Skip to main content
Log in

Bildgebende Darstellung peripherer Venen

Imaging representation of peripheral veins

  • Schwerpunkt: Gefäßdiagnostik
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Für die bildgebende Darstellung der Bein- und Beckenvenen gibt es mehrere Verfahren. Bei Verdacht auf Beinvenenthrombose wird eine reine B‑Bild-Kompressionssonographie durchgeführt, deren Genauigkeit heute ausreicht, um den Verdacht ohne zusätzliche Bildgebung zu bestätigen bzw. auszuräumen. Die Untersuchung der Beckenstrombahn erfordert allerdings die Hinzunahme der Flussinformation aus dem Pulsed-wave-Doppler bzw. Farbdoppler. Bei Verdacht auf eine Armvenenthrombose genügt in den meisten Fällen ebenfalls die Sonographie. Für die Darstellung der zentralen Abschnitte des Venensystems, das heißt der V. brachiocephalica beidseits sowie der V. cava superior und inferior, stehen Schnittbildverfahren zur Verfügung. Die genauere Ortsauflösung der Gefäßdurchgängigkeit besitzt die computertomographische Angiographie, in Bezug auf das umgebende Gewebe ist dagegen die Magnetresonanztomographie überlegen. Die klassische Kontrastmittelphlebographie kommt heute nur noch im Zusammenhang mit Interventionen bei proximalen oder zentralen Venenverschlüssen zur Anwendung. Eine weitere Indikation für die Bildgebung ist die chronische venöse Insuffizienz. Sowohl die differenzialdiagnostische Abklärung als auch die Behandlungsplanung bei Varikose kann sich vollständig auf die Sonographie stützen.

Abstract

Several techniques are available for imaging of the venous system of the legs and pelvic region. In cases of suspected deep leg vein thrombosis B‑mode compression ultrasound is applied. Its accuracy is sufficient to either confirm or exclude the diagnosis with certainty. For examination of the iliac veins, however, flow information has to be added by pulsed wave (PW) Doppler or color Doppler sonography. In cases of suspected arm vein thrombosis, ultrasound is also the method of choice. The more proximal or the central parts of the venous system, i. e. brachiocephalic veins or the superior and inferior vena cava can be visualized by cross-sectional imaging procedures. Computed tomography (CT) angiography accurately shows the vessel lumen and magnetic resonance imaging (MRI) provides more details of the surrounding soft tissue. The use of classical contrast medium phlebography is nowadays restricted to interventions on proximal or central parts of the venous system. In addition, venous imaging is required in the field of chronic venous insufficiency. For both differential diagnostics and choice of treatment options, e. g. for varicose veins, the mainstay is venous ultrasound.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Heit JA, Spencer FA, White RH (2016) The epidemiology of venous thromboembolism. J Thromb Thrombolysis 41:3–14

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Wiener RS, Schwartz LM, Woloshin S (2013) When a test is too good: how CT pulmonary angiograms find pulmonary emboli that do not need to be found. BMJ 347:f3368

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. AWMF Leitlinien-Register Nr. 065/002. Diagnostik und Therapie der Venenthrombose und der Lungenembolie. 2015. Klasse S2k

  4. Cosmi B (2015) Management of superficial vein thrombosis. J Thromb Haemost 13:1175–1183

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Goodacre S, Sampson F, Thomas S, van Beek E, Sutton A (2005) Systematic review and meta-analysis of the diagnostic accuracy of ultrasonography for deep vein thrombosis. BMC Med Imaging 5:6

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Johnson SA, Stevens SM, Woller SC, Lake E, Donadini M, Cheng J, Labarere J, Douketis JD (2010) Risk of deep vein thrombosis following a single negative whole-leg compression ultrasound: a systematic review and meta-analysis. JAMA 303:438–445

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Baliyan V, Tajmir S, Hedgire SS, Ganguli S, Prabhakar AM (2016) Lower extremity venous reflux. Cardiovasc Diagn Ther 6:533–543

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Hach W, Hach-Wunderle V (1997) Phlebography and sonography of the veins. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Book  Google Scholar 

  9. Liew A, Douketis J (2016) Catheter-directed thrombolysis for extensive iliofemoral deep vein thrombosis: review of literature and ongoing trials. Expert Rev Cardiovasc Ther 14:189–200

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Goodman LR, Sostman HD, Stein PD, Woodard PK (2009) CT venography: a necessary adjunct to CT pulmonary angiography or a waste of time, money, and radiation? Radiology 250:327–330

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Schellong SM et al (2017) Bildgebende Darstellung hirnversorgender Gefäße. Internist. doi:10.1007/s00108-017-0280-6

  12. Schellong SM, Gerlach H, Hach-Wunderle V, Rabe E, Riess H, Carnarius H, Eberle S, Bauersachs R (2009) Diagnosis of deep-vein thrombosis: Adherence to guidelines and outcomes in real-world health care. Thromb Haemost 102:1234–1240

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Palareti G, Schellong S (2012) Isolated distal deep vein thrombosis: what we know and what we are doing. J Thromb Haemost 10:11–19

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Le Roux PY, Robin P, Delluc A, Abgral R, Le Duc-Pennec A, Nowak E, Couturaud F, Le GG, Salaun PY (2013) V/Q SPECT interpretation for pulmonary embolism diagnosis: which criteria to use? J Nucl Med 54:1077–1081

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. da Costa Rodrigues J, Alzuphar S, Combescure C, le Gal G, Perrier A (2016) Diagnostic characteristics of lower limb venous compression ultrasonography in suspected pulmonary embolism: a meta-analysis. J Thromb Haemost 14:1765–1772

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Voigts.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

B. Voigts, N. Abolmaali, C. Stelzner und S.M. Schellong geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

S.M. Schellong, Dresden

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Voigts, B., Abolmaali, N., Stelzner, C. et al. Bildgebende Darstellung peripherer Venen. Internist 58, 796–804 (2017). https://doi.org/10.1007/s00108-017-0281-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-017-0281-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation