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Left ventricular leads used in cardiac resynchronization therapy for heart failure patients

Linksventrikuläre Elektrodensysteme für die kardiale Resynchronisationstherapie in Patienten mit Herzinsuffizienz

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Zusammenfassung

Die kardiale Resynchronisationstherapie (CRT) wurde für die Behandlung der Herzinsuffizienz in einem selektionierten Patientengut entwickelt, im Wesentlichen Patienten mit symptomatischer Herzinsuffizienz, einer linksventrikulären (LV) Dysfunktion und intraventrikulären Leitungsverzögerungen. Die CRT erfolgt mit Hilfe eines implantierten Impulsgebers und Elektroden im rechten Vorhof sowie im rechten und linken Ventrikel. Zu Beginn der Entwicklung der CRT wurden die linksventrikulären Elektroden epikardial über einen subxiphoidalen, thorakoskopischen oder größeren chirurgischen Zugang fixiert. Inzwischen stehen mehrere, gründlich erprobte, transvenöse LV-Elektroden zur Verfügung, die sicher in den Koronarvenensinus eingeführt und im venösen System platziert werden können. Akzeptable Schwellen für Pacing/Sensing und Komplikationsraten werden berichtet. Angesichts individueller Variationen in der kardialen und venösen Anatomie einschließlich enger Winkel im Venenverlauf, ist die Manövrierfähigkeit ein wichtiges Kriterium bei der Sondenwahl.

Summary

Cardiac resynchronization therapy (CRT) has been introduced as a treatment for selected heart failure patients, specifically those with symptomatic heart failure, left ventricular (LV) dysfunction, and intraventricular conduction delays. CRT is delivered by use of an implanted device and leads positioned in the right atrium, right ventricle, and left ventricle. In the early stages of CRT development, researchers affixed epicardial electrodes to the left ventricle by means of subxiphoid, thoracoscopic, or major surgical procedure. Currently there are a number of transvenous LV leads available that have undergone substantial evaluation. Reports indicate that such leads can be positioned safely by cannulating the coronary sinus and inserting the lead into the venous system. The leads are reported to have acceptable pacing/sensing thresholds and complication rates. Because of individual variations in the cardiac and venous anatomy, as well as sharp angulations in the venous system, maneuverability is an important consideration in lead selection.

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Received: 11 August 2001 Accepted: 19 August 2001

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Sperzel, J., Reiner, C., Schwarz, T. et al. Left ventricular leads used in cardiac resynchronization therapy for heart failure patients. Herzschr Elektrophys 12, 195–203 (2001). https://doi.org/10.1007/s003990170004

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003990170004

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