Skip to main content
Log in

Behandlung der chronischen Epiphyseolysis capitis femoris

Einsatz der dynamischen epiphysären Teleskopschraube

Treatment of chronic slipped capital femoral epiphysis

Use of dynamic epiphyseal telescopic screws

  • Originalien
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Epiphysenlösung des Hüftgelenkes (ECF) ist eine multifaktoriell bedingte Gefügelockerung im Bereich der Wachstumsfuge zwischen Epiphyse und Metaphyse mit Abrutsch des Hüftkopfes nach dorso-medio-caudal ohne zusätzliches, adäquates Trauma. Die operative Behandlung erfolgt zumeist mittels Kurzgewindeschrauben mit nachfolgendem Wachstumsstop des Schenkelhalses oder mit Kirschner-Drähten mit der Gefahr des Herauswachsens der Drähte. Im Rahmen dieser retrospektiven Erhebung wurden Patienten mit chronischer ECF ausgewertet, die mittels Implantation einer dynamischen epiphysären Teleskopschraube (DET-Schraube) behandelt wurden, welche ein Weiterwachsen des Schenkelhalses ohne Herauswandern des Implantates erlauben soll.

Methodik

Es wurden alle Patienten untersucht, die zwischen Dezember 2006 und November 2014 in unserer Klinik bei nachgewiesener chronischer ECF mit Implantation einer DET-Schraube behandelt wurden. Es erfolgten klinische und radiologische Nachuntersuchungen nach 6 und 12 Wochen sowie anschließend halbjährlich.

Ergebnisse

Bei allen Patienten zeigte sich eine stabile Fixierung der ECF. In keinem Fall zeigte sich ein Progress der betroffenen Seite. Keine der prophylaktisch versorgten Hüften zeigte eine sekundäre ECF.

Bei allen Patienten zeigte sich nach Implantation der DET-Schraube ein partielles Remodeling des Abrutsches. Der Abrutschwinkel nach Southwick (Epsilonwinkel) lag präoperativ bei durchschnittlich 30°, zur jeweils letzten radiologischen Kontrolle bei 19°. Der Alpha-Winkel nach Nötzli lag präoperativ bei durchschnittlich 91°, zur jeweils letzten radiologischen Kontrolle bei 62°. Fast alle Patienten zeigten keine therapierelevanten Funktionsstörung.

Schlussfolgerung

Die operative Versorgung mit der DET-Schraube scheint ein sicheres Verfahren sowohl für die betroffene, als auch für die prophylaktisch zu versorgende Hüfte bei chronischer ECF zu sein. Das Verfahren stellt eine adäquate Alternative zur bisher häufig angewandten Spickung mit Kirschner-Drähten dar.

Abstract

Background

Slipped capital femoral epiphysis (SCFE) is a multifactorial structural loosening in the area through the epiphyseal plate between the epiphysis and metaphysis accompanied by slippage of the femoral head in the mid-dorsal-caudal direction without additional adequate trauma. In this retrospective study, all patients with chronic SCFE were assessed who had been treated by implanting a dynamic epiphyseal telescopic (DET) screw.

Methodology

All patients who had been treated at our hospital with a DET screw implant between December 2006 and November 2014 following diagnosis of chronic SCFE were included in the study. Clinical and radiological follow-up was carried out after 6 weeks, 12 weeks, and then every 6 months.

Results

In all patients, the SCFE proved to have been firmly fixed and no further slippage was observed in any patient on the side affected. None of the prophylactically treated hips showed secondary SCFE either. In all patients, the DET screw led to partial remodeling of the slippage. The average slippage angle according to Southwick (epsilon angle) was about 30° preoperatively and about 19° in the most recent radiological follow-up. The alpha angle according to Nötzli was about 91° preoperatively and about 62° in the most recent radiological follow-up. Most of the patients showed none treatment-related dysfunction.

