Summary
Fractures of the temporal bone result from direct trauma to the temporal bone or occur as one component of a severe craniocerebral injury. Complications of temporal trauma are hemotympanon, facial nerve paralysis, conductive or sensorineur hearing loss, and leakage of cerebrospinal fluid. Early recognition and an appropiate therapy may improve or prevent permanent deficits related to such complications. Only 20–30 % of temporal bone fractures can be visualized by plain films (7). CT has displaced plain radiography in the investigation of the otological trauma because subtle bony details are best evaluated by CT which even can be reformatted in multiple projections, regardless of the original plane of scanning. Associated epidural, subdural, and intracerebral hemorrhagic lesions are better defined by MRI.
Zusammenfassung
Frakturen des Schläfenbeins können entweder isoliert oder im Rahmen eines schweren Schädel-/Hirntraumas auftreten. Die häufigsten Komplikationen dieser Traumen sind Hämatotympanon, Fazialisparese, Hörverlust und eine Liquorfistel. Die prompte und rasche Diagnose dieser Komplikationen sowie eine gezielte Therapie können Spätfolgen (v. a. Hör- und/oder Gleichgewichtsverlust) verhindern. Auf konventionellen Röntgenaufnahmen können nur 20–30 % aller Schläfenbeinfrakturen nachgewiesen werden [7]. Somit ist die Computertomographie bei diesen Patienten heute die Methode der Wahl, da selbst subtile knöcherne Details noch in hervorragender Auflösung dargestellt werden. Begleitende intrakranielle Komplikationen (epi-/subdurale oder auch intrazerebrale Läsionen) sind mittels Magnetresonanztomographie besser nachweisbar.
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Turetschek, K., Czerny, C., Wunderbaldinger, P. et al. Temporal bone trauma and imaging. Radiologe 37, 977–982 (1997). https://doi.org/10.1007/s001170050310
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050310