Summary
Objective
Hypoxic hepatitis is a common cause of hepatic impairment in critically ill patients and is an independent risk factor for mortality. An elevated level of unmeasured anions is another unfavourable prognostic marker in many disease entities. While the biochemical nature of unmeasured anions is unknown, data suggest that they may be released from the liver. Therefore, the purpose of this study was to determine whether the strong ion gap—the gold standard for estimation of unmeasured anions—is elevated and associated with outcome in patients with hypoxic hepatitis.
Methods
One hundred and five consecutive patients with hypoxic hepatitis admitted to the (intensive care unit) ICU of a university hospital were prospectively included in the study and compared with 15 healthy controls.
Results
Compared with the controls, patients with hypoxic hepatitis had an elevated strong ion gap (4.0 ± 2.6 vs. 7.8 ± 4.0 mmol/L; p = 0.0002) that contributed to metabolic acidosis. Patients dying within 5 days had a larger strong ion gap upon admission than did patients surviving beyond 5 days. The mean strong ion gap (SIG) over the course of the first 5 days after admission to the ICU was 1.3 mmol/L (0.3–2.3 mmol/L) larger in patients who died compared with patients who survived, p = 0.008. In multivariate Cox-regression, larger strong ion gaps were associated with shorter survival time. The SIG correlated positively with both AST and ALT.
Conclusions
Unmeasured anions are elevated in patients with hypoxic hepatitis, contribute to metabolic acidosis and are associated with mortality. The liver is a possible source of the unmeasured anions, which may represent markers of tissue damage in hypoxic hepatitis.
Zusammenfassung
Ziel der Studie
Die hypoxische Hepatitis ist bei kritisch kranken Patienten eine häufige Ursache einer Leberschädigung und geht mit einer erhöhten Mortalität einher. Hohe Plasmaspiegel ungemessener Anionen sind ein ungünstiger Prognosefaktor bei verschiedenen Erkrankungen. Obgleich die (biochemische) Identität dieser Anionen nicht bekannt ist, wird die Leber als Ursprungsort vermutet. Das Ziel dieser Studie war es, zu untersuchen, ob bei Patienten mit hypoxischer Hepatits die „Starke Ionen Lücke“ (SIG) – der Goldstandard zur Bestimmung ungemessener Anionen – erhöht ist und mit dem Ausgang der Erkrankung korreliert.
Methodik
Einhundertfünf konsekutive auf die Intensivstation eines Universitätskrankenhauses aufgenommene Patienten mit hypoxischer Hepatitis wurden prospektiv in die Studie eingeschlossen und mit 15 gesunden Kontrollen verglichen.
Ergebnisse
Im Vergleich zu den Kontrollen hatten Patienten mit hypoxischer Hepatitis eine erhöhte SIG (4,0 ± 2,6 vs. 7,8 ± 4,0 mmol/L; p = 0,0002), welche zur metabolischen Azidose beitrug. Patienten, die innerhalb der ersten fünf Tage verstarben, hatten bei Aufnahme eine höhere SIG als Patienten, die diesen Zeitraum überlebten. Bei Patienten, die verstarben, war die mittlere SIG über den Zeitraum der ersten fünf Tage nach Aufnahme war um 1,3 mmol/L (0,3–2,3 mmol/L) höher als bei Patienten, die überlebten (p = 0,008). In der multivariaten Cox-Regression, war eine erhöhte SIG mit einer kürzeren Überlebenszeit assoziiert. Die SIG korrelierte positiv mit AST und ALT.
Schlussfolgerungen
Ungemessene Anionen sind bei Patienten mit hypoxischer Hepatitis erhöht, tragen zur metabolischen Azidose bei, und sind mit einer erhöhten Mortalität assoziiert. Die Leber ist ein möglicher Ursprung ungemessener Anionen, welche in Patienten mit hypoxischer Hepatitis als Marker des Gewebeuntergangs betrachtet werden können.
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Conflict of interest
The authors who have taken part in this study declared that they do not have anything to disclose regarding funding or conflict of interest with respect to this manuscript.
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Kneidinger, N., Funk, GC., Lindner, G. et al. Unmeasured anions are associated with short-term mortality in patients with hypoxic hepatitis. Wien Klin Wochenschr 125, 474–480 (2013). https://doi.org/10.1007/s00508-013-0400-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-013-0400-9