behaviors.  Acta Psychiatr Scand. 2003;  417 ((Suppl)) 38-50
  • 22 Etkin A, Wagner TD. Functional neuroimaging of anxiety: a meta-analysis of emotional processing in PTSD, social anxiety disorder, and specific phobia.  Am J Psychiatry. 2007;  164 1476-1488
  • 23 Ressler KJ, Rothbaum BO, Tannenbaum L. et al . Cognitive enhancers as adjuncts to psychotherapy: use of D-cycloserine in phobic individuals to facilitate extinction of fear.  Arch Gen Psychiatry. 2004;  61 1136-1144
  • 24 Hamm AO, Weike AI. The neuropsychology of fear learning and fear regulation.  Int J Psychophysiol. 2005;  57 5-14
  • 25 Davis M. The role of the amygdala in conditioned and unconditioned fear and anxiety. In: JP Aggleton, Ed The amygdala: a functional analysis (2nd ed.) Oxford: Oxford Univ Press 2000: 213-287
  • 26 Kandel ER. Biology and the future of psychoanalysis: A new intellectual framework for psychiatry, Revisited.  Am J Psychiatry. 1999;  156 505-524
  • 27 Arolt V. Die Entwicklung der Neurobiologie beeinflusst die Zukunft der Psychotherapie (Editorial).  Nervenarzt. 2001;  72 1-2

Korrespondenzadresse

Prof. Dr. Volker Arolt

Klinik und Poliklinik für

Psychiatrie und Psychotherapie

Universitätsklinikum Münster

Albert Schweitzer Straße 11

48129 Münster

Email: arolt@uni-muenster.de

    >