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Relative efficacy and safety of Janus kinase inhibitors for the treatment of active psoriatic arthritis: a network meta-analysis

Relative Wirksamkeit und Sicherheit von Januskinase-Inhibitoren bei der Behandlung der aktiven Psoriasis-Arthritis: eine Netzwerk-Metaanalyse

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Abstract

Objective

To determine the relative effectiveness and safety of Janus kinase (JAK) inhibitors in active psoriatic arthritis (PsA) patients.

Materials and methods

A Bayesian network meta-analysis was performed using data from randomized controlled trials (RCTs) to evaluate the effectiveness and safety of upadacitinib 30 mg, upadacitinib 15 mg, tofacitinib 10 mg, tofacitinib 5 mg, and filgotinib 200 mg in active PsA patients.

Results

Five RCTs including 2539 patients fulfilled the inclusion criteria. The surface under the cumulative ranking curve (SUCRA) revealed that filgotinib 200 mg had the highest probability of reaching a 20% American College of Rheumatology (ACR20) response rate, followed by upadacitinib 30 mg, upadacitinib 15 mg, tofacitinib 10 mg, tofacitinib 5 mg, and placebo. Upadacitinib 30 mg had the highest probability of achieving the ACR50 and ACR70 response rates, followed by upadacitinib 15 mg, filgotinib 200 mg, tofacitinib 10 mg, tofacitinib 5 mg, and placebo. The SUCRA rating based on the Psoriasis Area and Severity Index response rate of at least 75% (PASI75) showed that tofacitinib 10 mg had the highest probability of achieving this response, followed by upadacitinib 15 mg, filgotinib 200 mg, tofacitinib 5 mg, and placebo. Safety analyses evaluated adverse events (AEs) and serious adverse events (SAEs), but no statistically relevant differences were found.

Conclusion

Based on the ACR response rates, filgotinib 200 mg and upadacitinib 30 mg were the most effective, whereas tofacitinib 10 mg was the most effective treatment for PsA based on PASI75. However, treatment options were similar with regard to AEs and SAEs.

Zusammenfassung

Ziel

Bestimmung der relativen Wirksamkeit und Sicherheit von Januskinase-Inhibitoren (JAK) bei Patienten mit aktiver Psoriasis-Arthritis (PsA).

Materialien und Methoden

Es wurde eine Bayes’sche Netzwerk-Metaanalyse mit Daten aus randomisierten kontrollierten Studien (RCT) durchgeführt, um die Wirksamkeit und Sicherheit von Upadacitinib 30 mg, Upadacitinib 15 mg, Tofacitinib 10 mg, Tofacitinib 5 mg, und Filgotinib 200 mg bei Patienten mit aktiver PsA zu bewerten.

Ergebnisse

Fünf RCT mit insgesamt 2539 Patienten erfüllten die Einschlusskriterien. Die Fläche unter der kumulativen Rangkurve (SUCRA) ergab, dass Filgotinib 200 mg die höchste Wahrscheinlichkeit hatte, eine Ansprechrate von 20 % gemäß den Kriterien des American College of Rheumatology (ACR20) zu erreichen, gefolgt von Upadacitinib 30 mg, Upadacitinib 15 mg, Tofacitinib 10 mg, Tofacitinib 5 mg und Placebo. Upadacitinib 30 mg hatte die höchste Wahrscheinlichkeit, die Ansprechraten ACR50 und ACR70 zu erreichen, gefolgt von Upadacitinib 15 mg, Filgotinib 200 mg, Tofacitinib 10 mg, Tofacitinib 5 mg und Placebo. Die SUCRA-Bewertung in Bezug auf eine Ansprechrate von mindestens 75 % des Psoriasis Area and Severity Index (PASI75) zeigte, dass Tofacitinib 10 mg die höchste Wahrscheinlichkeit hatte, diese Ansprechrate zu erreichen, gefolgt von Upadacitinib 15 mg, Filgotinib 200 mg, Tofacitinib 5 mg und Placebo. In den Sicherheitsanalysen wurden unerwünschte Ereignisse (AEs) und schwerwiegende unerwünschte Ereignisse (SAEs) ausgewertet, es wurden jedoch keine statistisch relevanten Unterschiede festgestellt.

Schlussfolgerungen

Im Hinblick auf die ACR-Ansprechraten waren Filgotinib 200 mg und Upadacitinib 30 mg am wirksamsten, während Tofacitinib 10 mg in Bezug auf PASI75 die wirksamste Behandlung für PsA war. Hinsichtlich der AEs und SAEs waren die Behandlungsoptionen jedoch ähnlich.

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Correspondence to Young Ho Lee MD, PhD.

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Y. H. Lee and G. G. Song declare that they have no competing interests.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.

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Ulf Müller-Ladner, Bad Nauheim

Uwe Lange, Bad Nauheim

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Lee, Y.H., Song, G.G. Relative efficacy and safety of Janus kinase inhibitors for the treatment of active psoriatic arthritis: a network meta-analysis. Z Rheumatol 82, 408–416 (2023). https://doi.org/10.1007/s00393-021-01119-8

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