Skip to main content
Log in

Schmerzverlauf nach operativer orthopädischer Intervention

Charakterisierung am Beispiel der Knieendoprothetik

Course of pain after operative orthopedic interventions

Characterization exemplified by total knee arthroplasty

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Anzahl endoprothetischer Eingriffe ist stets zunehmend. Dabei hat das postoperative Schmerzmanagement für den Patienten einen hohen Stellenwert. In der vorliegenden Studie wird untersucht, welche Faktoren den postoperativen Schmerz beeinflussen können und wie sich der Schmerz in den ersten 7 Tagen nach Implantation einer Knietotalendoprothese entwickelt.

Material und Methoden

In die prospektive Studie wurden 28 Personen eingeschlossen. Bei allen wurde die Implantation einer Kniegelenktotalendoprothese unter Regionalanästhesie (Psoaskompartment- und N.-ischiadicus-Katheter) mit zusätzlicher Propofolsedierung durchgeführt. Postoperativ wurde die Schmerzentwicklung der Patienten genau beobachtet und in Form von Schmerzscores dokumentiert. Für die Erhebung der Schmerzscores wurde die numerische Rating-Skala (NRS) angewendet. Zudem wurden anthropometrische Daten und perioperative Parameter mit den Schmerzscores korreliert.

Ergebnisse

Die Auswertung der pro Intervall gemittelten Schmerzwerte ergab eine Abnahme der maximalen wie auch der durchschnittlichen Schmerzen bis zum vierten postoperativen Tag, danach kam es zu einem erneuten Anstieg. Die Einflussfaktoren Alter, Body-Mass-Index, Operationsdauer und Katheterliegedauer hatten keinen signifikanten Einfluss. Frauen hatten in dem Kollektiv signifikant mehr Schmerzen.

Schlussfolgerung

Diese Studie zeigt, dass es keine äußeren Einflussfaktoren auf die postoperative Schmerzstärke gibt, die im Vorfeld verbessert werden können. Frauen empfinden den Schmerz stärker als Männer. Deutlich wurde der Anstieg der Schmerzen ab dem fünften postoperativen Tag. Erklären kann man dies durch das Abklingen der regionalen Analgesie und der vermehrten Mobilisation der Patienten nach dieser Zeit. Hier gilt es, dem Schmerz frühzeitig entgegenzuwirken.

Abstract

Background

The number of cases of orthopedic surgery is still increasing and postoperative pain management is of great importance for the patients. Therefore, in this study factors influencing the pain and the developement of pain in general in the first 7 days after total knee arthroplasty were examined.

Material and methods

A total of 28 patients were included in this prospectively designed trial and underwent total knee arthroplasty with psoas compartment and sciatic nerve regional anesthesia and additionally propofol sedation. Postoperative pain scores were documented using a numerical rating scale (NRS) and anthropometric data and perioperative parameters were correlated with the postoperative pain score.

Results

Evaluation of the pain values per interval showed that the maximum and the mean postoperative pain levels decreased up to day 4 after surgery and then increased. No significant effects of the analyzed parameters age, body mass index (BMI), duration of surgery and catheter indwelling time could be found. Female patients had significantly more pain than males in this collective.

Conclusion

The results show that there were no factors which have a significant influence on the degree of postoperative pain. Female patients suffered from more pain than males. There was an increase in pain after postoperative day 4 which might be the effect of more extensive mobilization and reduced effects of regional anesthesia. It is important that pain is treated in the early postoperative period.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Morin AM (2006) Regional anaesthesia and analgesia for total knee replacement. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 41(7–8):498–505

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Schräder P, Boy O, Schleiz W, Dienst R, Reinert C, Sänger V et al (2008) Indikationsstellung in der primären Hüft- und Kniegelenkendoprothetik. Orthopade 37(10):1016–1026

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Creamer P, Hochberg MC (1997) Osteoarthritis. Lancet 350(9076):503–508

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Wiesenfeld-Hallin Z (2005) Sex differences in pain perception. Gend Med 2(3):137–145

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hallin RG (2003) Pain more painful in women. Gender perspective neglected in research on the biological mechanisms of pain. Lakartidningen 100(46):3738–3741

    PubMed  Google Scholar 

  6. Henderson LA, Gandevia SC, Macefield VG (2008) Gender differences in brain activity evoked by muscle and cutaneous pain: a retrospective study of single-trial fMRI data. Neuroimage 39(4):1867–1876

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Keshmiri A, Wolf T, Wiech O, Benditz A, Grifka J, Springorum H (2014) Influence of intraoperative noise protection on postoperative pain: demonstrated exemplified by total knee arthroplasty. Schmerz 28(1):82–89

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Elkassabany N, Cai LF, Mehta S, Ahn J, Pieczynski L, Polomano RC et al (2015) Does regional anesthesia improve the quality of postoperative pain management and the quality of recovery in patients undergoing operative repair of tibia and ankle fractures? J Orthop Trauma 29:404–409

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Benditz.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Benditz, F. Völlner, C. Baier, J. Götz, J. Grifka und A. Keshmiri geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Benditz, A., Völlner, F., Baier, C. et al. Schmerzverlauf nach operativer orthopädischer Intervention. Schmerz 30, 181–186 (2016). https://doi.org/10.1007/s00482-015-0072-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-015-0072-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation