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Original communications

Primary surgery for sapheno-femoral incompetence: A randomised controlled trial to compare two techniques to reduce lymphatic complications

Published Online:https://doi.org/10.1024/0301-1526.38.3.234

Background: We prospectively compared lymphatic complications after two types of surgery for primary sapheno-femoral incompetence: sharp dissection with meticulous ligation of lymphatic tissue and electrocoagulation technique respectively. Patients and methods: 154 consecutive patients undergoing surgery for bilateral primary sapheno-femoral incompetence were randomised. Each side was the control for the other side. 154 groins underwent sharp dissection with ligation of lymphatic tissue using absorbable suture material and 154 controls had a dissection performed with electrocoagulation. Results: There was no lymphocoele, no relevant lymphorrhea and no extremity oedema in either group. Three patients had a minor lymphatic discharge in both groins, self-limiting within 24 hours (1.9%). There were no significant differences between the two groups. Conclusions: Lymphatic complications in primary surgery for sapheno-femoral incompetence are very rare. There is no detectable advantage of sharp dissection with ligation of lymphatic tissue over dissection with electrocoagulation without ligatures.

Hintergrund: Prospektiv wird die lymphatische Komplikationsrate nach zwei verschiedenen Operationstechniken zur Primärbehandlung der sapheno-femoralen Insuffizienz verglichen: Bei der ersten Operationstechnik wird lymphatisches Gewebe, nach sorgfältigem Ligieren, scharf durchtrennt, bei der zweiten erfolgt die Durchtrennung von lymphatischem Gewebe mit dem Elektrocauter. Patienten und Methoden: 154 konsekutive Patienten, sich einer beidseitigen Primäroperation der sapheno-femoralen Insuffizienz unterziehend, werden randomisiert. Jede Seite bildet die Kontrolle für die Gegenseite. In 154 Leisten wird das lymphatische Gewebe unter Ligaturen mit resorbierbarem Fadenmaterial scharf durchtrennt, bei den 154 Kontrollen erfolgt die Präparation mit dem Elektrocauter. Ergebnisse: In beiden Gruppen fand sich keine Lymphocele, keine relevante Lymphfistel und kein Extremitätenödem. Bei drei Patienten wurde eine geringe lymphatische Sekretion in beiden Leisten, innerhalb von 24 Stunden selbstlimitierend (1.9%), beobachtet. Es bestanden keine signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Gruppen. Schlussfolgerungen: Lymphatische Komplikationen in der primären chirurgischen Behandlung der sapheno-femoralen Insuffizienz sind sehr selten. Es konnte kein Vorteil einer der beiden Technik gefunden werden.