Zusammenfassung
HINTERGRUND: Die Prävalenz von HIV ist in Rumänien niedrig. Allerdings besteht eine besondere epidemiologische Situation durch den Umstand, dass ein hoher Prozentsatz von Kindern durch nosokomiale Übertragung zwischen 1986 und 1991 infiziert wurden. In der Folge steigt dadurch jetzt die Zahl der sexuell übertragenen Fälle bei Erwachsenen, zusätzlich zu den neu auftretenden Fällen durch Drogenabusus. Es mussten daher – und auch im Hinblick auf den EU-Beitritt Rumäniens – neue Überwachungssysteme der zweiten Generation implementiert werden. METHODEN: Nach einer SWOT Analyse des existierenden Überwachungssystems wurde eine nationale Konferenz, monatliche Arbeitsgruppen und ein Trainings-workshop für die betroffenen Leute sowohl auf zentralem Niveau als auch in 6 Pilot-Distrikten organisiert. Spezialisten aus den Bereichen der Epidemiologie, der Dermatovenerologie, und des Gesundheitswesens wurden in den Entwicklungsprozess der Überwachungsmethodik, die auf Standard Protokollen basierte, involviert. Die Bestimmungsmethoden, sowie juristische und ethische Probleme wurden diskutiert. Besondere Berücksichtigung fand dabei das Problem der Illegalität und das der Stigmatisierung. ERGEBNISSE: Basierend auf der spezifischen HIV-Epidemiologie der einzelnen Distrikte und auch aus Gründen der Praktikabilität wurden folgende Überwachungsarten entwickelt und eingeführt: Überwachung der Serologie und des Verhaltensmusters in Kliniken für Dermatovenerologie in zwei der Distrikte, serologische Überwachung der 15–24-jährigen in allgemeinen Krankenhäusern in vier Distrikten und Überwachung des Verhaltens von Mittelschülern im Alter von 15–19 Jahren in fünf Distrikten. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Bei der Entwicklung und Einführung eines SGS (second generation surveys) treten zahlreiche Zwangssituationen sowohl finanzieller als auch menschlicher Natur auf; diese müssen alle berücksichtigt werden. Eine der wichtigsten Lektionen, die aus diesem Projekt gelernt werden konnten, war die Wichtigkeit der Gruppenarbeit und der Kooperation zwischen Epidemiologen und Klinikern, die mit der Überwachung von HIV/AIDS befasst sind. Die in Rumänien gewonnenen Erfahrungen könnten für viele Regionen in Europa nützlich sein.
Summary
BACKGROUND: Romania is a low prevalence country for HIV. Nevertheless, a special epidemiological situation is evolving because of the high percentage of children who were infected by nosocomial transmission between 1986 and 1991 and the consequent increasing number of sexually transmitted cases in adults, in addition to new cases among injecting drug users. In this particular context and with regard to Romania's accession to EU membership, second-generation surveillance (SGS) systems were to be implemented. METHODS: Following a SWOT analysis of the existing surveillance system, a National conference, monthly working groups and a workshop for training were organized with concerned people from central level and from six pilot districts. Specialists in epidemiology, infectious diseases, dermatovenerology and health promotion were involved in the process of developing the survey methodologies, which were based on standard protocols. Methods of testing and legal and ethical issues were discussed, especially for illegal or stigmatized behaviours. RESULTS: Based on the specific HIV epidemiology of each district and also for practical reasons, the surveys developed and implemented were: serological and behavioural surveillance at dermatovenerology clinics in two of the selected districts, serological surveillance among patients aged 15–24 admitted to general hospitals in four districts, and behavioural surveillance among high school pupils aged 15–19 in five districts. CONCLUSIONS: While implementing SGS, financial and human resource constraints encountered in the development and implementation of the surveys at each location need to be taken into account. One of the most important lessons learnt during this project was the importance of teamwork and co-operation between the epidemiologists and clinicians involved in HIV/AIDS surveillance. The lessons learned in Romania could be valuable for many regions in Europe.
References
Cohen D (2004) HIV/AIDS is spreading fastest in Eastern Europe and Asia. BMJ 329: 6–7
Hamers FF, Downs AM (2003) HIV in Central and Eastern Europe. Lancet 2: 1–10
HIV-AIDS in Romania 1985–2003, Ministry of Health, National AIDS Commission, Bucharest 2004
Update, Romania-Epidemiological Fact Sheets on HIV/AIDS, STI. WHO/UNAIDS, 2004
National Strategy for surveillance, control and prevention of HIV/AIDS cases, 2004–2007. Government of Romania
STI Surveillance and Control Programme. Ministry of Health Order. Bucharest 2004
Initiating Second Generation HIV surveillance Systems: practical guidelines UNAIDS/WHO, Working Group on Global HIV/AIDS/STI Surveillance
Guidelines for Second Generation HIV Surveillance Working Group on Global HIV/AIDS and STI Surveillance. UNAIDS/WHO 2000
WHO Knowledge Hub Trainings on Second-generation Surveillance, Zagreb, Croatia 2004, HIV/AIDS surveillance, Global Fund project
Rosengard C, Adler NE, Millstein SG, et al (2004) Perceived STD risk, relationship and health values in adolescents delaying sexual intercourse with new partners. Sex Transm Infect 80: 130–137
Methods for Second Generation HIV Surveillance Implementation for Countries of Central and Eastern Europe (CEE) and The Baltic States, Report on a WHO workshop Berlin, Germany 27–29 May, 2002
HIV Sentinel Surveillance in High-Risk Groups in Azerbaijan, the Republic of Moldova and the Russian Federation Report on a WHO project, 1. April 2003–31. March 2004
Aral SO (2004) Sexual risk behaviour and infection: epidemiological consideration. Sex Transm Infect 80: 8–12
Fenton KA, Johnson AM, McManus S, et al (2001) Measuring sexual behaviour: methodological challenges in survey research. Sex Transm Infect 77: 84–92
HIV/AIDS and STD Sentinel Surveillance at the Robert Koch Institute: www.rki.de
Barassa A, Castilla J, Romero J, et al (2004) Sentinel Surveillance of HIV Infection in HIV test clinics, Spain 1992–2002. Euro-Surveillance Monthly 9: 3–4
Guidelines for Repeated Behavioral Surveys in Population at risk of HIV (BSS). Funded by The United States Agency for International Development (USAID) through the IMPACT Project implemented by Family Health International, 2000
Knowledge, attitudes, practices of population aged 15–24 years with regards to the transmission of STI/HIV/AIDS infection and the consequences of unprotected sex. National Institute of Health and Research Development, National Institute of Health promotion – Romania, Wellcare Pharma. Report 2004
EpiData 3.1 – www.epidata.dk
CDC EpiInfo TM – www.cdc.gov/epiinfo
Biddlecom AE (2004) Trends in sexual behaviors and infections among young people in the United States. Sex Transm Infect 80: 74–79
Curtis SC, Sutherland EG (2004) Measuring sexual behaviour in the era of HIV/AIDS: the experience of Demographic and Health Surveys and similar enquiries. Sex Transm Infect 80: 22–27
Haidinger G, Klein JP, Vutuc C, Kunze M (1993) Epidemiologic development of AIDS in Austria. Wien Klin Wochenschr 105: 412–413
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lejars, M., Pitigoi, D., Teleman, M. et al. Implementing a second-generation HIV surveillance system in Romania: Experiences and challenges. Wien Klin Wochenschr 119, 242–247 (2007). https://doi.org/10.1007/s00508-007-0775-6
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-007-0775-6