Conclusion

Surgical treatment with a DET screw seems to be a safe procedure for both the affected hip and the hip to be treated prophylactically. This method is an adequate alternative to the widespread technique of pinning with K‑wires.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Akiyama M, Nakashima Y, Kitano T, Nakamura T, Takamura K, Kohno Y, Yamamoto T, Motomura G, Ohishi M, Hamai S, Iwamoto Y (2013) Remodeling of femoral head-neck junction in slipped capital femoral epiphysis: A multicentre study. Int Orthop 37:2331–2336

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Bhatia NN, Pirpiris M, Otsuka NY (2006) Body mass index in patients with slipped capital femoral epiphysis. J Pediatr Orthop 26:197–199

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bertram C, Kumm DA, Michael JW, Rütt J, Hackenbroch MH, Eysel P (2007) Stabilization of the femoral head with a gliding screw in slipped capital femoral epiphysis. Oper Orthop Traumatol 19:358–367

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Crawford AH (1988) Current concepts review: Slipped capital femoral epiphysis. J Bone Joint Surg Am 70:1422–1427

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Druschel C, Sawicki O, Cip J, Schmölz W, Funk JF, Placzek R (2012) Biomechanical analysis of screw fixation vs. K‑wire fixation of a slipped capital femoral epiphysis model. Biomed Tech 57:157–162

    Article  Google Scholar 

  6. Druschel C, Placzek R, Funk JF (2013) Growth and deformity after in situ fixation of slipped capital femoral epiphysis. Z Orthop Unfallchir 151:371–379

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Ezoe M, Naito M, Inoue T (2006) The prevalence of acetabular retroversion among various disorders of the hip. J Bone Joint Surg Am 88:372–379

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Gourineni P (2013) Oblique in situ screw fixation of stable slipped capital femoral epiphysis. J Pediatr Orthop 33:135–138

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Guzzanti V, Falciglia F, Stanitski CL (2004) Slipped capital femoral epiphysis in skeletally immature patients. J Bone Joint Surg Br 86:731–736

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Hackenbroch MH, Kumm DA, Rütt J (2002) Dyamic screw fixation for slipped capital femoral epiphysis. Treatment results. Orthopade 31:871–879

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kohno Y, Nakashima Y, Kitano T, Nakamura T, Takamura K, Akiyama M, Hara D, Yamamoto T, Motomura G, Ohishi M, Hamai S, Yukihide I (2014) Subclinical bilateral involvement of the hip in patients with slipped capital femoral epiphysis: A multicentre study. Int Orthop 38:477–482

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. König A, Krauspe R, Fella E, Eulert J (1996) Development of the proximal femur after operative treatment of slipped capital femoral epiphysis. Orthop Prax 32:515–520

    Google Scholar 

  13. Kroin E, Frank JM, Haughom B, Kogan M (2015) Two cases of avascular necrosis after prophylactic pinning of the asymptomatic, contralateral femoral head for slipped capital femoral epiphysis: Case report and review of the literature. J Pediatr Orthop 35(4):363–366. doi:10.1097/bpo.0000000000000307

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Lehmann TG, Engesæter I, Laborie LB, Lie SA, Rosendahl K, Engesæter LB (2013) Radiological findings that may indicate a prior silent slipped capital femoral epiphysis in a cohort of 2072 young adults. Bone Joint J 95:452–458

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Lim YJ, Lam KS, Lee EH (2008) Review of the management outcome of slipped capital femoral epiphysis and the role of prophylactic contra-lateral pinning re-examined. Ann Acad Med Singap 37(3):184–187

    PubMed  Google Scholar 

  16. Loder R, Richards BS, Shapiro PS et al (1993) Acute slipped capital femoral epiphysis: The importance of physeal stability. J Bone Joint Surg Am 75:1133–1140

    Google Scholar 

  17. Loder RT, Wittenberg B, DeSilva G (1995) Slipped capital femoral epiphysis associated with endocrine disorders. J Pediatr Orthop 15:349–356

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Loder RT (1996) The demographics of slipped capital femoral epiphysis. An International multicenter study. Clin Orthop Relat Res 322:8–27

    PubMed  Google Scholar 

  19. Loder RT (1996) A worldwide study on the seasonal variation of slipped capital femoral epiphysis. Clin Orthop Relat Res 322:28–36

    PubMed  Google Scholar 

  20. Loder RT, Dietz FR (2012) What is the best evidence for the treatment of slipped capital femoral epiphysis? J Pediatr Orthop 32:158–165

    Article  Google Scholar 

  21. Lykissas MG, McCarthy JJ (2013) Should all unstable slipped capital femoral epiphysis be treated open? J Pediatr Orthop 33:92–98

    Article  Google Scholar 

  22. Novais EN, Millis MB (2012) Slipped capital femoral epiphysis: Prevalence, pathogenesis, and natural history. Clin Orthop Relat Res 470:3432–3438

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  23. Peck D (2010) Slipped capital femoral epiphysis: Diagnosis and management. Am Fam Physician 82:258–262

    PubMed  Google Scholar 

  24. Riad J, Bajelidze G, Gabos PG (2007) Bilateral slipped capital femoral epiphysis: Predictive factors for contralateral slip. J Pediatr Orthop 27(4):411–414

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Sailhan F, Courvoisier A, Brunet O, Chotel F, Berard J (2011) Continued growth of the hip after fixation of slipped capital femoral epiphysis using a single cannulated screw with a proximal threading. J Child Orthop 5(2):83–88

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  26. Sangeux M, Passmore E, Gomez G, Balakumar J, Graham HK (2014) Slipped capital femoral epiphysis, fixation by single screw in situ: A kinematic and radiographic study. Clin Biomech 29:523–530

    Article  Google Scholar 

  27. Sankar WN, Brighton BK, Kim YJ, Millis MB (2011) Acetabular morphology in slipped capital femoral epiphysis. J Pediatr Orthop 31:254–258

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Sankar WN, Novais EN, Lee C, Al-Omari AA, Choi PD, Shore BJ (2013) What are the risks of prophylactic pinning to prevent contralateral slipped capital femoral epiphysis? Clin Orthop Relat Res 471:2118–2123

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Schoenecker PL, Gordon JE, Luhmann SJ, Dobbs MB, Keeler KA, Clohisy JC (2013) A treatment algorithm for stable slipped capital femoral epiphysis deformity. J Pediatr Orthop 33:103–111

    Article  Google Scholar 

  30. Segal LS, Davidson RS, Robertson WW Jr, Drummond DS (1991) Growth disturbances of the proximal femur after pinning of juvenile slipped capital femoral epiphysis. J Pediatr Orthop 11:631–637

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Seller K, Raab P, Wild A, Krauspe R (2001) Risk-benefit analysis of prophylactic pinning in slipped capital femoral epiphysis. J Pediatr Orthop B 10:192–196

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Seller K, Wild A, Westhoff B, Raab P, Krauspe R (2006) Radiological evaluation of unstable (acute) slipped capital femoral epiphysis treated by pinning with Kirschner wires. J Pediatr Orthop B 15:328–334

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Zilkens C, Jäger M, Bittersohl B, Kim YJ, Millis MB, Krauspe R (2010) Slipped capital femoral epiphysis. Orthopade 39:1009–1021

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to E. Schumann.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

E. Schumann, D. Zajonz, M. Wojan, F. B. Kübler, P. Brandmaier, C. Josten, C.-.E. Heyde und U. Bühligen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Aufgrund des retrospektiven Studiendesigns ohne erneute Einbestellung oder Untersuchung der Patienten und da alle Patienten in die Therapie und allgemeine Nutzung der anonymisierten Daten eingewilligt haben, wurde unsererseits kein Ethik-Votum eingeholt. Es wurden ausschließlich Daten ausgewertet, die im Rahmen der medizinisch notwendigen diagnostischen Maßnahmen erhoben wurden.

Additional information

Die Autoren E. Schumann und D. Zajonz haben zu gleichen Teilen zu der Arbeit beigetragen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schumann, E., Zajonz, D., Wojan, M. et al. Behandlung der chronischen Epiphyseolysis capitis femoris . Orthopäde 45, 597–606 (2016). https://doi.org/10.1007/s00132-016-3266-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-016-3266-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation