Skip to main content
Log in

Management suizidaler orbitaler Schläfen-Schussverletzungen

Management of suicidal orbital gunshot wounds to the temple

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Nach Suizidversuchen werden in seltenen Fällen orbitale Schussverletzungen vorgefunden. Der aufgesetzte Schuss durch die Schläfe hat dabei je nach Schusskanal und eingesetzter Waffe häufig verheerende Folgen für die intraorbital gelegenen Strukturen.

Kasuistiken

Berichtet wird über 2 Fälle von in suizidaler Absicht durchgeführten Schläfenschüssen mit unterschiedlichen Waffen aus den Jahren 2012 und 2013. Beide Fälle wurden primär durch die Klinik für Augenheilkunde und die Klinik für Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie der Ruhr-Universität Bochum operativ versorgt. Im ersten Fall, bei dem eine Waffe mit dem Kaliber 7,65 mm eingesetzt wurde, kam es zum Durchschuss durch beide Orbitae, eine Bulbusrekonstruktion war nicht möglich. Im zweiten Fall waren multiple Schüsse mit einer kleinkalibrigen Waffe (5,6 mm) auf den Schädel ausgeführt worden. Hier konnte in der Computertomographie ein Geschoss retrobulbär lokalisiert und chirurgisch unter Bulbuserhalt und einer postoperativen Sehschärfe von 0,3 entfernt werden.

Schlussfolgerung

Der Funktionserhalt des Auges nach orbitaler Schussverletzung hängt stark von Schusskanal, Waffe und Geschosscharakteristik (Geschwindigkeit/Kaliber/Aufbau) ab. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit bei der Erstversorgung durch Ophthalmo-, Mund-Kiefer-Gesichts- und Neurochirurgen in Zentren der Maximalversorgung ist erforderlich, da häufig Mehrfachverletzungen vorliegen und eine fachübergreifende Versorgung notwendig ist.

Abstract

Background

Orbital gunshot wounds are rarely found after suicide. A gunshot fired at point blank range into the temple has devastating effects on all intraorbital and neighboring structures.

Case reports

This article reports on two cases of gunshot wounds to the lateral orbit in attempted suicides with different weapons from 2012 and 2013 and treated at the Ruhr University Eye Hospital in Bochum. In both cases treatment was carried out in cooperation with the department of oral and maxillofacial surgery, Ruhr University Hospital, Bochum. In the first case a 7.65 mm gun was used. The patient presented with a double penetration of both orbits with total destruction of both globes and a reconstruction was not possible. The second patient presented with multiple shots to the head from a small caliber gun (5.6 mm) where one bullet entered the right orbit behind the globe. The bullet could be localized using computed tomography (CT) and surgically removed with preservation of the globe and with a postoperative visual acuity of 20/60.

Conclusion

The preservation of visual function after orbital gunshot wounds depends on both the projectile channel and the characteristics of the gun and bullet. Close collaboration in surgical management between ophthalmologists, maxillofacial surgeons and neurosurgeons in specialized centers is necessary because patients often present with multiple trauma and prompt interdisciplinary treatment is needed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Hansen JP (1974) Fatalities from firearms in denmark. Forensic Sci 4:239–245

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Medicke I, Muller-Jensen K (1998) Prognosis in orbital gunshot injuries. Ophthalmologe 95:172–175

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Sherman S, Levine MR (1987) Gunshot wounds of the orbit. Adv Ophthalmic Plast Reconstr Surg 7:181–192

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Ho VH et al (2004) Retained intraorbital metallic foreign bodies. Ophthal Plast Reconstr Surg 20:232–236

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Fulcher TP, McNab AA, Sullivan TJ (2002) Clinical features and management of intraorbital foreign bodies. Ophthalmology 109:494–500

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Jacobs NA, Morgan LH (1988) On the management of retained airgun pellets: a survey of 11 orbital cases. Br J Ophthalmol 72:97–100

    Article  PubMed  CAS  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Gerkowicz K, Prost M, Wawrzyniak M (1985) Experimental ocular siderosis after extrabulbar administration of iron. Br J Ophthalmol 69:149–153

    Article  PubMed  CAS  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Selbst SM et al (1986) Lead poisoning in a child with a gunshot wound. Pediatrics 77:413–416

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Schargus, D. Kawa, M. Elling und M. Kunkel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Schargus.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schargus, M., Kawa, D., Elling, M. et al. Management suizidaler orbitaler Schläfen-Schussverletzungen. Ophthalmologe 111, 965–969 (2014). https://doi.org/10.1007/s00347-014-3044-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-014-3044-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation