Skip to main content
Log in

Diagnose und Therapie der Muskeldystrophie Duchenne

Diagnosis and therapy of Duchenne muscular dystrophy

  • CME Weiterbildung · Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Muskeldystrophie Duchenne (DMD) ist nicht nur die häufigste, sondern auch eine der schwerwiegendsten neuromuskulären Erkrankungen im Kindesalter. Der natürliche Verlauf ist durch zunehmende Muskelschwäche mit Rollstuhlpflichtigkeit um das 10. Lebensjahr sowie im 2. Lebensjahrzehnt auftretende, lebensverkürzende Lungenfunktionsstörungen und Kardiomyopathie gekennzeichnet. Auch wenn die DMD derzeit nicht heilbar ist, können durch eine vorausschauende symptomatische Versorgung eine verbesserte Lebensqualität und eine Lebenserwartung bis in das 4. Lebensjahrzehnt erreicht werden. Hauptelemente der multidisziplinären Behandlung sind neben Physiotherapie, orthopädisch-chirurgischen Maßnahmen und einer adäquaten Hilfsmittelversorgung insbesondere eine Dauertherapie mit Steroiden, die nichtinvasive Heimbeatmung bei respiratorischer Insuffizienz und die frühzeitige medikamentöse Therapie der Herzinsuffizienz.

Abstract

Duchenne muscular dystrophy (DMD) is not only the most frequent but also one of the most severe neuromuscular disorders in childhood. The natural course of the disease is characterized by progressive muscle weakness with loss of ambulation around the age of 10 years. In the second decade life-shortening respiratory insufficiency and cardiomyopathy emerge, leading to an early death in the second decade if untreated. Even if DMD can still not be cured, with a proactive, multidisciplinary, symptomatic treatment, the quality of life can be improved and life expectancy into the fourth decade is possible. The main therapeutic elements comprise physiotherapy, orthopedic and rehabilitative interventions as well as a long-term treatment with corticosteroids, non-invasive ventilation in cases of respiratory insufficiency and an early medicinal treatment of heart failure.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Biggar WD, Harris VA, Eliasoph L, Alman B (2006) Long-term benefits of deflazacort treatment for boys with Duchenne muscular dystrophy in their second decade. Neuromuscul Disord 16:249–55

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bushby K, Finkel R, Birnkrant DJ et al (2010) Diagnosis and management of Duchenne muscular dystrophy. Part 1: Diagnosis, and pharmacological and psychosocial management. Lancet Neurol 9:77–93

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bushby K, Finkel R, Birnkrant DJ et al (2010) Diagnosis and management of Duchenne muscular dystrophy. Part 2: Implementation of multidisciplinary care. Lancet Neurol 9:177–189

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Grimm T, Kress W, Meng G, Müller-Reible CR (2009) Muskeldystrophien Duchenne und Becker. Molekulargenetische Diagnostik und genetisches Modell. Med Genet 21:327–331

    CAS  Google Scholar 

  5. Manzur AY, Kuntzer T, Pike M, Swan A (2008) Glucocorticoid corticosteroids for Duchenne muscular dystrophy. Cochrane Database Syst Rev 23:CD003725

    Google Scholar 

  6. Moxley RT, Pandya S, Ciafaloni E, Fox DJ, Campbell K (2010) Change in natural history of Duchenne muscular dystrophy with long-term corticosteroid treatment: implications for management. J Child Neurol 25:1116–1129

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Pichavant C, Aartsma-Rus A, Clemens PR et al (2011) Current status of pharmaceutical and genetic therapeutic approaches to treat DMD. Mol Ther 5:830–840

    Article  Google Scholar 

  8. Windisch W, Brambring J, Budweiser S et al (2010) Nicht invasive und invasive Beatmung als Therapie der chronischen respiratorischen Insuffizienz. S2-Leitlinie herausgegeben von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V. Pneumologie 64:207–240

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehungen hin:

J. Kirschner und U. Schara sind Hauptprüfer bei klinischen Studien zur Behandlung der Muskeldystrophie Duchenne der Firmen Prosensa Therapeutics, GlaxoSmithKline, PTC Therapeutics und Santhera Pharmaceuticals sowie Mitglieder des Muskeldystrophienetzwerks MD-NET (BMBF 01GM0887).

J. Kirschner ist Leiter des EU-Projekts CARE-NMD (DG SANCO 20091205) und assoziierter Partner bei dem EU-Exzellenznetzwerk TREAT-NMD (FP6 LSHM-CT-2006-036825).

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Kirschner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Vry, J., Schara, U., Lutz, S. et al. Diagnose und Therapie der Muskeldystrophie Duchenne. Monatsschr Kinderheilkd 160, 177–186 (2012). https://doi.org/10.1007/s00112-011-2603-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-011-2603-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation