Abstract
Background
The purpose of this study was to determine patients’ travel distances to a tertiary paediatric pain clinic and to analyse the association between travel distance and the parents’ occupational skill level and the patients’ pain characteristics.
Patients and methods
The retrospective study consisted of 2,248 children assessed at the first evaluation. All children (0–20 years) who visited the clinic during a 5-year period (2005–2010) were enrolled in this study.
Results
The mean travel distance was 81 km, and the 80 % catchment area was 109 km. Children of parents with a high occupational skill level had a 1.5-fold higher probability of travelling from outside the catchment area. The 80 % catchment area increased constantly with increasing occupational skill level. Additional significant factors for greater distance travelled were high impairment, musculoskeletal pain, long pain duration and a high number of previous physician contacts.
Conclusion
The association between travel distance and parental occupational skill level suggests that there is social injustice due to access barriers based on socioeconomic deprivation and education. An increase in the number of health care facilities for chronic pain in children would be a first step in rectifying this injustice.
Zusammenfassung
Hintergrund
Ziel dieser Studie war es, die Strecken zu bestimmen, die Patienten auf dem Weg zu einer tertiären pädiatrischen Schmerzklinik zurücklegen. Hierzu wurden die Zusammenhänge zwischen der Entfernung zur Klinik und dem beruflichen Qualifikationsgrad der Eltern sowie den Schmerzcharakteristika der Patienten untersucht.
Patienten und Methoden
Insgesamt wurden 2.248 Kinder (0–20 Jahre) in die retrospektive Studie eingeschlossen, die sich in einem Zeitraum von 5 Jahren (2005–2010) erstmalig in der Klinik vorgestellt haben.
Ergebnisse
Die durchschnittliche Wegstrecke betrug 81 km. Der Einzugsbereich, aus dem 80% der Patienten kamen, hatte einen Radius von 109 km. Kinder von Eltern mit einem hohen beruflichen Qualifikationsgrad reisten mit einer 1,5-fach erhöhten Wahrscheinlichkeit von einem Ort außerhalb des Einzugsgebiets an. Der Einzugsbereich der Klinik vergrößerte sich mit steigendem Qualifikationsgrad. Weitere Faktoren, die die zurückgelegte Wegstrecke signifikant erhöhten, waren eine starke schmerzbezogene Beeinträchtigung, muskuloskeletaler Schmerz, eine lange Schmerzdauer und eine hohe Zahl vorausgegangener Arztkontakte.
Schlussfolgerung
Der Zusammenhang zwischen der Wegstrecke und dem beruflichen Qualifikationsgrad der Eltern ist ein Hinweis auf soziale Ungerechtigkeit mit Zugangsbarrieren aufgrund eines geringen sozioökonomischen Status und eines geringen Bildungsniveaus. Eine Erhöhung der Zahl an Versorgungseinrichtungen für Kinder und Jugendliche mit chronischen Schmerzen wäre ein erster Schritt, um dieser Ungerechtigkeit entgegenzuwirken.
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Notes
For the distance to Great Britain, the length of the tunnel under the Strait of Dover (between France and England) was used for calculating the distance in kilometers.
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Acknowledgements
We thank Dr. Ross Drake (Starship Children’s Hospital, Grafton, Auckland, NZ) for his helpful review of a previous version of this manuscript and his editorial assistance as a native English speaker.
Conflicts of interest
On behalf of all authors, the corresponding author states that there are no conflicts of interest.
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Wager, J., Ruhe, A., Hirschfeld, G. et al. Influence of parental occupation on access to specialised treatment for paediatric chronic pain. Schmerz 27, 305–311 (2013). https://doi.org/10.1007/s00482-013-1320-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-013-1320-3