Zusammenfassung
Hintergrund
Trotz guter Evidenzlage zu Psychotherapie (PT) bei Älteren existieren in der Regelversorgung kaum psychotherapeutische Angebote für ältere Patienten mit leichter kognitiver Beeinträchtigung und Demenz. Obwohl bei diesen Patienten affektive und Verhaltenssymptome häufig sind, ist die Effektivität von PT bisher unzureichend untersucht.
Fragestellung
Können ältere Patienten mit leichter kognitiver Beeinträchtigung und Demenz von PT profitieren? Welche Modifikationen von PT sind ratsam, um die Durchführbarkeit bei Älteren mit kognitiven Störungen zu verbessern?
Material und Methode
Auswertung der empirischen Evidenz zur Wirksamkeit von PT bei Patienten mit leichter kognitiver Beeinträchtigung und Demenz. Vorstellung wesentlicher Interventionen und notwendiger Modifikationen der therapeutischen Strategien.
Ergebnisse
Positive Effekte von PT zeigen sich auf Depression und Lebensqualität, während es zur Angstbehandlung bislang kaum Untersuchungen gibt. Modifikationen der therapeutischen Techniken beinhalten vor allem die Vereinfachung der Inhalte, Wiederholungen, Etablierung externaler Gedächtnishilfen sowie den Einbezug von Angehörigen in die Behandlung.
Schlussfolgerung
Bei Anpassung der therapeutischen Techniken gibt es gute Hinweise auf die Wirksamkeit von PT trotz krankheitsbedingter kognitiver Einschränkungen. Nutzen und Implementierung von PT in die Regelversorgung müssen weiter untersucht werden, auch weil alternative psychopharmakologische Behandlungen bei diesen Patienten nur sehr eingeschränkt wirksam und verträglich sind.
Abstract
Background
Despite evidence for psychotherapy (PT) in elderly patients, it is not standard care in patients with mild cognitive impairment and dementia. Although neuropsychiatric symptoms are frequent in these patients, there is a lack of studies investigating the importance and efficiency of PT.
Objective
Can patients with mild cognitive impairment and dementia benefit from PT? If so, which modifications of therapeutic strategies are necessary for treating elderly patients with mild cognitive impairments?
Material and methods
Evaluation of empirical evidence on the efficiency of PT for patients with mild cognitive impairment and dementia. Presentation of interventions and modifications of therapeutic strategies.
Results
Empirical evidence points towards beneficial effects of PT on depressive symptoms and quality of life. The treatment of anxiety disorders has so far been broadly neglected. Modifications of therapeutic strategies include simplification of content, repetitions, implementation of external memory aids and inclusion of caregivers into therapeutic process.
Conclusion
Psychotherapy can be effective in patients with mild cognitive impairment and early stages of dementia. When practicing PT, an adaptation of therapeutic strategies is necessary. Nevertheless, there is a need for further studies investigating the benefits and implementation of PT into standard care, especially as pharmacological interventions are very limited in their efficiency and tolerability in this patient population.
Literatur
Bains J, Birks J, Dening T (2002) Antidepressants for treating depression in dementia. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.cd003944
Cheston R (1998) Psychotherapeutic work with people with dementia: a review of the literature. Br J Med Psychol 71:211–231
Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (DGPPN) (2010) Diagnose- und Behandlungsleitlinie Demenz. Springer, Berlin
Duffy M (1999) Reaching the person behind the dementia: Treating comorbid affective disorders through subvocal and nonverbal strategies. In: Handbook of counseling and psychotherapy with older adults. John Wiley & Sons, Hoboken NJ, S 577–589
Fellgiebel A (2017) Pseudodemenz: Abgrenzung Altersdepression – Demenz. In: Fellgiebel A, Hautzinger M (Hrsg) Altersdepression. Ein interdisziplinäres Handbuch. Springer, Berlin, S 51–56
Forstmeier S (2005) Beginnende Alzheimer-Demenz. In: Maercker A (Hrsg) Alterspsychotherapie und klinische Gerontopsychologie. Springer, Heidelberg, S 231–256
Forstmeier S, Maercker A (2012) Altersprobleme. In: Meinlschmidt G, Schneider S, Margraf J (Hrsg) Lehrbuch der Verhaltenstherapie. Materialien für die Psychotherapie. Springer, Heidelberg, S 495–507
Hautzinger M (2017) Psychotherapie. In: Fellgiebel A, Hautzinger M (Hrsg) Altersdepression. Ein interdisziplinäres Handbuch. Springer, Berlin, S 81–96
Hautzinger M (2016) Depression im Alter. Beltz, Weinheim
Ismail Z, Elbayoumi H, Fischer CE et al (2017) Prevalence of depression in patients with mild cognitive impairment: A systematic review and meta-analysis. JAMA Psychiatry 74:58–67
Junaid O, Hegde S (2007) Supportive psychotherapy in dementia. Adv Psychiatr Treat 13:17–23
Kiosses DN, Alexopoulos GS (2014) Problem-solving therapy in the elderly. Curr Treat Options Psychiatry 1:15–26
Kiosses DN, Arean PA, Teri L et al (2010) Home-delivered problem adaptation therapy (PATH) for depressed, cognitively impaired, disabled elders: A preliminary study. Am J Geriatr Psychiatry 18:988–998
Kiosses DN, Ravdin LD, Gross JJ et al (2015) Problem adaptation therapy for older adults with major depression and cognitive impairment: a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 72:22–30
Kraus CA, Seignourel P, Balasubramanyam V et al (2008) Cognitive-behavioral treatment for anxiety in patients with dementia: two case studies. J Psychiatr Pract 14:186–192
Kurz A, Cramer B, Egert S et al (2008) Neuropsychologisch fundierte kognitive Verhaltenstherapie für Patienten mit Alzheimer-Krankheit im Frühstadium. Z Gerontopsychol Psychiatr 21:157–161
Kurz A, Thone-Otto A, Cramer B et al (2012) CORDIAL: cognitive rehabilitation and cognitive-behavioral treatment for early dementia in Alzheimer disease: a multicenter, randomized, controlled trial. Alzheimer Dis Assoc Disord 26:246–253
Nezu AM, Nezu CM, D’zurilla TJ (2013) Problem-solving therapy. Springer, New York
Orgeta V, Qazi A, Spector AE et al (2014) Psychological treatments for depression and anxiety in dementia and mild cognitive impairment. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.cd009125
Paukert AL, Calleo J, Kraus-Schuman C et al (2010) Peaceful Mind: an open trial of cognitive-behavioral therapy for anxiety in persons with dementia. Int Psychogeriatr 22:1012–1021
Regan B, Varanelli L (2013) Adjustment, depression, and anxiety in mild cognitive impairment and early dementia: a systematic review of psychological intervention studies. Int Psychogeriatr 25:1963–1984
Risch AK, Wilz G (2015) Angststörungen. In: Maercker A (Hrsg) Alterspsychotherapie und klinische Gerontopsychologie. Springer, Heidelberg, S 139–158
Scheurich A, Fellgiebel A (2009) Gruppentherapeutische Behandlung bei beginnender dementieller Erkrankung. Z Neuropsychol 20:21–29
Scheurich A, Schanz B, Müller MJ et al (2008) Gruppentherapeutische Frühintervention für Patienten im Frühstadium der Alzheimererkrankung und deren Angehörige – Eine Pilotstudie. Psychother Psychosom Med Psychol 58:246–252
Scholey KA, Woods BT (2003) A series of brief cognitive therapy interventions with people experiencing both dementia and depression: a description of techniques and common themes. Clin Psychol Psychother 10:175–185
Seignourel PJ, Kunik ME, Snow L et al (2008) Anxiety in dementia: a critical review. Clin Psychol Rev 28:1071–1082
Teri L, Gallagher-Thompson D (1991) Cognitive-behavioral interventions for treatment of depression in Alzheimer’s patients. Gerontologist 31:413–416
Teri L, Logsdon RG (1991) Identifying pleasant activities for Alzheimer’s disease patients: the pleasant events schedule-AD1. Gerontologist 31:124–127
Teri L, Logsdon RG, Uomoto J et al (1997) Behavioral treatment of depression in dementia patients: a controlled clinical trial. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci 52:P159–166
Werheid K, Thöne-Otto A (2010) Alzheimer-Krankheit. Ein neuropsychologisch-verhaltenstherapeutisches Manual. Beltz, Weinheim
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
A. Linnemann und A. Fellgiebel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Linnemann, A., Fellgiebel, A. Psychotherapie bei leichter kognitiver Beeinträchtigung und Demenz. Nervenarzt 88, 1240–1245 (2017). https://doi.org/10.1007/s00115-017-0408-x
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-017-0408-x