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The EGF 61A/G polymorphism – a predictive marker for recurrence of liver metastases from colorectal cancer

Der EGF 61A/G Polymorphismus – ein Vorhersagemarker für ein Wiederauftreten von Lebermetastasen beim kolorektalen Karzinom

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Zusammenfassung

HINTERGRUND: Der epidermale Wachstumsfaktor (EGF) spielt eine bedeutende Rolle in der Tumorentstehung. Variationen in der DNA Sequenz des EGF Gens, können zu einer Erhöhung der EGF Aktivität führen, von der man annimmt, dass sie das Tumorwachstum beeinflusst. Die aktuelle Studie untersucht den Einfluss des EGF 61A/G Polymorphismus auf das Wiederauftreten von Lebermetastasen beim kolorektalen Karzinom nach Operation. METHODE: Der EGF 61A/G Polymorphismus wurde retrospektiv in 268 fortlaufenden Patienten beiderlei Geschlechts bestimmt: 175 (65%) männliche und 93 (35%) weibliche Patienten, welche chirurgisch kurativ mit (R0) bei Lebermetastasen im Rahmen eines kolorektalen Karzinoms behandelt wurden. ERGEBNISSE: Von den 268 Patienten, hatten 81 (30%) die häufigste (Wildtyp) Variante EGF 61 A/A, 137 (51%) waren heterozygot EGF 61 A/G und 50 (19%) waren homozygot EGF 61 G/G. Adjustiert nach Alter, Geschlecht, UICC Staging und Tumorlokalisation konnten wir ein 1.6 fach höheres Risiko für das Wiederauftreten von Lebermetastasen (HR: 1,6; 95% CI: 1,0–2,5 p = 0,06) bei EGF 61 G/G Homozygoten verglichen mit Trägern des EGF 61 A Allels feststellen. Dieser Effekt war in jungen Patienten (≤ 65 Jahren), welche ein 2.0-fach höheres Risiko für das neuerliche Auftreten von Lebermetastasen hatten (HR: 2,0; 95% CI: 1,1–3,5 p = 0,021), stärker. Bei Patienten über 65 Jahren konnte kein Effekt nachgewiesen werden. Interessanter Weise konnten wir feststellen, dass männliche Patienten mit EGF G/G ein 1,6 fach höheres Risiko für das Wiederauftreten von Metastasen hatten (HR: 1,6; 95% CI: 1,0–2,5 p = 0,07). Eine signifikante Korrelation (p = 0,033) zwischen der Dukes Klassifikation und homozygot EGF 61 G/G konnte ebenfalls festgestellt werden. KONKLUSION: Mit unseren Ergebnissen konnten wir zeigen, auch unter Berücksichtigung unserer kleinen Patientenpopulation, dass Träger des EGF 61G/G Genotyps ein höheres Risiko für neuerliche Lebermetastasen haben – eine Vermutung, die allerdings durch weitere Studien bestätigt werden muss.

Summary

BACKGROUND: Epidermal growth factor (EGF) plays an important role in tumorigenesis. Variations in the DNA sequence of the gene EGF can lead to alterations in EGF activity, which is suspected to influence tumor progression. This retrospective study aimed to investigate the influence of EGF 61A/G polymorphism on the recurrence of liver metastases after hepatic surgery in patients with colorectal cancer. METHODS: EGF 61A/G polymorphism was determined in 268 consecutive patients (175 [65%] men and 93 [35%] women, mean age 62 ± 10.3 years) who had liver metastases at primary diagnosis and were treated by surgery with curative intent (R0) for liver metastases from colorectal cancer. RESULTS: Overall, 81 of 268 (30%) patients exhibited wild-type EGF 61 A/A, 137 (51%) were heterozygous EGF 61 A/G and 50 (19%) were homozygous EGF 61 G/G. After adjusting for age, sex, UICC stage and tumor location, we observed a trend-wise 1.6-fold increased risk for hepatic recurrence (HR 1.6; 95% CI 1.0–2.5, P = 0.06) in individuals with the G/G genotype compared with carriers of the A-allele. The effect was much more pronounced in younger patients (≤ 65 years), who showed a 2.0-fold increased risk of hepatic recurrence (HR 2.0; 95% CI 1.1–3.5, P = 0.021). No effect was observed in older patients (≥ 65 years). Interestingly, male patients with EGF G/G had a 1.6-fold higher risk of recurrence (HR 1.6; 95% CI 1.0–2.5, P = 0.07). A significant correlation (P = 0.033) was detected between Dukes classification and the homozygous 61 G/G genotype. CONCLUSION: Despite the limitations of our study, the retrospective results indicate that carriers of the EGF polymorphism might be at higher risk of developing liver recurrences. If confirmed in subsequent studies, genotyping for the EGF A/G variant might help in identification of patients at high risk of recurrence of liver metastases.

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Correspondence to Oswald F. Wagner.

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Kovar, F., Thallinger, C., Marsik, C. et al. The EGF 61A/G polymorphism – a predictive marker for recurrence of liver metastases from colorectal cancer. Wien Klin Wochenschr 121, 638–643 (2009). https://doi.org/10.1007/s00508-009-1250-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-009-1250-3

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