Summary.
We report a 25-year-old female patient with a long history of symptomatic paroxysmal supraventricular tachycardia. Electroanatomic activation mapping demonstrated a focal tachycardia originating in the right upper pulmonary vein, 3cm distal to the ostium. Due to the recent experiences in the management of focal atrial fibrillation with catheter ablation, direct ablation applied inside the pulmonary vein was avoided. Instead, an electrical disconnection of the pulmonary musculature from the left atrium guided by a circumferential 10-electrode mapping catheter was performed. The patient has since been asymptomatic during follow-up.
Zusammenfassung.
Wir berichten über eine 25-jährige Patientin mit einer langen Anamnese von symptomatischen, paroxysmalen supraventrikulären Tachykardien. Mittels elektroanatomischem Aktivierungsmap konnte eine ektope atriale Tachykardie mit Fokus innerhalb der rechten oberen Pulmonalvene, ca. 3cm distal des Ostiums, identifiziert werden. Aufgrund jüngster Erfahrungen in der ablativen Therapie von fokalem Vorhofflimmern wurde auf eine direkte Ablation des Fokus innerhalb der Pulmonalvene verzichtet und stattdessen unter Anwendung eines 10 polaren Spiralkatheters eine elektrische Pulmonalvenendiskonnektion am atriovenösen Übergang durchgeführt. Die Patientin war während des gesamten Follow-up komplett beschwerdefrei.
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Eingegangen: 2. August 2002 Akzeptiert: 2. Oktober 2002
Correspondence to Marc Horlitz
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Horlitz, M., Schley, P., Shin, DI. et al. Katheterablation einer ektopen atrialen Tachykardie mittels elektrischer Pulmonalvenendiskonnektion. Z Kardiol 92, 193–199 (2003). https://doi.org/10.1007/s00392-003-0886-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-003-0886-7