Abstract.
Even among the uncommon aneurysms of the visceral arteries the aneurysm of the pancreaticoduodenalis artery is considered a rarity. Etiologically, numerous factors must be taken into account, the most significant one being arteriosclerosis. The clinical presentation is unspecific and ambiguous. CT and, above all, intra-arterial DSA allow for a diagnosis. A generous consideration of indicating operative intervention, even in asymptomatic patients, is especially justified because of the imminent risk of rupture. The preferrable therapy consists of elimination of the aneurysm either conventionally by proximal and distal ligature of the pancreaticoduodenalis artery or endovascularly by embolization. In the future a treatment with coated stents (TPEG) would also seem possible. Special attention must be paid to concomitant occlusive disease in other visceral arteries since measures for vessel reconstruction may be required because of intraoperative impairment of the collateral circulation. We report on the rupture of an aneurysm of the pancreaticoduodenal inferior artery in association with celiac axis occlusion.
Zusammenfassung.
Unter den ohnehin seltenen Aneurysmen der Visceralarterien ist das Aneurysma der A. pancreaticoduodenalis eine Rarität. Ätiologisch kommen zahlreiche Faktoren in Betracht, es dominiert jedoch die Arteriosklerose. Das klinische Bild ist unspezifisch und vieldeutig. CT und vor allem intraarterielle DSA sind diagnoseweisend. Die großzügige Indikationsstellung zum operativen Eingriff – auch im asymptomatischen Stadium – wird insbesondere durch die immanente Rupturgefahr gerechtfertigt. Die Therapie der Wahl besteht in der Aneurysmaausschaltung: entweder konventionell durch proximale und distale Ligatur der A. pancreaticoduodenalis oder auf endovasculärem Weg durch Embolisation. In Zukunft scheint auch eine Versorgung mittels prothesenbeschichteter Stents (TPEG) möglich. Besonderes Augenmerk ist auf konkomitante Verschlußprozesse der anderen Visceralarterien zu richten, da durch die operative Beeinträchtigung der Collateralzirkulation gefäßrekonstruktive Maßnahmen erforderlich werden können. Wir berichten über ein rupturiertes Aneurysma der A. pancreaticoduodenalis inferior in Kombination mit einem Verschluß des Truncus coeliacus.
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Knipping, L., Riemer, A., Weiand, G. et al. Das rupturierte Aneurysma der Arteria pancreaticoduodenalis Eine seltene Ursache des akuten Abdomens. Chirurg 71, 1285–1287 (2000). https://doi.org/10.1007/s001040051217
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040051217