Abstract
Background
The effects and analgesic adequacy of intrathecal morphine (ITM) administration have been studied less frequently than other regional analgesia techniques in pediatric surgical procedures.
Objective
To evaluate the efficacy and adverse event rate of 5 µg/kg ITM administration for postoperative analgesia according to age group.
Methods
We retrospectively evaluated the medical records of patients who underwent major pediatric surgery and were administered ITM for postoperative analgesia. Patients were divided into three age groups: ≤ 5 years (group I), 5.1–13 years (group II) and > 13 years (group III). All patients received ITM 5 µg/kg (max 300 μg) through the L4–5 or L5–S1 interspace. Postoperative pain (modified pediatric objective pain score > 4), need for rescue analgesics, sleep interruption due to pain, sedation (Ramsay sedation scale score > 3), opioid-related postoperative adverse events (at 0, 4, 8, 12, and 24 h after intervention), hemodynamic data and nurse satisfaction with the analgesic method were compared between groups.
Results
The analysis included 100 children (47 girls, 9 ± 5.4 years). Groups were similar regarding postoperative rescue analgesia consumption and sleep interruption (p = 0.238, p = 0.958), 96% of the children did not require rescue analgesia, and sleep interruption was not observed in 97%. Postoperative adverse events were pruritus in 14 and nausea/vomiting in 9 patients (p = 0.052). Overall, nurses were satisfied or very satisfied in 99% of the cases.
Conclusion
Administration of 5 µg/kg ITM can be used for postoperative analgesia in pediatric surgery in all age groups, with no severe adverse events and high nurse satisfaction with analgesic management.
Zusammenfassung
Hintergrund
Die Auswirkungen und die analgetische Angemessenheit der Verabreichung von intrathekalem Morphin (ITM) sind im Vergleich zu anderen regionalen Analgesietechniken bei pädiatrischen chirurgischen Eingriffen weniger häufig untersucht worden.
Ziele
Die Wirksamkeit und Nebenwirkungsrate der Verabreichung von 5 µg/kg ITM zur postoperativen Analgesie in Abhängigkeit von den Altersgruppen werden bewertet.
Methoden
Wir haben die medizinischen Aufzeichnungen von pädiatrischen Patienten, die sich einer größeren pädiatrischen Operation unterzogen haben und denen ITM zur postoperativen Analgesie verabreicht wurde, retrospektiv ausgewertet. Die Patienten wurden in 3 Altersgruppen eingeteilt: ≤ 5 Jahre (Gruppe I), 5,1–13 Jahre (Gruppe II) und > 13 Jahre (Gruppe III). Alle Patienten erhielten ITM 5 µg/kg (max. 300 µg) durch den Zwischenraum L4–5 oder L5–S1. Postoperativer Schmerz (modifizierter pädiatrischer objektiver Schmerzscore > 4), Notwendigkeit von Notfallanalgetika, Schlafunterbrechung aufgrund von Schmerzen, Sedierung (Ramsay Sedation Scale Score > 3), opioid-bedingte postoperative Nebenwirkungen (bei 0, 4, 8, 12 und 24 h nach der Intervention), hämodynamische Daten und die Zufriedenheit des Pflegepersonals mit der analgetischen Methode wurden zwischen den Gruppen verglichen.
Ergebnisse
Die Analyse beinhaltete 100 Kinder (47 Mädchen, Durchschnittsalter 9 ± 5,4 Jahre; Durchschnitt ± Standardabweichung). Die Gruppen ähnelten sich hinsichtlich des postoperativen Rescue-Analgesiekonsums und der Schlafunterbrechung (p = 0,238 and p = 0,958), 96 % der Kinder benötigten keine Rescue-Analgesie und eine Schlafunterbrechung wurde bei 97 % der Kinder nicht beobachtet. Postoperative Nebenwirkungen waren Pruritus bei 14 (Gruppe I: 8,1 %; Gruppe II: 10,8 % und Gruppe III: 26,9 %); Übelkeit/Erbrechen bei 9 (Gruppe I: 2,7 %; Gruppe II: 8,1 % und Gruppe III: 19,2 %) Patienten (p = 0.052). Insgesamt war die Zufriedenheit des Pflegepersonals in 99 % der Fälle auf dem Niveau „zufrieden“ oder „sehr zufrieden“.
Diskussion
ITM in einer Dosis von 5 µg/kg kann zur postoperativen Analgesie bei pädiatrischen chirurgischen Eingriffen in allen Altersgruppen, ohne schwerwiegende Nebenwirkungen und unter hoher Zufriedenheit des Pflegepersonals mit der Schmerzmittelbehandlung eingesetzt werden.
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G. Keskin, M. Akın, Y. Şenaylı, C.İ. Öztorun and M. Bahçecitapar declare that they have no competing interests.
For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.
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Keskin, G., Akın, M., Şenaylı, Y. et al. Effects of 5 µg/kg intrathecal morphine for postoperative analgesia in pediatric patients undergoing major surgery. Anaesthesiologie 71 (Suppl 2), 212–218 (2022). https://doi.org/10.1007/s00101-021-01040-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-021-01040-4
Keywords
- Intrathecal morphine
- Pediatric postoperative analgesia
- Pruritus
- Nausea and vomiting
- Pediatric anesthesia