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Rationelle symptomatische Therapie bei chronischem Pruritus

Rational symptomatic therapy for chronic pruritus

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Zusammenfassung

Chronischer Pruritus ist eine schwer therapierbare Begleiterscheinung zahlreicher Dermatosen und innerer Erkrankungen. Häufig sind ursächliche und konventionelle Therapien unwirksam und prolongieren den Pruritus. Dadurch entstehen dem Gesundheitssystem nicht unerhebliche Kosten, die durch ein rationelles Therapiekonzept deutlich gesenkt werden können. Zu der topischen und systemischen, symptomatisch wirksamen Therapie wurden in den letzten Jahren umfangreiche neue Erkenntnisse gewonnen. Aktuell stehen neue Therapien zur Verfügung, die in unterschiedliche, pruritogene Mechanismen eingreifen. Eingesetzt werden Substanzen, die die kutane Pruritusentstehung blockieren (z. B. Antihistaminika, Leukotrienrezeptorantagonisten, Cannabinoidagonisten) bzw. die zentrale Effekte mediieren wie die Hemmung der Weiterleitung von Pruritus auf Rückenmarksebene (z. B. Naltrexon, Gabapentin) oder Unterdrückung der zerebralen Juckempfindung (z. B. Antidepressiva, Neuroleptika). Zumeist ist eine Kombination verschiedener Therapieprinzipien notwendig, um chronischen Pruritus nachhaltig zu unterdrücken. Um hier ökonomisch vorzugehen, empfiehlt es sich, schrittweise unter Einhaltung der Möglichkeit der kassenärztlichen Rezeptierbarkeit aufzudosieren.

Abstract

Chronic pruritus is a difficult-to-treat problem which accompanies many dermatologic and systemic diseases. Frequently, therapy is ineffective and prolongs the pruritus. Thus significant costs arise for the health system, which are clearly lowered by a rational therapy concept. Extensive knowledge about both topical and systemic therapy of pruritus has been acquired in recent years. Currently, new therapeutic approaches are available, which intervene in different pruritogenic mechanisms. Substances can block the cutaneous pruritus induction (e.g. antihistamines, leukotriene antagonists, cannabinoid agonists) or mediate central effects such as the inhibition of pruritus transmission via the spinal cord (e.g. naltrexone, gabapentin) or the suppression of the cerebral itch perception (e.g. antidepressants, neuroleptics). Usually combining several therapeutic principles is necessary in order to suppress chronic pruritus with lasting effect. The most effective approach is to gradually combine therapies, always considering both the medical and financial impacts.

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Literatur

  1. Amsellem C, Czarlewski W, Lagarde M, Pacheco Y (1998) Inhibitory effect of loratadine on leukotriene B4 production by neutrophils either alone or during interaction with human airway epithelial cells. Pulm Pharmacol Ther 11: 245–252

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Andoh T, Kuraishi Y (2002) Inhibitory effects of azelastine on substance P-induced itch-associated response in mice. Eur J Pharmacol 436: 235–239

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Biondi M, Arcangeli T, Petrucci RM (2000) Paroxetine in a case of psychogenic pruritus and neurotic excoriations. Psychother Psychosom 69: 165–166

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Brune A, Metze D, Luger TA, Ständer S (2004) Antipruritische Therapie mit dem oralen Opiatrezeptorantagonisten Naltrexon: offene, nicht-placebokontrollierte Anwendung bei 133 Patienten. Hautarzt 55: 1130–1136

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Edmonds EV, Riaz SN, Francis N, Bunker CB (2004) Nodular prurigo responding to topical tacrolimus. Br J Dermatol 150: 1216–1217

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Gralow I (2002) Pharmakologische Therapie. In: Gralow I, Husstedt IW, Bothe HW et al. (Hrsg) Schmerztherapie interdisziplinär. Schattauer, Stuttgart New York, S 318–319

