Skip to main content
Log in

Arthrodese des Talonavikulargelenks

Arthrodesis of the talonavicular joint

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Talonavikulargelenk nimmt als Bestandteil der „Coxa pedis“ eine Schlüsselstellung für die Gesamtbeweglichkeit des Fußes ein. Die Notwendigkeit zur Arthrodese ergibt sich bei isolierten Arthrosen posttraumatischer, rheumatischer, degenerativer und idiopathischer Genese. Posttraumatische Arthrosen entstehen infolge fehlverheilter Chopart-Luxationsfrakturen häufig mit begleitenden Fehlstellungen durch ein Missverhältnis zwischen medialer und lateraler Fußsäule. In diesen Fällen macht sich eine reorientierende Arthrodese erforderlich. Bei schlechter Knochenqualität oder erkennbarer Arthrose im Kalkaneokuboidgelenk ist die Indikation zur kompletten Chopart-Arthrodese großzügig zu stellen.

Biomechanisch ist die Arthrodese mit Miniplatten derjenigen mit Schrauben und v. a. der Fixation mit Staples mit Pseudarthrosen in bis zu 37% überlegen. Die talonavikulare Arthrodese erlaubt bei isolierter Arthrose eine zuverlässige Schmerzreduktion mit subjektiver Patientenzufriedenheit zwischen 86 und 100%. Die eingeschränkte Beweglichkeit im Tripelgelenkkomplex und führt zu einer Mehrbelastung benachbarter Gelenke mit der mittelfristigen Entwicklung von Anschlussarthrosen in etwa 30%.

Abstract

The talonavicular joint as part of the coxa pedis plays a pivotal role in the overall motion of the foot. The necessity for talonavicular fusion arises from isolated arthritis of posttraumatic, rheumatoid, degenerative, or idiopathic etiology. Posttraumatic arthritis is seen after malunited mid-tarsal (Chopart) fracture-dislocations and is frequently accompanied by malalignment due to an imbalance between the medial and lateral columns of the foot. In these cases a corrective arthrodesis becomes necessary. In cases of poor bone stock or arthritis of the calcaneocuboid joint, a double arthrodesis is preferred over isolated talonavicular fusion.

Fusion with mini-plates is biomechanically superior to fusion with screws and especially staples, the latter being associated with non-union rates of up to 37%. Talonavicular fusion allows reproducible pain reduction in isolated arthritis with subjective patient satisfaction of between 86% and 100% in a literature review. The substantial reduction of movement in the triple joint complex leads to overload of the adjacent joints with development of arthritis in about 30% in the medium term.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Asencio G, Roeland A, Megy B, Bertin R, Fouque E, Leclerc V (1995) Stabilisation de l’arriere-pied par arthrodese astragalo-scaphoidienne. Resultats a propos de 50 cas. Rev Chir Orthop Reparat Appar Mot 81: 691–701

    Google Scholar 

  2. Astion DJ, Deland JT, Otis JC, Kenneally S (1997) Motion of the hindfoot after simulated arthrodesis. J Bone Joint Surg Am 79: 241–246

    PubMed  Google Scholar 

  3. Chen CH, Huang PJ, Chen TB et al. (2001) Isolated talonavicular arthrodesis for talonavicular arthritis. Foot Ankle Int 22: 633–636

    PubMed  Google Scholar 

  4. Chiodo CP, Martin T, Wilson MG (2000) A technique for isolated arthrodesis for inflammatory arthritis of the talonavicular joint. Foot Ankle Int 21: 307–310

    PubMed  Google Scholar 

  5. Clain MR, Baxter DE (1994) Simultaneous calcaneocuboid and talonavicular fusion. Long-term follow-up study. J Bone Joint Surg Br 76: 133–136

    PubMed  Google Scholar 

  6. Cobey JC (1976) Posterior roentgenogram of the foot. Clin Orthop Relat Res 118: 202–207

    PubMed  Google Scholar 

  7. Elbar JE, Thomas WH, Weinfeld MS, Potter TA (1976) Talonavicular arthrodesis for rheumatoid arthritis of the hindfoot. Orthop Clin North Am 7: 821–826

    PubMed  Google Scholar 

  8. Evans D (1975) Calcaneo-valgus deformity. J Bone Joint Surg Br 57: 270–278

    PubMed  Google Scholar 

  9. Faraj AA (1996) Talonavicular joint arthrodesis for paralytic post poliomyelitis forefoot instability. J Foot Ankle Surg 35: 166–168

