Skip to main content
Log in

Die Technik der Mikrofrakturierung zur Behandlung von osteochondralen und degenerativen chondralen Läsionen am Talus

2-Jahres-Ergebnisse einer prospektiven Studie

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Technik der Mikrofrakturierung ist eine etablierte Methode bei der Behandlung von Knorpelschäden des Kniegelenks. Ziel dieser Studie ist ihren Einsatz bei der Behandlung von osteochondralen (OCL) und degenerativen chondralen Läsionen (DCL) am Talus zu untersuchen.

In einer prospektiven Studie wurden 32 Patienten mit einer OCL (22 Patienten) oder DCL (10 Patienten) am Talus arthroskopiert und mit der Technik der Mikrofrakturierung behandelt. Alle Patienten wurden präoperativ bzw. nach 3, 6, 12 und 24 Monaten mit dem Hannover Nachuntersuchungsscore OSG und einem visuellen Analogscore (VAS) evaluiert. Zu allen Nachuntersuchungszeitpunkten wurden MRT-Aufnahmen angefertigt. Zur statistischen Dokumentation diente der Wilcoxon-Rangsummentest mit einem Signifikanzniveau p≤0,05. 23 Patienten (14-mal OCL, 9-mal DCL) wurden bisher nach 2 Jahren (22–27 Monaten) nachuntersucht. Das Durchschnittsalter der Patienten (17 männlich, 15 weiblich) betrug präoperativ 39 (16–74) Jahre; 22 der Läsionen waren medial und 7 lateral; 3 Patienten hatten eine von medial nach lateral reichende Läsion. Nach dem Hannover Nachuntersuchungsscore OSG wurden 43% als sehr gut, 35% als gut und 22% als zufriedenstellend eingestuft mit 93% sehr guten oder guten Ergebnissen bei OCL. Ältere Patienten (>50 Jahre, n=8) zeigten ein leicht besseres Ergebnis als jüngere. Im VAS ergab sich ein Durchschnittswert von 7,84 im Bezug auf „Schmerz“ (präoperativ 3,53), 7,85 für „Funktion“ (präop. 3,38) und 7,78 für „Zufriedenheit“ (präoperativ 2,41). Magnetresonanztomographisch und arthroskopisch zeigte sich ein Knorpelregenerat im mikrofrakturierten Bereich. In einem kurzen Nachuntersuchungszeitraum hat die Behandlung von OCL und DCL am Talus mit der Technik der Mikrofrakturierung gute klinische Ergebnisse erbracht. Das Alter stellt keinen limitierenden Faktor dar. Langzeitergebnisse müssen aber noch abgewartet werden.

Abstract

The microfracture technique has become an established method for the treatment of chondral lesions in the knee. The aim of this study was to determine its usefulness in the treatment of osteochondral (OCL) and degenerative chondral lesions (DCL) of the talus. In a prospective study, 32 patients with an osteochondral lesion (22 patients) or degenerative chondral lesion (10 patients) were operated arthroscopically and treated with the microfracture technique. All patients were evaluated preoperatively as well as 3, 6, 12, and 24 months postoperatively with the Hannover scoring system and a visual analog score (VAS). MRI scans were performed at all points. Statistical analyses were performed using the Wilcoxon sign rank-sum test with a level of significance of p<=0.05. At a mean follow-up of 2 years (range: 22–27 months), 23 patients (14 OCL, 9 DCL) were available for follow-up. The average age of the 17 male and 15 female patients at the time of operation was 39 years (range: 16–74 years). The results according to the Hannover scoring system were 43% excellent, 35% good, and 22% satisfactory with 93% excellent or good results for OCL. Older patients (>50 years, n=8) had slightly better results than younger patients. VAS revealed an average of 7.84 (preoperative: 3.53) for pain, 7.85 for function (preoperative; 3.38), and 7.78 for satisfaction (preoperative: 2.41). MRI and arthroscopic assessment showed a visible regeneration of the cartilage in the microfractured area. In a short-term follow-up, the microfracture technique has proven to restore severe cartilage damage with a good functional outcome. Age is not a limiting factor. However, longer-term results remain to be evaluated.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8a, b

Literatur

  1. Alexander AH, Lichtman DM (1980) Surgical treatment of transchondral talar-dome fractures (osteochondritis dissecans). Long-term follow-up. J Bone Joint Surg Am 62: 646–652

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Assenmacher JA, Kelikian AS, Gottlob C, Kodros S (2001) Arthroscopically assisted autologous osteochondral transplantation for osteochondral lesions of the talar dome: an MRI and clinical follow-up study. Foot Ankle Int 22: 544–551

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Berndt AL, Harty M (1959) Transchondral fractures (osteochondritis dissecans) of the talus. J Bone Joint Surg Am 41: 97–102

    Google Scholar 

  4. Bobic V (1996) Arthroscopic osteochondral autograft transplantation in anterior cruciate ligament reconstruction: a preliminary clinical study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 3: 262–264

    Google Scholar 

  5. Breinan HA, Martin SD, Hsu HP, Spector M (2000) Healing of canine articular cartilage defects treated with microfracture, a type-II collagen matrix, or cultured autologous chondrocytes. J Orthop Res 18: 781–789

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Bruns J, Behrens P (1998) Osteochondrosis dissecans. Ätiologische und pathophysiologoische Aspekte. Arthroskopie 11: 166–176

    Article  Google Scholar 

  7. Buckwalter JA, Mankin HJ (1998) Articular cartilage: Degeneration and osteoarthritis, repair, regeneration, and transplantation. Instr Course Lect 47: 487–504

