Summary
BACKGROUND: A well-working vascular access is the precondition for a sufficient hemodialysis. Rising age and increasing co-morbidity of hemodialysis patients require additional alternatives to the usual vascular accesses. The Dialock® hemodialysis access system (Biolink Corporation, Norwell, MA, USA) is a subcutaneously implantable device that unites the advantages of a central venous access with the percutaneous puncture. METHODS: We implanted 32 Dialock® devices at our department within 36 months. 20 patients were male, 12 female. This access system was chosen for 15 patients due to internal indications, in 17 cases the implantation was done because of persisting graft problems with long-term hemodialysis patients. The catheters were preferably placed in the right internal jugular vein. In a comparable reference group we observed 25 hemodialysis patients who required 50 vascular accesses in the same period of time. RESULTS: On an average the first puncture was carried out one week post implant (1–10 days). The medium blood flow rate amounted to 300 ml/min. In 4900 hemodialysis access days (HAD) the infection rate was 0.7/1000 HAD, the rate of malfunctions with subsequent catheter lysis was 3.6/1000 HAD. Pocket hematoms had to be treated in 6 cases. The catheters were exchanged in 4 patients, thus resulting in a rate of 0.8/1000 access days. Three port systems were explanted, one port had to be repositioned. Six patients died within the period of observation of causes not related to the access system. CONCLUSIONS: The Dialock® hemodialysis access system represents a safe vascular access device with few complications when applied carefully within the framework of a hemodialysis center. Comparably low infection and complication rates make this access system an interesting alternative for vascular access in hemodialysis.
Zusammenfassung
GRUNDLAGEN: Ein gut funktionierender Gefäßzugang ist die Grundvoraussetzung für eine suffiziente Hämodialyse. Steigendes Alter und vermehrt auftretende Co-Morbidität der Dialysepatienten erfordern zunehmend Alternativen zu den herkömmlichen Dialysezugängen. Das Dialock®-Portsystem (Biolink Corporation, Norwell, MA, USA) ist ein subcutan implantierbarer Device, der die Vorteile des zentralvenösen Zuganges und der perkutanen Punktion vereint. METHODIK: An unserer Abteilung wurden in 36 Monaten bei 20 männlichen und 12 weiblichen Patienten 32 Dialock®-Systeme implantiert. Die Indikation zur Wahl des Portsystems wurde bei 15 Patienten aus internistischen Gründen gestellt, 17-mal erfolgte die Implantation auf Grund persistierender Shuntprobleme bei Langzeitdialysepatienten. Die Katheter wurden bevorzugt über die rechte Vena jugularis interna eingeführt. In einer vergleichbaren Referenzgruppe beobachteten wir 25 Dialysepatienten, die im selben Zeitraum 50 Gefäßzugänge erhielten. ERGEBNISSE: Die erste Punktion erfolgte im Schnitt eine Woche nach der Implantation (1–10 Tage). Die Blutflussrate lag im Mittel bei 300 ml/min. Bei 4900 Dialysezugangstagen (DZT) zeigte sich eine Infektionsrate von 0,7/1000 DZT, die Rate für Dysfunktionen mit nachfolgender Katheterlyse lag bei 3,6/1000 DZT. Porttaschenhämatome mussten in 6 Fällen revidiert werden. Ein Austausch der Katheter erfolgte bei 4 Patienten entsprechend einer Rate von 0,8/1000 DZT. Drei Portsysteme wurden explantiert, ein Port musste repositioniert werden. Sechs Patienten verstarben im Beobachtungszeitraum an nicht systemassoziierten Ursachen. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Das Dialock®-Dialyse-Portsystem stellt bei sorgfältiger Handhabung im Rahmen eines Dialysezentrums einen sicheren und komplikationsarmen Gefäßzugang dar. Durch vergleichsweise geringe Infektions- sowie Komplikationsrate ist das Portsystem eine interessante Alternative für den Gefäßzugang in der Hämodialyse.
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Hessinger, M., Zitta, S., Allmayer, T. et al. Alternatives in Hemodialysis Vascular Access – the Dialock® Port Device. Eur Surg 35, 306–308 (2003). https://doi.org/10.1007/s10353-003-0034-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-003-0034-7