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Geschlechtsidentität und ihre Störungen

Praktische und arztrechtliche Aspekte

Gender identity and its disorders

Practical and legal aspects

  • Leitthema
  • Published:
Gynäkologische Endokrinologie Aims and scope

Zusammenfassung

Geschlechtsidentität (GI) als die überdauernde innere Gewissheit der Zugehörigkeit zu einem der beiden Geschlechter (oder irgendwo dazwischen) ist das Ergebnis eines hochkomplexen, biopsychosozial determinierten Entwicklungsprozesses, der bereits pränatal beginnt und seinen Abschluss erst mit der Pubertät findet. Störungen der GI können im Zusammenhang mit somatosexuellen Entwicklungsstörungen (DSD, früher „Intersex-Syndrome“), aber auch bei unbeeinträchtigter somatischer Differenzierung in Gestalt der Transsexualität auftreten. Es werden Regularien diskutiert, die in beiden Fällen im Interesse des Patienten, aber auch zur Vermeidung arztrechtlicher Probleme aufseiten des Behandlers berücksichtigt werden sollten. Zudem erfordert die Seltenheit und Komplexheit der Störungsbilder die Betreuung in hoch spezialisierten Centers of Excellence.

Abstract

Gender identity (GI) as the persisting inner sense of belonging to one of the two sexes (or somewhere in-between), is the result of a complex interactional, biopsychosocial process. This process begins prenatally and finds its end only during puberty. Gender identity disorders can occur in persons with disorders of somatosexual differentiation leading to ambiguous genitalia (DSD, formerly known as intersex syndromes), i.e. when the person finds out that the sex assignment chosen during infancy does not fit with the GI. Although in these cases the appropriate diagnosis is “gender identity disorder, not otherwise specified (GIDNOS)”, strong and persistent cross-gender identification can also occur in persons without any known peculiarities of somatosexual development. Transsexualism is the extreme form of this kind of gender identity disorder. This paper deals with some standards of care that have to be fulfilled in the best interest of the patient and also to avoid legal consequences for the professional care-giver. Moreover, treatment of these patients should be reserved for centers of excellence.

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Bosinski, H. Geschlechtsidentität und ihre Störungen. Gynäkologische Endokrinologie 7, 141–146 (2009). https://doi.org/10.1007/s10304-009-0315-8

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