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Torische Kunstlinsen zur Korrektur eines persistierenden kornealen Astigmatismus nach perforierender Keratoplastik

Implantation of toric intraocular lenses for correction of high astigmatism after penetrating keratoplasty

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Implantation torischer Intraokularlinsen (tIOL) bei persistierendem Astigmatismus nach perforierender Keratoplastik und gleichzeitiger Katarakt stellt eine neue chirurgische Option mit nur geringer direkter Manipulation am Transplantat dar.

Methode

Es erfolgte bei 11 Augen von 9 Patienten die Implantation einer individuell angefertigten rücktorischen tIOL. Die Kunstlinsenberechnung wurde über eine schrittweise Vergenztransformation mit Beschränkung auf den paraxialen Raum realisiert.

Ergebnisse

Bei allen Patienten gelang die komplikationslose Implantation und intraoperative Ausrichtung der tIOL. Der Visus stieg unkorrigiert von präoperativ 0,1±0,06 auf postoperativ 0,47±0,18 (p=0,006) und bestkorrigiert von 0,23±0,18 präoperativ auf 0,6±0,14 postoperativ (p=0,002). Der subjektiv angenommene refraktive Zylinder verringerte sich von präoperativ 7,0±2,6 D auf postoperativ 1,63±1,5 D (p=0,001). Die Achslage zeigte im Beobachtungsintervall von 3,5 (2–7) Monaten eine geringe Rotation von 4,1±2,9° (0–8°).

Schlussfolgerung

Die Implantation von torischen Kunstlinsen ist eine vielversprechende Methode zur refraktiven Korrektur eines kornealen Astigmatismus nach perforierender Keratoplastik mit nur geringer direkter Manipulation am Transplantat. Eine reguläre und symmetrische Hornhauttopographie ist Voraussetzung für die erfolgreiche Implantation einer tIOL.

Abstract

Purpose

Cataract extraction with implantation of toric intraocular lenses (tIOL) is a new surgical option for correction of residual astigmatism following penetrating keratoplasty and cataract with only minimal direct manipulation of the graft.

Patients and methods

We implanted an individually manufactured backtoric tIOL in 11 eyes of 9 patients. TIOL power calculation was done using vergence transformation in a paraxial space.

Results

Implantation and intraoperative alignment of tIOL were uneventful in all patients. Uncorrected visual acuity increased from 0.1±0.06 preoperatively to 0.47±0.18 (p=0.006) postoperatively. Best-corrected visual acuity changed from 0.23±0.18 preoperatively to 0.6±0.14 postoperatively (p=0.002). The refractive cylinder could be reduced from 7.0±2.6 D to 1.63±1.5 D (p=0.001) after surgery. We observed a small mean deviation from the target axis of 4.1±2.9° (0–8°) after a mean follow-up time of 3.5 (2–7) months.

Conclusion

TIOL implantation is a promising option for correction of high astigmatism following penetrating keratoplasty with only minimal direct surgical manipulation of the graft. Regular and symmetric corneal topography is essential for successful implantation of tIOL.

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Literatur

  1. Amm M, Halberstadt M (2002) Implantation torischer Intraokularlinsen zur Korrektur hoher postkeratoplastischer Astigmatismen. Ophthalmologe 99:464–469

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Arenas E, Maglione A (1997) Laser in situ keratomileusis for astigmatism and myopia after penetrating keratoplasty. J Refract Surg 13:27–32

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Budak K, Friedman NJ, Koch DD (1998) Limbal relaxing incisions with cataract surgery. J Cataract Refract Surg 24:503–508

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Busin M, Zambianchi L, Garzione F, Maucione V, Rossi S (2003) Two-stage laser in situ keratomileusis to correct refractive errors after penetrating keratoplasty. J Refract Surg 19:301–308

    PubMed  Google Scholar 

  5. Chang DF (2003) Early rotational stability of the larger Staar toric intraocular lens: fifty consecutive cases. J Cataract Refract Surg 29:935–940

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Dick HB, Augustin AJ (2001) Lens implant selection with absence of capsular support. Curr Opin Ophthalmol 12:47–57

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Donnenfeld ED, Kornstein HS, Amin A et al. (1999) Laser in situ keratomileusis for correction of myopia and astigmatism after penetrating keratoplasty. Ophthalmology 106:1966–1974

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Dulaney DD, Barnet RW, Perkins SA, Kezirian GM (1998) Laser in situ keratomileusis for myopia and astigmatism: 6 month results. J Cataract Refract Surg 24:758–764

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Frohn A, Dick HB, Thiel HJ (1999) Implantation of a toric polymethyl methacrylate intraocular lens to correct high astigmatism. J Cataract Refract Surg 25:1675–1678

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Gerten G, Michels A, Olmes A (2001) Torische Intraokularlinsen. Klinische Ergebnisse und Rotationsstabilität. Ophthalmologe 98:715–720

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Gills J, Van der Karr M, Cherchio M (2002) Combined toric intraocular lens implantation and relaxing incisions to reduce high pre-existing astigmatism. J Cataract Refract Surg 28:1585–1588

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Langenbucher A, Nguyen NX, Seitz B (2003) Predictive donor factors for chronic endothelial cell loss after nonmechanical penetrating keratoplasty in a regression model. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 241:975–981

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Langenbucher A, Seitz B (2004) Computerized calculation scheme for toric intraocular lenses. Acta Ophthalmol Scand 82:270–276

    PubMed  Google Scholar 

  14. Langenbucher A, Viestenz A, Seitz B (2004) Torische Kunstlinsen zur Korrektur eines kornealen Astigmatismus. Klin Monatsbl Augenheilkd 221:182–190

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Nassaralla BR, Nassaralla JJ (2000) Laser in situ keratomileusis after penetrating keratoplasty. J Refract Surg 16:431–437

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Osher RH (1989) Paired transverse relaxing keratotomy: a combined technique for reducing astigmatism. J Cataract Refract Surg 15:32–37

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Patel CK, Ormonde S, Rosen PH, Bron AJ (1999) Postoperative intraocular lens rotation: a randomized comparison of plate and loop haptic implants. Ophthalmology 106:2190–2195

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Quentin CD, Genée D, Vogel M (2003) Rotationsstabilität der Silikon-HKL mit Z-Haptik versus C-Haptik im Kapselsack und mit C-Haptik im Sulcus ciliaris nach Kataraktoperation. Ophthalmologe 100 (Suppl.1):S107

    Google Scholar 

  19. Rashad KM (2000) Laser in situ keratomileusis for correction of high astigmatism after penetrating keratoplasty. J Refract Surg 16:701–710

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Ruhswurm I, Scholz U, Zehetmayer M, Hanselmayer G, Vass C, Skorpik C (2000) Astigmatism correction with a foldable toric intraocular lens in cataract patients. J Cataract Refract Surg 26:1022–1027

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Seiler T, Wollensak J (1987) Zur Theorie der T-Inzision der Kornea. Klin Monatsbl Augenheilkd 191:120–124

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Shimizu K, Misawa A, Suzuki Y (1994) Toric intraocular lenses: correcting astigmatism while controlling axis shift. J Cataract Refract Surg 20:523–526

    Google Scholar 

  23. Sun XY, Vicary D, Montgomery P, Griffiths M (2000) Toric intraocular lenses for correcting astigmatism in 130 eyes. Ophthalmology 107:1776–1781

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Tehrani M, Schwenn O, Dick B (2001) Torische Intraokularlinse zur Korrektur eines höhergradigen Astigmatismus nach Keratoplastik bei Pseudophakie—eine Kasuistik. Klin Monatsbl Augenheilkd 218:795–799

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Tehrani M, Dick B (2002) Korrektur eines höhergradigen Astigmatismus nach Keratoplastik durch Implantation einer phaken torischen Iris-Klauen-Linse. Klin Monatsbl Augenheilkd 219:159–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Tehrani M, Stoffelns B, Dick B (2003) Implantation of a custom intraocular lens with a 30-diopter torus for the correction of high astigmatism after penetrating keratoplasty. J Cataract Refract Surg 29:2444–2447

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Till JS, Yoder PR, Wilcox TK, Spielman JL (2002) Toric intraocular lens implantation: 100 consecutive cases. J Cataract Refract Surg 28:295–301

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Troutman RC, Swinger C (1980) Relaxing incision for control of postoperative astigmatism following keratoplasty. Ophthalmology 11:117–120

    CAS  Google Scholar 

  29. Viestenz A, Langenbucher A (2004) Rotationsstabilität des Auges in der standardisierten Fotografie. Klin Monatsbl Augenheilkd 221:262–265

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Vilchis E, Seitz B, Langenbucher A, Küchle M, Kus MM, Naumann GOH (1997) Limbusparallele Keratotomien mit Kompressionsnähten zur Behandlung des hohen Astigmatismus nach perforierender Keratoplastik: Eine vektoranalytische und topographische Studie. Klin Monatsbl Augenheilkd 211:151–158

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Webber SK, Lawless MA, Sutton GL, Rogers CM (1999) LASIK for post penetrating keratoplasty astigmatism and myopia. Br J Ophthalmol 83:1013–1018

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Viestenz, A., Küchle, M., Seitz, B. et al. Torische Kunstlinsen zur Korrektur eines persistierenden kornealen Astigmatismus nach perforierender Keratoplastik. Ophthalmologe 102, 148–152 (2005). https://doi.org/10.1007/s00347-004-1090-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-004-1090-5

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