  7. Manenti L, Vaglio A (2004) Gabapentin for uraemic pruritus. Nephrol Dial Transplant 19: 3137–3139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Reimann S, Luger T, Metze D (2000) Topische Anwendung von Capsaicin in der Dermatologie zur Therapie von Juckreiz und Schmerz. Hautarzt 51: 164–172

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Schneider G, Gieler U (2001) Die Haut als Spiegel der Seele. Psychosomatische Dermatologie – aktueller Forschungsstand. Z Psychosom Med Psychother 47: 307–331

    PubMed  Google Scholar 

  10. Schürmeyer-Horst F, Fischbach R, Nabavi D et al. (2006) Brachioradialer Pruritus: eine seltene, lokalisierte, neuropathische Juckreizform. Hautarzt (im Druck)

    Google Scholar 

  11. Ständer S, Luger T, Metze D (2001) Treatment of prurigo nodularis with topical capsaicin. J Am Acad Dermatol 44: 471–478

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Ständer S, Luger TA (2003) Antipruritische Wirkung von Pimecrolimus und Tacrolimus. Hautarzt 54: 413–417

    PubMed  Google Scholar 

  13. Ständer S, Schmelz M, Metze D et al. (2004) Distribution of cannabinoid receptor 1 (CB1) and 2 (CB2) on sensory and autonomic nerve fibers and appendage structures in human skin. J Invest Dermatol 123: A91

    Google Scholar 

  14. Ständer S, Metze D (2004) Treatment of pruritus in internal and dermatological diseases with opioid receptor antagonists. In: Yosipovitch G, Greaves MW, Fleischer AB, McGlone F (eds) Itch: basic mechanisms and therapy. Marcel Dekker, New York Basel, pp 259–277

  15. Ständer S, Schürmeyer-Horst F, Luger TA, Weisshaar E (2006) Treatment of pruritic diseases with topical calcineurin inhibitors. Therapeutics and Clinical Risk Management. (in press)

  16. Ständer S, Streit M, DarsowU et al. (2006) Leitlinie: Diagnostisches und therapeutisches Vorgehen bei chronischem Pruritus. J Dtsch Dermatol Ges (im Druck)

  17. Tefferi A, Fonseca R (2002) Selective serotonin reuptake inhibitors are effective in the treatment of polycythemia vera-associated pruritus. Blood 99: 2627

    Article  Google Scholar 

  18. Temple DM, McCluskey M (1988) Loratadine, an anti-histamine, blocks antigen- and ionophore-induced leukotriene release from human lung in vitro. Prostaglandins 35: 549–554

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Torres-Alvarez B, Castanedo-Cazares JP, Moncada B (2004) Pentoxifylline in the treatment of actinic prurigo. A preliminary report of 10 patients. Dermatology 208: 198–201

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Valsecchi R, di Landro A, Pansera B, Cainelli T (1994) Contact dermatitis from a gel containing dimethindene maleate. Contact Dermatitis 30: 248–249

    Google Scholar 

  21. Woodmansee DP, Simon RA (1999) A pilot study examining the role of zileuton in atopic dermatitis. Ann Allergy Asthma Immunol 83: 548–552

    PubMed  Google Scholar 

  22. Yesudian PD, Wilson NJ (2005) Efficacy of gabapentin in the management of pruritus of unknown origin. Arch Dermatol 141: 1507–1509

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Zabawski EJ Jr, Kahn MA, Gregg LJ (1999) Treatment of atopic dermatitis with zafirlukast. Dermatol Online J 5: 10

    Google Scholar 

  24. Zylicz Z, Smits C, Krajnik M (1998) Paroxetine for pruritus in advanced cancer. J Pain Symptom Manage 16: 121–124

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Ständer, S. Rationelle symptomatische Therapie bei chronischem Pruritus. Hautarzt 57, 403–410 (2006). https://doi.org/10.1007/s00105-006-1123-x

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