Zusammenfassung
Kniegelenkverletzungen sind nicht nur bei Profisportlern, sondern auch in der Gesamtbevölkerung die häufigsten Gelenkverletzungen. Die Indikation zur arthroskopischen Operation wird gestellt, wenn im Vergleich zur konservativen Therapie ein besseres Ergebnis postarthroskopisch zu erwarten ist und potenzielle Spätkomplikationen verhindert werden könnten. Die selten aber dennoch auftretenden postarthroskopischen Komplikationen werden zumeist mit der Magnetresonanztomographie (MRT) abgeklärt. Zur weiteren Therapieplanung nach Komplikationen, z. B. wenn eine Kreuzbandrevision notwendig ist, sind die digitale Projektionsradiographie und die Computertomographie (CT) hilfreich. Dieser Artikel bietet eine kurze Übersicht über die unterschiedlichen Operationstechniken, die eine Voraussetzung für das Verständnis der bildgebenden postoperativen Veränderungen sind. Weiter wird auf die häufigsten Komplikationen nach Meniskus- und Knorpeloperationen sowie nach vorderer Kreuzbandrekonstruktion und den damit einhergehenden typischen Zeichen in der MRT, Projektionsradiographie und CT näher eingegangen.
Abstract
The most common joint injuries in professional and recreational sports participants and also in the total population are knee injuries. Arthroscopy is indicated if this modality will improve the patient outcome and potential long-term complications can be avoided. Although uncommon, complications following arthroscopy are mostly evaluated by magnetic resonance imaging (MRI). For planning further therapy strategies following postarthroscopic complications, e.g. if anterior cruciate ligament (ACL) reconstruction is required, digital radiographs and computed tomography (CT) are helpful. This article provides an overview of the different procedures for surgical treatment which are a prerequisite for the analysis of postarthroscopic images. In addition typical complications after treatment of meniscal and chondral injuries as well as after ACL reconstruction are described and typical signs in MRI, radiography and CT are explained in detail.
Literatur
Andriacchi TP, Mundermann A, Smith RL et al (2004) A framework for the in vivo pathomechanics of osteoarthritis at the knee. Ann Biomed Eng 32:447–457
Beynnon BD, Johnson RJ, Abate JA et al (2005) Treatment of anterior cruciate ligament injuries, part 2. Am J Sports Med 33:1751–1767
Beynnon BD, Johnson RJ, Abate JA et al (2005) Treatment of anterior cruciate ligament injuries, part I. Am J Sports Med 33:1579–1602
Bostman OM (1991) Osteolytic changes accompanying degradation of absorbable fracture fixation implants. J Bone Joint Surg [Br] 73:679–682
Curl WW, Krome J, Gordon ES et al (1997) Cartilage injuries: a review of 31,516 knee arthroscopies. Arthroscopy 13:456–460
Dunn WR, Lyman S, Lincoln AE et al (2004) The effect of anterior cruciate ligament reconstruction on the risk of knee reinjury. Am J Sports Med 32:1906–1914
Gillquist J, Messner K (1999) Anterior cruciate ligament reconstruction and the long-term incidence of gonarthrosis. Sports Med 27:143–156
Hapa O, Barber FA (2009) ACL fixation devices. Sports Med Arthrosc 17:217–223
Howell SM, Berns GS, Farley TE (1991) Unimpinged and impinged anterior cruciate ligament grafts: MR signal intensity measurements. Radiology 179:639–643
Howell SM, Clark JA, Farley TE (1992) Serial magnetic resonance study assessing the effects of impingement on the MR image of the patellar tendon graft. Arthroscopy 8:350–358
Jansson KA, Linko E, Sandelin J, Harilainen A (2003) A prospective randomized study of patellar versus hamstring tendon autografts for anterior cruciate ligament reconstruction. Am J Sports Med 31:12–18
Lohmander LS, Englund PM, Dahl LL, Roos EM (2007) The long-term consequence of anterior cruciate ligament and meniscus injuries: osteoarthritis. Am J Sports Med 35:1756–1769
Pena E, Calvo B, Martinez MA et al (2006) Influence of the tunnel angle in ACL reconstructions on the biomechanics of the knee joint. Clin Biomech (Bristol, Avon) 21:508–516
Petsche T, Hutchinson M (1999) Loss of extension after ACL reconstruction. J Am Acad Orthop Surg 7:119–127
Recht MP, Kramer J (2002) MR imaging of the postoperative knee: a pictorial essay. Radiographics 22:765–774
Recht MP, Piraino DW, Cohen MA et al (1995) Localized anterior arthrofibrosis (cyclops lesion) after reconstruction of the anterior cruciate ligament: MR imaging findings. AJR Am J Roentgenol 165:383–385
Salmon L, Russell V, Musgrove T et al (2005) Incidence and risk factors for graft rupture and contralateral rupture after anterior cruciate ligament reconstruction. Arthroscopy 21:948–957
Samuelsson K, Andersson D, Karlsson J (2009) Treatment of anterior cruciate ligament injuries with special reference to graft type and surgical technique: an assessment of randomized controlled trials. Arthroscopy 25:1139–1174
Saupe N, White LM, Chiavaras MM et al (2008) Anterior cruciate ligament reconstruction grafts: MR imaging features at long-term follow-up-correlation with functional and clinical evaluation. Radiology 249:581–590
Welsch GH, Trattnig S, Scheffler K et al (2008) Magnetization transfer contrast and T2 mapping in the evaluation of cartilage repair tissue with 3T MRI. J Magn Reson Imaging 28:979–986
Wetzler M, Getelman M, Zimmer M (1998) Revision anterior cruciate ligament surgery: etiology of failures. Oper Tech Sports Med 6:64–70
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schueller-Weidekamm, C., von Skrbensky, G. Bildgebung postarthroskopischer Komplikationen nach Knieverletzungen. Arthroskopie 24, 130–140 (2011). https://doi.org/10.1007/s00142-011-0642-3
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00142-011-0642-3