Zusammenfassung
Das konventionelle Röntgenbild gilt noch immer als Goldstandard der bildgebenden Verfahren bei der rheumatoiden Arthritis (RA). Es ist unverzichtbar als wichtiges Hilfsmittel bei der Diagnose, Differential-Diagnose, prognostischen Bewertung und Verlaufsbeurteilung der Erkrankung. Besondere Vorteile sind weltweite Verfügbarkeit, Kostengünstigkeit, jahrzehntelange Erfahrung mit der Methode, Archivierbarkeit über lange Zeiträume und damit spätere Kontrollmöglichkeit. Die durch die RA verursachten Destruktionen lassen sich mittels Scoringmethoden quantifizieren. Der so ermittelte Destruktionsgrad korreliert mittelfristig gut mit der funktionellen Beeinträchtigung des Patienten. Die Hemmung der im Röntgenbild erkennbaren Progression ist das wichtigste Merkmal eines Basistherapeutikums. Radiologische Veränderungen gehören auch zu den ACR-Klassifikationskriterien der RA. Mit dem Röntgenbild lässt sich der Knochen mit hoher örtlicher Auflösung besser darstellen als mit allen anderen bildgebenden Verfahren, auf Weichteil- und Knorpelläsionen kann dagegen nur indirekt geschlossen werden. In dieser Übersicht werden Empfehlungen der Kommission bildgebende Verfahren zu den technischen und personellen Voraussetzungen, der Indikationsstellung sowie der praktischen Durchführung gegeben und die bei der RA zu erwartenden Befunde kurz dargestellt.
Summary
Conventional radiography is still regarded the gold standard for imaging techniques in rheumatoid arthritis (RA). It is a very important tool for the diagnosis, the differential diagnosis, and the evaluation of the course and prognosis of the disease. Special advantages of conventional radiography are the worldwide availability and experience with the method over decades and the relatively low costs. Moreover, xrays can be stored and re-evaluated over long periods of time. Joint damage caused by RA can be quantified by means of scoring methods. The amount of destruction correlates well with functional disability over time. The inhibition of damage progression seen on radiographs is the most important characteristic of a DMARD. Typical radiographic changes are part of the ACR classification criteria of RA. Technically, bone structure can be demonstrated with a high local resolution better than with all other imaging techniques, whereas only indirect conclusions can be drawn concerning soft tissue and cartilage lesions. This review includes recommendations given by the “Commission on Imaging Techniques” of the German Society of Rheumatology regarding technical and personal preconditions, costs, indication as well as practical performance of radiography in RA. In addition, radiographic changes that can be expected in RA including destruction and repair are discussed briefly.
References
Brower AC (1990) Use of the radiograph to measure the course of rheumatoid arthritis: the gold standard versus fool’s gold. Arthritis Rheum 33:316–24
Arnett FC, Edworthy SM, Bloch DA, McShane DJ, Fries JF et al (1988) The American Rheumatism Association 1987 revised criteria for the classification of rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 31:315–324
van Leeuwen MA, van Rijswijk MH, van der Heijde DMFM, teMeerman GJ, van Riel PLCM et al (1993) The acute phase response in relation to radiographic progression in early rheumatoid arthritis: a prospective study during the first three years of treatment. Br J Rheumatol 329 (suppl 3):9–13
Listing J, Rau R, Müller B, Alten R, Czerwony G et al (2000) HLA-DRB1 genes, rheumatoid factor and elevated CRP: independent risk factors of radiographic progression in early RA. J Rheumatol 27:2100–2109
Scott DL, Pugner K, Kaarela K et al (2000) The links between joint damage and disability in rheumatoid arthritis. Rheumatology 39:122–132
Nørgaard F (1965) Earliest roentgenological changes in polyarthritis of the rheumatoid type: rheumatoid arthritis. Radiology 85:325–329
Brewerton DA (1967) Instrumental and technical notes. A tangential radiographic projection for demonstrating involvement of the metacarpal heads in RA. Brit J Radiol 40:233–234
Fischer E (1983) Die Leistungsfähigkeit der Drei-Ebenen-Weichstrahlradiographie an den Fingern bei der chronischen Polyarthritis. Akt Rheumatol 8:200–206
Schorn C, Lingg GM (2002) Schräg-Aufnahmen der Hände in der Rheumaradiologie. Akt Rheumatol 27:306–310
van der Heijde DMFM (1996) Plain x-rays in rheumatoid arthritis: overview of scoring methods, their reliability and applicability. In: Bailliere’s Clinical Rheumatology 10(3):435–453
Clemessen S (1966) A critical evaluation of Nørgaard’s technique for early roentgenological diagnosis of rheumatoid arthritis. Acta Rheumatologica Scandinavica 12:241–249
Hartley RM, Liang MH, Weissman BN et al (1984) The value of conventional views and radiographic magnification in evaluation of rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 27:744–751
Edwards JLW, Edwards SE, Huskinson EC (1983) The value of radiography in the management of rheumatoid arthritis. Clinical Radiology 34:413–416
Moreland LW, Daniel WW, Alarcon GS (1990) The value of the Nørgaard view in the evaluation of erosive arthritis. J Rheumatol 17:614–617
Scharla SH, Buttgereit F, Dreher R, Felsenberg D, Franck H, Hein G, Lemmel EM, Rau R, Sieper J, Braun J (2001) Vorläufiges Konsensusstatement zur glukokortikoid-induzierten Osteoporose. Z Rheumatol 60:96–99
Paulus HE, v d Heijde DMFM, Bulpitt KJ, Gold RH (1996) Monitoring radiographic changes in early rheumatoid arthritis. J Rheumatol 26:801–805
Dihlmann W (1987) Gelenke und Wirbelverbindungen. 3 Aufl. Thieme, Stuttgart, pp 1–11
Schmidt WA, Backhaus M, Sattler H, Kellner H (2003) Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Sonographie bei rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 62:23–33
Ostendorf B, Scherer A, Backhaus M, Edelmann E, Kellner H et al (2003) Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Magnetresonanztomographie bei rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 62:274–286
Deodhar AA, Brabyn J, Jones PW et al (1994) Measurement of hand bone mineral content by dual energy x-ray absorptiometry: Development of the method, and it’s application in normal volunteers and in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 53:685–690
Brook A, Corbett M (1977) Radiographic changes in early rheumatoid disease. Ann Rheum Dis 36:71–73
Kellgren HJ (1956) Radiological signs of rheumatoid arthritis. A study of observer differences in the reading of hand films. Ann Rheum Dis 15:55–60
Thould AK, Simon G (1966) Assessment of radiological changes in the hands and feet in rheumatoid arthritis. Their correlation with prognosis. Ann Rheum Dis 25:220–228
Larsen A, Dale K, Eek M (1977) Radiographic evaluation of rheumatoid arthritis and related conditions by standard reference films. Acta Radiol Diagn 18:481–491
Möttönen TT (1988) Prediction of erosiveness and rate of development of new erosions in early rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 47:648–653
Priolo P, Bacarini L, Camissa M, Cerase A, Ferrara R et al (1997) Radiographic changes in the feet of patients with early rheumatoid arthritis. J Rheum 24:2113–2118
Mannerfelt L, von Rawen M (1978) Die Ätiologie und Bedeutung der Radiuskrypte im rheumatischen Handgelenk. Verh Dtsch Ges Rheumatol 5:94–96
van der Heijde D, Boonen A, Boers M, Kostense P, van der Linden S (1999) Reading radiographs in chronological order, in pairs or as single filmshas important implications for the discriminative power of rheumatoid arthritis clinical trials. Rheumatology 38:1213–1220
Dihlmann W (1969) Über die Arthritis reformans (Thoughts about arthritis reformans). Fortschr Röntgenstr 111:245–251
Jalava S, Reunanen K (1982) Healing of erosions in rheumatoid arthritis. Scand J Rheumatol 11:97–100
Rau R, Herborn G, Karger T, Werdier D (1991) Retardation of radiologic progression in rheumatoid arthritis with methotrexate therapy: a controlled study. Arthritis Rheum 34:1236–1244
Rau R, Herborn G, Karger T et al (1991) A double-blind comparison of parenteral methotrexate and parenteral gold in the treatment of early erosive rheumatoid arthritis. An interim report on 102 patients after 12 months. Semin Arthritis Rheum 21:13–20
Rau R, Herborn G (1996) Healing phenomena of erosive changes in rheumatoid arthritis patients undergoing disease-modifying antirheumatic drug therapy. Arthritis Rheum 39:162–168
Cabral AR, Loya BL, Alarcon-Segovia D (1989) Bone remodeling and osteophyte formation after remission of rheumatoid arthritis. J Rheumatol 16:1421–1427
Buckland-Wright JC, Clarke GS, Chikanza IC, Grahame R (1993) Quantitative microfocal radiography detects changes in erosion area in patients with early rheumatoid arthritis treated with myocrisine. J Rheumatol 20:243–247
Menninger H, Meixner C, Söndgen W (1995) Progression and repair in radiographs of hands and forefeet in early rheumatoid arthritis. J Rheumatol 22:1048–1054
Rau R, Wassenberg S, Herborn G, Perschel WT, Freitag G (2001) Identification of radiologic healing phenomena in patients with rheumatoid arthritis. J Rheumatol 28:2608–2615
van der Heijde D, Sharp JT, Rau R, Genant H, Strand V, Omeract Subcommittee of Healing in Erosions (2002) Repair of erosions in rheumatoid arthritis does occur. Arthritis Rheum 46:S524 (abstract)
van der Heijde D, Sharp JT, Rau R, Strand V, Omeract Subcommittee on Healing of Erosions (2003) OMERACT workshop: Repair of structural damage in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 30:1108–1109
Sharp JT, v d Heijde D, Boers M, Boonen A et al (2003) Repair of erosions in rheumatoid arthritis does occur. Results from two studies by the OMERACT subcommittee on healing of erosions. J Rheum 30:1102–1107
Rau R, Wassenberg S (2003) Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Scoringmethoden bei der rheumatoiden Arthritis. Z Rheumatol 62:555–565
Strand V, Sharp JT (2003) Radiographic data from recent randomized controlled trials in rheumatoid arthritis. What have we learned? Arthritis Rheum 48:21–34
Lingg GM, Schorn C (2002) Konventionelle Röntgendiagnostik, digitale Radiographie und Computertomographie bei entzündlich rheumatischen Erkrankungen. Akt Rheumatol 27:296–305
Langenegger TH (2003) Swiss clinical quality management in rheumatoid arthritis (SCQM). 32. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie in Frankfurt, 3.–6. 9. 2003
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Rau, R., Lingg, G., Wassenberg, S. et al. Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Konventionelle Röntgendiagnostik bei der rheumatoiden Arthritis. Z. Rheumatol. 64, 473–487 (2005). https://doi.org/10.1007/s00393-005-0663-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-005-0663-2
Schlüsselwörter
- Rheumatoide Arthritis
- bildgebende Verfahren
- Radiologie
- Röntgenveränderungen bei RA
- Empfehlungen der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie