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Die Arthroskopie vor kniegelenknahen Korrekturosteotomien bei unikompartimenteller Gonarthrose

Arthroscopy prior to osteotomy in cases of unicondylar osteoarthritis

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Durchführung einer Arthroskopie im Rahmen einer kniegelenknahen Korrekturosteotomie wird in Fachkreisen kontrovers bewertet.

Patienten und Methoden

In einer prospektiven Studie wurden 300 nicht selektionierte Fälle mit geplanten kniegelenknahen Osteotomien eingeschlossen. Mittels vorgeschalteter Arthroskopie wurde die Indikation zur Korrekturosteotomie überprüft. Weiterhin wurde der Knorpelstatus evaluiert, um Art und Ausmaß der Korrektur dem Befund anzupassen. Intraartikuläre Pathologien wurden arthroskopisch behandelt.

Ergebnisse

Die Osteotomieindikation wurde in 51 Fällen wegen unerwartet ungünstigem Knorpelbefund verworfen. 12 Patienten wurden umgehend bzw. frühsekundär endoprothetisch versorgt. In 208 Fällen wurde das geplante Korrekturausmaß modifiziert, in 5 Fällen die Osteotomiehöhe. Im Rahmen der 288 Eingriffe ohne endoprothetische Versorgung wurden bei 268 Arthroskopien auch intraartikuläre Pathologien behandelt.

Schlussfolgerung

Vor kniegelenknahen Korrekturosteotomien ist die Arthroskopie unerlässlich zur Überprüfung der Indikation und befundadaptierten Modifikation der Planung sowie zur Therapie von Kniebinnenläsionen.

Abstract

Background

Osteotomy around the knee is an established procedure in orthopaedic surgery. However, there is no consensus regarding whether the patient should have arthroscopy prior to osteotomy in the same operative session.

Patients and methods

This prospective study included 300 cases of osteotomy around the knee with routine arthroscopy. During arthroscopy, the indication for osteotomy was checked first. Then the cartilage status was determined to modify the type and degree of osteotomy correction accordingly. Finally, therapeutic procedures were performed in cases of intraarticular pathology.

Results

The indication for osteotomy was rejected in 51 cases because of worse cartilage status than expected. Twelve patients received immediate or early endoprosthetic treatment. In 208 cases, the degree of correction was modified, in five cases at the level of the osteotomy. For the 288 nonendoprosthetic sessions, there were 268 arthroscopies with therapeutic treatments.

Conclusion

This study demonstrated that arthroscopy is indispensable for checking the indications for osteotomy, modifying the type and degree of correction, and performing therapeutic procedures.

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Strecker, W., Dickschas, J., Harrer, J. et al. Die Arthroskopie vor kniegelenknahen Korrekturosteotomien bei unikompartimenteller Gonarthrose. Orthopäde 38, 263–268 (2009). https://doi.org/10.1007/s00132-008-1390-6

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