Summary
Heat stroke is a life-threatening condition due to an acute thermoregulatory failure during exposure to high environmental temperatures. We report a series of four cases (three exertional, one classic heat stroke) during the heat wave of July 2013 in Austria. All of them presented with a core temperature > 41 °C, central nervous dysfunction, acute respiratory and renal failure, disseminated intravascular coagulation, rhabdomyolysis, and severe electrocardiographic changes, two cases even mimicking ST-elevation myocardial infarction. The patients were cooled to normal temperature with the “Arctic sun” external cooling system within hours. Electrocardiographic changes resolved quickly. All patients primarily recovered from multiple organ dysfunction and could be discharged from intensive care unit. Unfortunately, the two elder patients died 1 week and 5 weeks later because of late complications.
Zusammenfassung
Der Hitzschlag ist ein lebendsbedrohlicher Zustand als Folge eines Versagens der Thermoregulationsmechanismen im Rahmen einer extremen Hitze-Exposition. Wir berichten eine Serie von 4 Fällen (3 belastungsinduzierte, 1 klassischer Hitzschlag) während der Hitzewelle im Juli 2013 in Österreich. Alle wiesen ein Körperkerntemperatur von > 41 °C, Bewusstseinstrübung, akute respiratorische und renale Insuffizienz, disseminierte intravaskuläre Coagulation (DIC), Rhabdomyolyse und ausgeprägte EKG-Veränderungen auf, in 2 Fällen das Bild eines ST-Hebungs-Infarktes (STEMI). Die Patienten wurden binnen Stunden mittels externem Kühlsystem („Arctic Sun“) auf Normaltemperatur gekühlt, woraufhin sich die EKG Veränderungen rückbildeten. Alle Patienten erholten sich vom Multiorganversagen und konnten stabil von der Intensivstation verlegt werden. Leider verstarben die beiden älteren Patienten 1 bzw. 5 Wochen später an Spätkomplikationen.
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Lassnig, E., Dinkhauser, P., Maurer, E. et al. Life-threatening heat stroke presenting with ST elevations: a report of consecutive cases during the heat wave in Austria in July 2013. Wien Klin Wochenschr 126, 491–494 (2014). https://doi.org/10.1007/s00508-014-0531-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-014-0531-7