Zusammenfassung
Zielsetzung
In dieser Studie sollte die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität (MLQ) älterer und sehr alter Menschen untersucht werden.
Material und Methode
Bei 159 älteren Heimbewohnern (19,1% Männer und 80,9% Frauen; mittleres Alter 82,8 Jahre) wurde die MLQ mit dem in sieben Unterkategorien aufgeteilten Oral Health Impact Profile (OHIP) erhoben und ein zahnärztlicher Befund erstellt.
Ergebnisse
15% der Probanden hatten natürliche Zähne oder festsitzenden Zahnersatz, 80% eine herausnehmbare Prothese und 15% keinen Zahnersatz bei bestehender Zahnlosigkeit. Die Unterkategorie „Funktionelle Beeinträchtigung“ wies besonders häufig starke Beeinträchtigungen auf (6,3%). Die Fragen mit besonders hohem Grad an Beeinträchtigung in den verschiedenen Unterkategorien bezogen sich auf: Zahnersatz sitzt schlecht; Zahnersatz drückt unangenehm; Gefühl der Unsicherheit; Verzichten bestimmte Speisen zu essen; bedrückt/depressiv gefühlt; vermieden, außer Haus zu Gehen und Allgemeingesundheit verschlechtert.
Schlussfolgerung
Das OHIP gibt einerseits im Summenwert einen Überblick über die MLQ und beantwortet über die Einzelfragen andererseits Detailaspekte. Die MLQ Älterer ist in vielen Bereichen eingeschränkt, häufig betrifft dies Fragen, die eng mit dem prothetischen Ersatz verbunden sind. Durch zahnärztliche Nachsorge auch außerhalb akuter Schmerzereignisse und durch die Beurteilung des oralen Systems durch nicht zahnärztlich Tätige im geriatrischen Bereich könnten Mängel erkannt werden.
Summary
Purpose
The aim of this study was to describe the oral health related quality of life (OHRQoL) of institutionalized elderly.
Material
159 elderly were randomly selected for this, study ranging in age from 61 to 98 (mean age 82.8; 19.1% male, 80.9% female). For measuring the OHRQoL the Oral Health Impact Profile (OHIP) was used. Additionally, a dental status was evaluated.
Results
15% of the subjects had only natural teeth or fixed dentures, 80% removable dentures and 15% no dentures at all. OHIP-mean reached 33±25 points, between 0 and 112. The subcategory “functional limitation” showed the highest impairment (6.3%). The items with the highest impairment on OHRQoL in the different subcategories were: dentures not fitting properly, uncomfortable dentures, self-conscious due to teeth, avoid eating some foods, felt depressed, avoid going out and general health worsened.
Conclusions
The OHIP summery score represents an overview of OHRQoL and answers detailed questions with the help of the single items. In institutionalized elderly many items showed impairment, especially in items concerning the prosthetic restorations. This demonstrates the need for dental aftercare and not only dental interventions for acute pain. Establishing aftercare and prophylaxis could increase the OHRQoL and subsequently the overall well-being.
References
Atchison KA, Dolan TA (1990) Development of the Geriatric Oral Health Assessment Index. J Dent Educ 54:680–687
John MT, Koepsell TD, Hujoel P, Miglioretti DL, LeResche L, Micheelis W (2004) Demographic factors, denture status and oral health-related quality of life. Community Dent Oral Epidemiol. 32:125–132
John MT, LeResche L, Koepsell TD, Hujoel P, Miglioretti DL, Micheelis W (2003) Oral health-related quality of life in Germany. Eur J Oral Sci 111:483–491
John MT, Micheelis, W (2003) Mundgesundheitsbezogene Lebensqualität in der Bevölkerung: Grundlagen und Ergebnisse des Oral Health Impact Profile (OHIP) aus einer repräsentativen Stichprobe in Deutschland. IDZ-Publikationen Nr. 1
John MT, Patrick DL, Slade GD (2002) The German version of the Oral Health Impact Profile-translation and psychometric properties. Eur J Oral Sci 110:425–433
Locker D (2003) Dental status, xerostomia and the oral health-related quality of life of an elderly institutionalized population. Spec Care Dentist 23:86–93
Menghini G, Steiner M, Marthaler T, Helfenstein U, Brodowski D, Imfeld C, Weber R, Imfeld T (2003) Caries prevalence among students in 16 Zurich districts in the years 1992 to 2000. Schweiz Monatsschr Zahnmed 113:267–277
Nitschke I (2001) Geriatric oral health issues in Germany. Int Dent J 51:235–246
Nitschke I, Müller F, Hopfenmüller W (2001) The uptake of dental services by elderly Germans. Gerodontology 18:114–120
Rohr Inglehart M, Bagramian RA (2002) Oral Health-Related Quality of Life, Quintessence Publishing Co, Inc
Slade GD, Spencer AJ (1994) Development and evaluation of the Oral Health Impact Profile. Community Dent Health 11:3–11
Stark H, Holste T (1990) Survey of the dental prosthodontic care provided for residents of Würzburg old people’s homes. Dtsch Zahnarztl Z 45:604–607
Steele JG, Sanders AE, Slade GD, Allen PF, Lahti S, Nuttall N, Spencer AJ (2004) How do age and tooth loss affect oral health impacts and quality of life? A study comparing two national samples. Community Dent Oral Epidemiol 32:107–114
Strauss RP, Hunt RJ (1993) Understanding the value of teeth to older adults: influences on the quality of life. J Am Dent Assoc 124:105–110
Stuck AE, Chappuis C, Flury H, Lang NP (1989) Dental treatment needs in an elderly population referred to a geriatric hospital in Switzerland. Community Dent Oral Epidemiol 17:267–272
Wefers KP (1995) Dental care in Hessian nursing homes for the aged. III: Dentition and dental prostheses data of inmates. Z Gerontol Geriat 28:200–206
Wefers KP, Heimann M, Klein J, Wetzel WE (1989) Health consciousness and oral hygiene of the aged in homes and hostels. Dtsch Zahnarztl Z 44:628–663
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An erratum to this article is available at http://dx.doi.org/10.1007/s00391-005-0354-2.
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Hassel, A.J., Koke, U., Drechsel, A. et al. Mundgesundheitsbezogene Lebensqualität älterer Menschen. Z Gerontol Geriatr 38, 342–346 (2005). https://doi.org/10.1007/s00391-005-0265-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-005-0265-2