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Buckwalter JA, Rosenberg LC, Hunziker EB (1990) Articular cartilage: Composition, structure, response to injury, and methods of faciliating repair. In: Ewing JW (ed) Articular cartilage and knee joint function: Basic science and arthroscopy. Raven Press, New York, pp 19–56

  9. Convery FR, Akeson WH, Keown GH (1972) The repair of large osteochondral defects. An experimental study in horses. Clin Orthop 82: 253–262

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Ettl V, Kenn W, Radke S, Kirschner S, Goerttler-Krauspe I, Vispo-Seara JL (2001) Die Rolle der MRT in der Therapie- und Verlaufskontrolle nach operativ therapierter Osteochondrosis dissecans des Talus. Z Orthop Ihre Grenzgeb 139: 157–162

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Flick AB, Gould N (1985) Osteochondritis dissecans of the talus (transchondral fractures of the talus): review of the literature and new surgical approach for medial dome lesions. Foot Ankle 5: 165–185

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Frisbie DD, Trotter GW, Powers BE et al. (1999) Arthroscopic subchondral bone plate microfracture technique augments healing of large chondral defects in the radial carpal bone and medial femoral condyle of horses. Vet Surg 28: 242–255

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Furukawa T, Eyre DR, Koide S (1980) Biomechanical studies on repair cartilage resurfacing experimental defects in the rabbit knee. J Bone Joint Surg Am 62: 79–89

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Gautier E, Kolker D, Jakob RP (2002) Treatment of cartilage defects of the talus by autologous osteochondral grafts. J Bone Joint Surg Br 84: 237–244

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Hangody L, Kish G, Modis L, Szerb I, Gaspar L, Dioszegi Z (2001) Mosaicplasty for the treatment of osteochondritis dissecans of the talus: two to seven year results in 36 patients. Foot Ankle Int 22: 552–558

    CAS  Google Scholar 

  16. Higashiyama I, Kumai T, Takakura Y, Tamail S (2000) Follow-up study of MRI for osteochondral lesion of the talus. Foot Ankle Int 21: 127–133

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Josten C, Muhr G, Lies A (1990) Die arthroskopische Abrasionsarthroplastik am oberen Sprunggelenk: Langzeitergebnisse bei der Osteochondrosis dissecans. Unfallchirurg 93: 110–114

    PubMed  Google Scholar 

  18. Jürgensen I, Bachmann G, Haas H, Schleicher I (1998) Einfluß der arthroskopischen Therapie auf den Verlauf der Osteochondrosis dissecans des Knie- und Sprunggelenks. Arthroskopie 11: 193–199

    Article  Google Scholar 

  19. Koulalis D, Schultz W, Heyden M (2002) Autologous chondrocyte transplantation for osteochondritis dissecans of the talus. Clin Orthop 395: 186–192

    PubMed  Google Scholar 

  20. Lahm A, Erggelet C, Steinwachs M, Reichelt A (2000) Arthroscopic management of osteochondral lesions of the talus: results of drilling and usefulness of magnetic resonance imaging before and after treatment. Arthroscopy 16: 299–304

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Matthews LS, Hirsch C (1972) Temperatures measured in human cortical bone when drilling. J Bone Joint Surg Am 54: 297–308

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Pässler HH (2000) Die Technik der Mikrofrakturierung für die Behandlung von Knorpelschäden. Zentralbl Chir 125: 500–504

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Pritsch M, Horoshovski H, Farine I (1986) Arthroscopic treatment of osteochondral lesions of the talus. J Bone Joint Surg Am 68: 862–865

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Rodrigo JJ, Steadman JR, Silliman JF, Fulstone HA (1994) Improvement in full-thickness chondral defect healing in the human knee after debridement and microfracture using continous passive motion. Am J Knee Surg 7: 109–116

    Google Scholar 

  25. Salter RB, Simmons DF, Malcom BW, Rumble EJ, McMichael D, Clements ND (1980) The biological effects of continuous passive motion on healing of full-thickness defects in articular cartilage: an experimental investigation in the rabbit. J Bone Joint Surg Am 62: 1232–1235

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Schöttle PB, Öttl GM, Agneskirchner JD, Imhoff AB (2001) Operative Therapie von osteochondralen Läsionen am Talus mit autologer Knorpel-Knochen-Transplantation. Orthopade 30: 53–58

    PubMed  Google Scholar 

  27. Steadman JR (1997) Microfracture technique for full-thickness chondral defects: technique and clinical results. Operat Techn Orthop 7: 300–344

    Google Scholar 

  28. Struijs PAA, Tol JL, Bossuyt PMM, Schuman L, van Dijk CN (2001) Behandlungsstrategien bei osteochondralen Läsionen am Talus—Literaturübersicht. Orthopade 30: 28–36

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Taranow WS, Bisignani GA, Towers JD, Conti SF (1999)Retrograde drilling of osteochondral lesions of the medial talar dome. Foot Ankle Int 20: 474–480

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Thermann H (1994) Treatment of osteochondritis dissecans of the talus: a long-term follow-up. Sports Med Arthrosc Rev 2: 284–288

    Google Scholar 

  31. Thermann H (2003) Arthroskopie Oberes Sprunggelenk. Neue Techniken Fußchirurgie. Steinkopff, Darmstadt

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Thermann.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Thermann, H., Becher, C. Die Technik der Mikrofrakturierung zur Behandlung von osteochondralen und degenerativen chondralen Läsionen am Talus. Unfallchirurg 107, 27–33 (2004). https://doi.org/10.1007/s00113-003-0713-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-003-0713-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation