Summary
Magnetic resonance imaging detects the flow of contrast – enhanced blood and even allows the quantitative assessment of myocardial perfusion. The clinical application of this method is being held back by the difficulties in image evaluation and the limitation of standard techniques to the acquisition of a single slice per heart beat cycle. Recent developments in scanner hardware as well as in image acquisition techniques open up the possibility of assessing myocardial perfusion over the entire heart with a spatial resolution in the range of 2 mm. As an example of such a new scanning strategy, a segmented gradient-echo recalled echo planar imaging sequence with preceding saturation is discussed and results in a patient with an infarction are presented. The clinical use of perfusion assessment covering the entire heart for the diagnosis of coronary artery disease is enhanced by the flexibility of magnetic resonance imaging for the assessment of functional cardiac parameters.
Zusammenfassung
Die bildgebende Magnetresonanztomographie (MRT) kann die Passage des mit Kontrastmittel angereicherten Blutes durch den Herzmuskel nachweisen und erlaubt sogar eine quantitative Beurteilung der Myokardperfusion. Der klinische Einsatz dieser Methode ist verzögert einerseits durch die Schwierigkeit der Bildauswertung, andererseits dadurch, daß mit herkömmlichen Techniken nur eine Schicht pro Herzschlag abgebildet werden kann. Neue Entwicklungen sowohl der Kernzspintomographen wie auch der Strategien zur beschleunigten Bildaufnahme ermöglichen die Beurteilung der Perfusion über den gesamten Herzmuskel mit einer Auflösung im Bereich von 2 mm. Als Beispiel einer solchen Abbildungstechnik wird eine schnelle (130 ms pro Bild) segmentierte Gradientenechoplanarsequenz mit vorangehendem Sättigungspuls diskutiert und Resultate in einem Infarktpatienten vorgestellt. Der klinische Nutzen der MRT-gestützten Bestimmung der Perfusion zur Diagnose von Koronarerkrankungen wird durch die Vielfältigkeit der MRT-Methoden zur Bestimmung von Herzfunktionsparametern verstärkt.
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Eingegangen am 19. Dezember 1996 Angenommen am 19. Dezember 1996
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Fischer, S., Lorenz, C. Assessment of myocardial perfusion by magnetic resonance imaging: on the way to clinical application. Radiologe 37, 366–371 (1997). https://doi.org/10.1007/s001170050225
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050225