    PubMed  Google Scholar 

  10. Fogel GR, Katoh Y, Rand JA, Chao EY (1982) Talonavicular arthrodesis for isolated arthrosis: 9.5-year results and gait analysis. Foot Ankle 3: 105–113

    PubMed  Google Scholar 

  11. Fortin PT (2001) Posterior tibial tendon insufficiency. Isolated fusion of the talonavicular joint. Foot Ankle Clin 6: 137–151

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hansen ST (2000) Functional reconstruction of the foot and ankle. Lippincott, Williams & Wilkins, Philadelphia

  13. Harper MC (1999) Talonavicular arthrodesis for the acquired flatfoot in the adult. Clin Orthop Relat Res 365: 65–68

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Johnstone AJ, Maffulli N (1998) Primary fusion of the talonavicular joint after fracture dislocation of the navicular bone. J Trauma 45: 1100–1102

    PubMed  Google Scholar 

  15. Kindsfater K, Wilson MG, Thomas WH (1997) Management of the rheumatoid hindfoot with special reference to talonavicular arthrodesis. Clin Orthop Relat Res 340: 69–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kotter A, Wieberneit J, Braun W, Rüter A (1997) Die Chopart-Luxation. Eine häufig unterschätzte Verletzung und ihre Folgen. Eine klinische Studie. Unfallchirurg 100: 737–741

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Ljung P, Kaij J, Knutson K, Pettersson H, Rydholm U (1992) Talonavicular arthrodesis in the rheumatoid foot. Foot Ankle 13: 313–316

    PubMed  Google Scholar 

  18. Lombardi CM, Dennis LN, Connolly FG, Silhanek AD (1999) Talonavicular joint arthrodesis and Evans calcaneal osteotomy for treatment of posterior tibial tendon dysfunction. J Foot Ankle Surg 38: 116–122

    PubMed  Google Scholar 

  19. MacConaill MA (1960) The postural mechanism of the human foot. Proc Royal Irish Acad B 50: 265

    Google Scholar 

  20. Main BJ, Jowett RL (1975) Injuries of the midtarsal joint. J Bone Joint Surg Br 57: 89–97

    PubMed  Google Scholar 

  21. Mann RA, Beaman DN (1999) Double arthrodesis in the adult. Clin Orthop Relat Res 365: 74–80

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Marti RK (1999) The plate washer technique for carpometacarpal arthrodesis of an old unreduced Bennett’s fracture. In: Ten Duis HJ, Marti RK, Van der Werken C (eds) Problem solving in traumatology. Van der Wees, Utrecht, pp 104–105

  23. Pisani G (1998) Fußchirurgie. Thieme, Stuttgart New York

  24. Rammelt S, Grass R, Schikore H, Zwipp H (2002) Verletzungen des Chopart-Gelenks. Unfallchirurg 105: 371–385

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Rammelt S, Grass R, Zwipp H (2004) Nussknackerbrüche des Kahn- und Würfelbeines. Ther Umsch 61: 451–457

    PubMed  Google Scholar 

  26. Thomas JL, Moeini R, Soileau R (2000) The effects on subtalar contact and pressure following talonavicular and midtarsal joint arthrodesis. J Foot Ankle Surg 39: 78–88

    PubMed  Google Scholar 

  27. Thomas RH, Daniels TR (2003) Primary fusion as salvage following talar neck fracture: a case report. Foot Ankle Int 24: 368–371

    PubMed  Google Scholar 

  28. Thould AK, Simon G (1966) Assessment of radiological changes in the hands and feet in rheumatoid arthritis. Their correlation with prognosis. Ann Rheum Dis 25: 220–228

    PubMed  Google Scholar 

  29. Wülker N, Stukenborg C, Savory KM, Alfke D (2000) Hindfoot motion after isolated and combined arthrodeses: measurements in anatomic specimens. Foot Ankle Int 21: 921–927

    PubMed  Google Scholar 

  30. Zwipp H (1994) Chirurgie des Fußes. Springer, Wien New York

  31. Zwipp H, Rammelt S (2003) Posttraumatische Korrekturoperationen am Fuß. Zentralbl Chir 128: 218–226

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Rammelt.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rammelt, S., Marti, R.K. & Zwipp, H. Arthrodese des Talonavikulargelenks. Orthopäde 35, 428–434 (2006). https://doi.org/10.1007/s00132-005-0868-8

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-005-0868-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation