Summary.
Clinical data in acute STEMI clearly show the superiority of intracoronary intervention vs thrombolysis. Short- and long-term events with the exception of major bleeding are significantly reduced by PTCA. Recent clinical data show that even transfer to interventional centers does not reduce the overall benefits significantly. If transfer is necessary, onset of symptoms within less than 3 hours might indicate equality in mortality outcome for both treatments. To ensure optimal outcome of PTCA, intracoronary interventions have to be performed on a regular basis. A very low frequency of interventions levels the benefit of PTCA vs lysis.
Zusammenfassung.
Bei akutem STEMI ist heute die PTCA Therapie der Wahl, wenn der Patient in ein interventionelles Zentrum eingeliefert wird. Ist ein Transfer des Patienten notwendig, so sind Lyse und PTCA bei einem Symptombeginn < 3 Stunden hinsichtlich der Mortalität möglicherweise gleichwertig, bei länger zurückliegendem Ereignis ist der Transfer zur Intervention indiziert. In Häusern mit sehr geringer Interventionsfrequenz kann keine signifikant reduzierte Mortalität durch PTCA gegenüber der Lyse beobachtet werden.