Zusammenfassung
Fußinfektionen nach Trauma können nur selten konservativ behandelt werden.Das Infektionsausmaß ist durch Ultraschall, Nativröntgen, CT,MRT und Szintigramm einzugrenzen. Die operative Revision muss die Ursachen der Infektion erkennen und beseitigen, eine evtl.Gelenkbeteiligung therapieren, Sequester und Nekrosen radikal entfernen sowie die Instabilität beheben.Hautweichteildefekte sind sekundär plastisch zu verschließen, Knochendefekte mit autogener Spongiosa aufzubauen.Zur Erreichung rascher Belastungsfähigkeit sind alle physiotherapeutischen Möglichkeiten einschließlich teilentlastendem Gehapparat einzusetzen. Trotz Anwendung aller geeigneten Mittel verbleiben häufig Schädigungen, die eine Berufshilfe und/oder Rentenleistungen erfordern.Um schlechte Ergebnisse bei Infektionen nach Verletzungen am Fuß zu vermeiden, muss in erster Linie der Patient mit seinen individuellen Bedürfnissen behandelt werden.Oft sind Etappenrevisionen erforderlich, denn bekanntermaßen verhelfen viele kleine Schritte dazu,große Probleme zu lösen.
Abstract
When trauma is followed by infections in the foot it is rarely possible to treat these adequately by conservative means.After clinical examination, both laboratory tests and microbiological analysis are mandatory.The severity and extent of the infection must be determined by ultrasonography, plain X-rays, CT, MRI and scintigraphy.The causes of the infection must first be found and then removed by specific surgical revision techniques: any joint involvement must be treated, instability eliminated, and radical debridement performed to remove areas of soft tissue necrosis and bone sequestra. Skin and soft tissue defects need to be closed by plastic reconstruction performed as a secondary procedure;bony defects can be built up with autogenous cancellous bone.All the options open to physiotherapy, including appliances allowing partial weight-bearing, should be used with the aim of early mobilisation and weight-bearing.Even so, impairments that are sufficiently severe to require occupational rehabilitation and/or justify a partial disability pension often persist.To avoid poor results of treatment in the case of infections following injury to the foot, it is essential that the primary treatment be individually tailored to the patient.Frequent revision is needed at each stage, since many small steps can help to solve big problems.
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Dr.Matthias N. Bühler Abteilung Septische Chirurgie, BG-Unfallklinik Frankfurt am Main, Friedberger Landstraße 430, 60389 Frankfurt am Main, E-Mail: BuehlerSC@Hotmail.com, Phone: 069-4752022, Fax: 069-4752018
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Bühler, M., Schmidt, H. Infektionen nach Verletzungen am Fuß. Trauma Berufskrankh 5 (Suppl 2), s332–s339 (2003). https://doi.org/10.1007/s10039-002-0649-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-002-0649-0