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Versorgungsabbild zum Prostatakarzinom in DVPZ-Prostatazentren in Deutschland

Treatment mapping of prostate cancer in DVPZ prostate centers in Germany

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Zusammenfassung

Hintergrund

Im Dachverband der Prostatazentren Deutschlands e.V. (DVPZ) werden Versorgungsdaten von 3 Universitäts-, 21 Versorgungs-, 3 Belegkliniken und 330 Niedergelassenen in 22 Zertifikaten erfasst, um Qualität und Art der sektorübergreifenden und interdisziplinären Versorgung u. a. von Prostatakarzinom- (PCA-)Patienten abzubilden.

Methoden

Diese Analyse basiert auf DVPZ-UroCloud-Datensätzen am 20.07.2015. Die UroCloud bildet Web-basiert chronologische Krankheitsverläufe und Qualitätsparameter ab. Für die deskriptive Analyse der jeweiligen Kennzahlen wurden vorhandene vollständige Datensätze ausgewählt.

Ergebnisse

Ein gültiges Zertifikat halten 22 Zentren und erfüllten bei Erst- bzw. Rezertifizierung alle Fallzahl- und Strukturvorgaben. 3 Reaudits führten zu Auflagen vor Zertifizierung. Seit 2005 wurden 9650 PCA-Patienten pseudonymisiert und nachverfolgt (41.247 Follow-up-Bögen, 4,3 Bögen/Patient). 2014 betrug der Median neu dokumentierter PCA-Patienten 61 (7–295)/Zentrum. Die radikale Prostatektomie (RP) dominierte mit 4491 (56 %) Behandlungen, gefolgt von primärer Hormontherapie (1210 Behandlungen, 15 %), Radiatio (809, 10 %) und nicht-interventioneller Therapie (Active Surveillance oder Watchful Waiting), 760, 10 %). Bei 50 % der Patienten mit einem präoperativen PSA-Wert > 20, bei 60 % der pT4-Tumoren und bei 50 % der Patienten mit einem Gleason-9- bis -10-Tumor wurde ein PSA-Rezidiv dokumentiert. 15 % der pT2-Stadien, 41 % der pT3- und 85 % der pT4-Stadien wiesen einen positiven Schnittrand auf (R+). Bei 6,5 % der RP wurde ein Zweiteingriff dokumentiert.

Schlussfolgerung

Das DVPZ-Zertifikat bildet die gesamte Bandbreite der Versorgung von PCA-Patienten ab. Die Stärke des Zertifikats liegt in der Dokumentation von Patientenverläufen unter simultaner Erfassung von Qualitätsparametern.

Abstract

Background

In prostate centers of the Governing Body of German Prostate Centers (DVPZ, Dachverband der Prostatazentren Deutschlands e.V.) treatment data from 3 university clinics, 21 treatment clinics, 3 private clinics and 330 general practitioners incorporated under 22 certificates are collated, in order to document the quality and type of cross-sectoral and interdisciplinary treatment, in particular of prostate cancer (PCA) patients.

Methods

This analysis is based on the DVPZ UroCloud data sets from 20 July 2015. The UroCloud reflects the web-based chronological disease development and quality parameters. For the descriptive analysis of particular key figures, available complete data sets were selected.

Results

Of the centers 22 held a valid certificate and fulfilled all required case numbers and structural prerequisites at the primary certification or recertification. In three cases a reauditing led to requirements before certification. Since 2005 a total of 9650 PCA patients have been pseudonymized and followed up (41,247 follow-up forms, 4.3 forms per patient). In 2014 the median number of newly documented PCA patients was 61 per center (minimum 7 and maximum 295). Radical prostatectomy (RP) dominated with 4491 (56 %) cases followed by primary hormonal therapy (1210 cases, 15 %), irradiation (809, 10 %) and non-interventional therapy, such as active surveillance (AS) or watchful waiting (WW) in 760 cases (10 %). A prostate-specific antigen (PSA) reduction was documented in 50 % of the patients with a preoperative PSA value > 20, in 60 % of pT4 tumors and in 50 % of patients with a tumor Gleason score of 9-10. A positive incision margin (R+) was found in in 15 % of pT2 stages, 41 % of pT3 stages and 85 % of pT4 stages. A secondary intervention was documented in 6.5 % of RP.

Conclusion

The DVPZ certificate reflects the complete spectrum of treatment of PCA patients. The strength of the certificate lies in the documentation of patient development and a simultaneous collation of quality parameters.

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. R. Berges, T. Ebert, W. Schafhauser, W. Schultze-Seemann, M. Braun, J. Herden, P. Weib, M.J. Garcia, M. Reimann, C. Bornhof, F. Oberpenning, P. Baur, J. Zumbé, E. Gronau, W. Diederichs, O.A. Brinkman, M. Goepel, M. Göll, Höfner, M. Kriegmeier, S. Laabs, M. Planz, G. Platz und A. Heidenreich geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Berges, R., Ebert, T., Schafhauser, W. et al. Versorgungsabbild zum Prostatakarzinom in DVPZ-Prostatazentren in Deutschland. Urologe 54, 1546–1554 (2015). https://doi.org/10.1007/s00120-015-3843-y

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